1. Протягом першого півріччя 2019 року до Президента України надійшло 28163 звернення громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося близько 445,2 тис. громадян, якими порушено 32769 різноманітних питань. Із загальної кількості звернень 26273 (93,3 відсотка) надійшло поштою (з яких 10060 звернень – засобами електронного зв’язку і 884 – з сайту петицій Офіційного Інтернет-представництва Президента України) та 1890 звернень (6,7 відсотка) отримано на особистому прийомі у відділі – приймальні Президента України.
2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів:
- м. Києва (3844, або 13,6 відсотка від загальної кількості звернень);
- Дніпропетровської області (1987, або 7,1 відсотка);
- Харківської області (1815, або 6,5 відсотка);
- Київської області (1405, або 5,0 відсотків);
- Миколаївської області (1283, або 4,5 відсотка).
Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:
- Волинської області (300, або 1,1 відсотка);
- Чернівецької області (279, або 1,0 відсоток);
- Автономної Республіки Крим (43, або 0,2 відсотка).
Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у січні – червні 2019 року припадало 51 звернення громадян до Президента України, проти 42 звернень за підсумками аналогічного періоду попереднього року. Однак в окремих регіонах цей показник перевищує середній по країні.
Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення протягом першого півріччя 2019 року надійшло до Офісу Президента України з таких регіонів: м. Києва (130), Миколаївської (78), Київської (80), Харківської (68) та Полтавської (66) областей. Найменше звернень у розрахунку на 100 тис. населення надійшло із Закарпатської (28), Донецької (20) та Луганської (18) областей.
3. Протягом першого півріччя 2019 року до Офісу Президента України надійшло 1364 повторні звернення громадян, що складає 4,8 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та майже дорівнює аналогічному показника минулого року (протягом січня – червня 2018 року надійшло 1319 повторних звернень, а їх питома вага складала 5,2 відсотка).
Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (204 звернення, або 5,3 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Дніпропетровської (102, або 5,1 відсотка), Київської (86, або 6,1 відсотка), Миколаївської (85, або 6,6 відсотка) і Харківської (83, або 4,6 відсотка) областей.
4. Протягом першого півріччя 2019 року до Офісу Президента України надійшло 2212 колективних звернень громадян, що складає 7,8 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень зменшилася на 6,0 відсотків (у 2018 році – 2353 звернення, або 9,3 відсотка).
Найбільше колективних звернень надійшло з м. Києва (283, або 7,4 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 12,8 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом січня – червня 2019 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Харківська (115, або 6,3 відсотка), Одеська (89, або 7,2 відсотка), Київська (88, або 6,2 відсотка) та Дніпропетровська (87, або 4,4 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло з Луганської (18), Закарпатської (17) і Тернопільської (12) областей.
Привертає увагу факт зменшення у 49 разів кількості та питомої ваги масових (акційних) звернень за підсумками січня – червня 2019 року (85, або 0,3 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України), порівняно із попереднім роком.
5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:
за соціальним станом: від пенсіонерів – 4205 звернень, або 14,9 відсотка від загальної кількості за цей період;
за категоріями авторів – 2978 звернень, зокрема:
- від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 1403 звернення, або 5,0 відсотків;
- від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 627 звернень, або 2,2 відсотка;
- від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 387 звернень, або 1,4 відсотка;
- від ветеранів праці – 180 звернень, або 0,6 відсотка;
- від дітей війни – 135 звернень або 0,5 відсотка;
- від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 235 звернень, або 0,8 відсотка.
Питома вага звернень від цих категорій громадян за січень – червень 2019 року склала 10,6 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом першого півріччя 2018 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 2420 звернень і питома вага їх складала 9,6 відсотка.
Окремо слід відзначити надходження 513 звернень від внутрішньо переміщених осіб, зареєстрованих у зоні проведення операції Об’єднаних сил (ООС), що складає 1,8 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України за січень – червень 2019 року, та на 60,3 відсотка більше порівняно із попереднім роком.
6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом першого півріччя 2019 року порушили 32769 різноманітних питань, що на 13,6 відсотка більше аналогічного показника попереднього року (у 2018 році – 28854 питання). Насамперед, за актуальністю, це питання щодо забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, соціального захисту, комунального господарства та охорони здоров’я.
Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації − 6321 питання означеної тематики (19,3 відсотка від загальної кількості).
Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Миколаївської (55 звернень) області, м. Києва (36), Київської (22), Харківської (21) та Черкаської (19) областей, при середньому показнику по країні – 13 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Донецької і Волинської (по 6), Тернопільської і Луганської (по 4) областей.
Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян з правоохоронної тематики:
- невиконання судових рішень (449, що складає 7,1 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики);
- неправомірні дії працівників поліції (243, або 3,8 відсотка);
- реєстрація громадян за місцем проживання (219, або 3,5 відсотка).
На другому місці за актуальністю – питання соціального захисту – 3972 питання, що складає 12,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 42,3 відсотка порівняно із попереднім роком.
У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Офісу Президента України від жителів міста Києва (13), Київської та Сумської (по 12), Житомирської та Харківської (по 11) областей, при середньому показнику по Україні – 8 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Миколаївської (5), Закарпатської та Луганської (по 4) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- надання матеріальної допомоги (972 питання, що складає 24,5 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- призначення та перегляду розміру пенсій (916, або 23,1 відсотка);
- виплати пенсії (447, або 11,3 відсотка);
- призначення і виплати соціальної допомоги (109, або 2,7 відсотка).
На третьому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства – 2712 питань, або 8,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 39,4 відсотка, а питома вага – на 1,6 відсотка порівняно із показниками попереднього року.
У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Офісу Президента України з міста Києва (17 звернень), Запорізької та Харківської (по 10), Миколаївської (8) і Київської (7) областей, при середньому показнику по Україні – 6 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Донецької, Рівненської, Тернопільської, Хмельницької та Чернівецької (по 3), і Луганської (2) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (673 питання, що складає 24,8 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (544, або 20,1 відсотка);
- експлуатації та ремонту житла (288, або 10,6 відсотка);
- санітарного стану, благоустрою населених пунктів, ремонту доріг (262, або 9,7 відсотка).
Питання охорони здоров’я перебувають на п’ятому місці – 1255 питань, що складає 3,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 24,6 відсотка порівняно із 2018 роком, а питома вага майже дорівнює аналогічному показнику попереднього року. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- надання безоплатної медичної допомоги (440 питань, або 35,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- забезпечення ліками (98, або 7,8 відсотка);
- неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (98, або 7,8 відсотка);
- роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (83, або 6,6 відсотка).
Шосте місце за актуальністю посіли питання житлової політики – 1232 питання, що складає 3,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зросла на 33,8 відсотка.
У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:
- забезпечення житлом (617 питань, що складає 50,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- поліпшення житлових умов (188, або 15,3 відсотка);
- порушення житлового законодавства (114, або 9,3 відсотка).
На сьомому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 1139 питань, що складає 3,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 66,3 відсотка, а питома вага – на 1,1 відсотка порівняно із показниками попереднього року. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- працевлаштування (508 питань, або 44,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- оплати праці, виплати зарплати (162, або 14,2 відсотка).
Питання фінансової, податкової, митної політики посіли восьме місце – 873 питання, що складає 2,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 26,7 відсотка порівняно з аналогічним показником попереднього року.
Найчастіше громадяни зверталися з питань кредитування (272 питання, або 31,2 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств (270, або 30,9 відсотка), повернення грошових заощаджень вкладникам Ощадбанку СРСР (84, або 9,6 відсотка). При цьому за підсумками січня – червня 2019 року кількість звернень з питань повернення вкладів з банків порівняно з 2018 роком зросла на 8,9 відсотка.
На дев’ятому місці за актуальністю перебувають питання аграрної політики і земельних відносин – 873 питання, що складає 2,4 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зросла на 12,5 відсотка. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- індивідуального землекористування (372 питання, або 46,9 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- паювання земель та видачі майнових паїв (90, або 11,3 відсотка);
- передачі в оренду земельних та майнових паїв (58, або 7,3 відсотка).
На десятому місці за актуальністю перебувають питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин – 609 питань, що складає 1,9 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість та питома вага цих питань практично дорівнюють аналогічним показникам попереднього року (у 2018 році − 607 питань, одинадцяте місце). Найчастіше громадяни зверталися з питань забезпечення житлом військовослужбовців (89 питань, або 14,6 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), неправомірних дій військовослужбовців (61, або 10,0 відсотків).
7. Після анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Президента України від жителів цього регіону порівняно із попередніми роками. Так, протягом першого півріччя 2019 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 43 звернення (у січні – червні 2018 року – 33, за перше півріччя 2014 року – 752), з міста Севастополя – 14 звернень (у січні – червні 2018 року – 0, за перше півріччя 2014 року – 111).
Не зважаючи на продовження проведення операції Об’єднаних сил (Антитерористичної операції) на сході України, завдяки поступовій імплементації Мінських угод (перш за все з боку керівництва нашої держави в контексті припинення вогню в окремих районах Донецької та Луганської областей України) ситуація з надходженням звернень від жителів цих регіонів залишається стабільною.
За підсумками першого півріччя 2019 року порівняно з 2018 роком кількість звернень з Донецької області зросла на 31,3 відсотка, а з Луганської області – на 35,1 відсотка. При цьому до Глави держави надійшло 513 звернень від вимушених переселенців (на 60,3 відсотка більше, ніж у січні –червні 2018 року), у яких 52,0 відсотка порушених питань стосувалося соціального захисту та 14,4 відсотка – забезпечення житлом.
8. За підсумками першого півріччя 2019 року вирішено позитивно 26,7 відсотка питань, порушених у 767 зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Приймальні Президента України, на 72,4 відсотка питань – надано роз’яснення, 0,8 відсотка – відмовлено у задоволенні.
У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій вирішено 32,6 відсотка звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 18,6 відсотка, на рівні органів прокуратури – 0,9 відсотка.
9. Протягом першого півріччя 2019 року працівники Приймальні залучалися у м. Києві до 15 заходів на 14 об’єктах за участю Глави держави. Проведена відповідна робота з учасниками 193 (у червні – 87) акцій пікетування біля адміністративних будівель Офісу Президента України, отримувалися звернення, організовувалися особисті прийоми за участю представників профільних структурних підрозділів Офісу Президента України, подані відповідні матеріали та пропозиції керівництву Офісу.
Організовано проведення десяти особистих прийомів посадовими особами Офісу Президента України, на яких прийнято 49 осіб.
На довідковий телефон Приймальні протягом січня – червня 2019 року надійшло 4373 (у червні – 767) дзвінки від громадян щодо стану опрацювання їхніх звернень до Глави держави та з інших питань.
10. За підсумками першого півріччя 2019 року до Офісу Президента України надійшло 1708 листів (протягом червня – 463 листа) з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.
11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Приймальні організовують опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави. Загалом, станом на 28.06.2019 опрацьовано 44280 петицій, з яких: на 50 петицій було надано відповідь Президента України; триває збір підписів 5049 петицій; в установлений строк не набрало необхідну кількість голосів 32438 петицій.
Приймальня Президента Україн