1. Протягом січня – вересня 2018 року до Президента України надійшло 39174 звернення громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося понад 630,3 тис. громадян, якими порушено 44613 різноманітних питань. Із загальної кількості звернень 37169 (94,9 відсотка) надійшло поштою (з яких 8863 звернення – засобами електронного зв’язку і 4541 – з сайту петицій Офіційного Інтернет-представництва Президента України) та 2005 звернень (5,1 відсотка) отримано на особистому прийомі в приймальні громадян Адміністрації Президента України.
2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Адміністрації Президента України надійшло від жителів таких регіонів:
-
м. Києва (5131, або 13,1 відсотка від загальної кількості звернень);
-
Харківської області (2186, або 5,6 відсотка);
-
Дніпропетровської області (2033, або 5,2 відсотка);
-
Київської області (1764, або 4,5 відсотка);
-
Одеської області (1749, або 4,5 відсотка).
Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:
-
Волинської області (323, або 0,8 відсотка);
-
Автономної Республіки Крим (42, або 0,1 відсотка);
-
м. Севастополя (4 звернення)
Слід зазначити, що тенденції, які спостерігалися у попередньому році, дещо змінилися. До першої п’ятірки увійшли Київська та Одеська області.
Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у січні – вересні 2018 року припадало 63 звернення громадян до Президента України, проти 81 звернення за підсумками аналогічного періоду попереднього року. Однак в окремих регіонах цей показник перевищує середній по країні.
Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення протягом трьох кварталів 2018 року надійшло до Адміністрації Президента України з таких регіонів: м. Києва (175), Миколаївської (115), Київської (101), Полтавської (94) та Харківської (81) областей. Найменше звернень у розрахунку на 100 тис. населення надійшло із Донецької (32), Волинської (31) та Луганської (20) областей.
3. Протягом трьох кварталів 2018 року до Адміністрації Президента України надійшло 2387 повторних звернень громадян, що складає 6,0 відсотків від загальної кількості звернень за цей період. При цьому слід зазначити, що наявність повторного звернення не завжди свідчить про невирішеність питання. Іноді заявники надсилають звернення поштою, а потім дублюють його на особистому прийомі, або включають у своє наступне звернення нові питання на додаток до тих, на які одержали відповідь.
Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (391 звернення, або 7,6 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Харківської (188, або 8,6 відсотка), Запорізької (142, або 11,1 відсотка), Дніпропетровської (137, або 6,7 відсотка) та Полтавської (127, або 9,6 відсотка) областей.
4. Протягом трьох кварталів 2018 року до Адміністрації Президента України надійшло 6412 колективних звернень громадян, що складає 16,4 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень зросла на 55,1 відсотка, а їх питома вага – на 5,7 відсотка (у 2017 році – 4137 звернень, або 10,7 відсотка).
Найбільше колективних звернень надійшло з м. Києва (452, або 8,8 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 11,5 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом січня – вересня 2018 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Київська (138, або 7,8 відсотка), Дніпропетровська (133, або 6,5 відсотка), Харківська (130, або 5,9 відсотка) і Одеська (122, або 6,9 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло із Закарпатської (26), Тернопільської (25) і Луганської (24) областей.
Привертає увагу факт зменшення майже у три рази кількості та питомої ваги масових (акційних) звернень за підсумками трьох кварталів 2018 року (4433, або 11,3 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України), порівняно із попереднім роком.
5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Адміністрації Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:
за соціальним станом: від пенсіонерів – 4971 звернення, або 12,7 відсотка від загальної кількості за цей період;
за категоріями авторів – 3616 звернень, зокрема:
-
від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 1733 звернення, або 4,4 відсотка;
-
від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 731 звернення, або 1,9 відсотка;
-
від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 495 звернень, або 1,3 відсотка;
-
від ветеранів праці – 199 звернень, або 0,5 відсотка;
-
від дітей війни – 173 звернення, або 0,4 відсотка;
-
від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 265 звернень, або 0,7 відсотка.
Питома вага звернень від цих категорій громадян за січень – вересень 2018 року склала 9,2 відсотка від їх загальної кількості за цей період.
Окремо слід відзначити надходження 554 звернень від вимушених переселенців, зареєстрованих у зоні проведення операції Об’єднаних сил (АТО), що складає 1,4 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України за січень – вересень 2018 року, та на 39,2 відсотка більше порівняно із попереднім роком.
6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом трьох кварталів 2018 року порушили 44613 різноманітних питань, що на 3,1 відсотка більше аналогічного показника попереднього року. Насамперед, за актуальністю, це питання щодо забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, соціального захисту, комунального господарства та охорони здоров’я.
Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації − 8863 питання означеної тематики (19,9 відсотка від загальної кількості).
Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями м. Києва (49 звернень), Кіровоградської (38), Миколаївської (38), Київської (31) та Харківської (25) областей, при середньому показнику по країні – 18 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Волинської, Донецької, Тернопільської (по 8) та Луганської (5) областей.
Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян з правоохоронної тематики:
-
неправомірні дії працівників національної поліції (557 питань, що складає 6,3 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики);
-
невиконання судових рішень (519, або 5,9 відсотка);
-
реєстрація громадян за місцем проживання (397, або 4,5 відсотка);
-
скарги на дії суддів (319, або 3,6 відсотка).
На другому місці за актуальністю – питання соціального захисту – 4352 питання, що складає 9,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 18,1 відсотка порівняно із попереднім роком.
У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Адміністрації Президента України від жителів м. Києва (18), Харківської (16), Полтавської і Житомирської (по 13), Київської та Черкаської (по 12) областей, при середньому показнику по Україні – 9 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Волинської (5), Закарпатської та Луганської (по 4) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
-
призначення та перегляду розміру пенсій (1147 питань, що складає 26,4 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
-
надання матеріальної допомоги (861, або 19,8 відсотка);
-
виплати пенсії (328, або 7,5 відсотка);
-
призначення і виплати соціальної допомоги (176, або 4,0 відсотка).
На третьому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства – 3201 питання, або 7,2 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 27,1 відсотка, а питома вага – на 1,4 відсотка порівняно із попереднім роком.
У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Адміністрації Президента України з м. Києва (25 звернень), Запорізької (13), Київської (10) і Миколаївської (9) областей, при середньому показнику по Україні – 6 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Луганської (2) і Волинської (1) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
-
плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (588 питань, що складає 17,9 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
-
санітарного стану, благоустрою населених пунктів, ремонту доріг (524, або 16,0 відсотків);
-
оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (396, або 12,1 відсотка);
-
експлуатації та ремонту житла (336, або 10,3 відсотка).
Питання охорони здоров’я перебувають на четвертому місці – 1577 питань, що складає 3,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 8,5 відсотка порівняно з аналогічним показником попереднього року, а питома вага майже дорівнює аналогічному показнику попереднього року.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
-
надання безоплатної медичної допомоги (500 питань, або 31,7 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
-
неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (173, або 11,0 відсотків);
-
роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (122, або 7,7 відсотка);
-
забезпечення ліками (120, або 7,6 відсотка).
Шосте місце за актуальністю посіли питання житлової політики – 1377 питань, що складає 3,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зросла на 18,2 відсотка.
У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:
-
забезпечення житлом (651 питання, що складає 47,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
-
порушення житлового законодавства (177, або 12,9 відсотка);
-
поліпшення житлових умов (172, або 12,5 відсотка).
Питання фінансової, податкової, митної політики посіли сьоме місце – 1140 питань, що складає 2,6 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 8,8 відсотка, а питома вага практично не змінилася порівняно із аналогічними показниками попереднього року.
Найчастіше громадяни зверталися з питань повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств (335 питань, або 29,4 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), кредитування (241, або 21,1 відсотка), повернення грошових заощаджень вкладникам Ощадбанку СРСР (127, або 11,1 відсотка). При цьому за підсумками січня – вересня 2018 року кількість звернень з питань повернення вкладів з банків порівняно з 2017 роком зменшилася на 42,8 відсотка, а питань кредитування – зросла майже у два рази.
На восьмому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 1112 питань, що складає 2,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 45,0 відсотків, а питома вага практично дорівнює аналогічному показнику попереднього року. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
-
працевлаштування (227 питань, або 20,4 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
-
оплати праці, виплати зарплати (219, або 19,7 відсотка).
На дев’ятому місці за актуальністю перебувають питання аграрної політики і земельних відносин – 1047 питань, що складає 2,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зросла на 6,6 відсотка. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
-
індивідуального землекористування (491 питання, або 46,9 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
-
паювання земель та видачі майнових паїв (108, або 10,3 відсотка);
-
передачі в оренду земельних та майнових паїв (86, або 8,2 відсотка).
На десятому місці за актуальністю перебувають питання сім’ї, дітей, молоді, фізичної культури і спорту – 1031 питання, що складає 2,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 31,2 відсотка, а питома вага практично дорівнює аналогічному показнику попереднього року. Найчастіше громадяни зверталися з питань порушення прав дітей (647 питань, або 62,8 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), виплати допомоги на дитину (158, або 15,3 відсотка).
7. Після анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Глави держави від жителів цього регіону порівняно із попередніми роками. Так, протягом січня – вересня 2018 року до Адміністрації Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 42 звернення (у січні – вересні 2017 року – 21, за три квартали 2014 року – 806), з міста Севастополя – 4 звернення (у січні – вересні 2017 року – 4, за три квартали 2014 року – 129).
Не зважаючи на продовження проведення операції Об’єднаних сил (Антитерористичної операції) на сході України, завдяки поступовій імплементації Мінських угод (перш за все з боку керівництва нашої держави в контексті припинення вогню в окремих районах Донецької та Луганської областей України) ситуація з надходженням звернень від жителів цих регіонів залишається стабільною.
За підсумками трьох кварталів 2018 року порівняно з 2017 роком кількість звернень з Донецької області зросла на 30,8 відсотка, а з Луганської області – на 9,0 відсотків. При цьому до Глави держави надійшло 554 звернення від вимушених переселенців (на 39,2 відсотка більше, ніж у січні –вересні 2017 року), у яких 44,9 відсотка порушених питань стосувалося соціального захисту та 13,7 відсотка – забезпечення житлом.
8. За підсумками трьох кварталів 2018 року вирішено позитивно 28,8 відсотка питань, порушених у 1224 зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Адміністрації Президента України, на 69,3 відсотка питань – надано роз’яснення, 1,3 відсотка – відмовлено у задоволенні.
У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій вирішено 35,8 відсотка звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 18,3 відсотка, на рівні органів прокуратури – 4,1 відсотка.
9. Протягом трьох кварталів 2018 року працівники Приймальні залучалися в м. Києві до 27 заходів на 37 об’єктах за участю Глави держави. Проведена відповідна робота з учасниками 86 (у тому числі у вересні – 9) акцій пікетування біля адміністративних будівель Адміністрації Президента України та будинку проживання Глави держави, отримувалися звернення, організовувалися особисті прийоми за участю представників профільних структурних підрозділів та керівництва Адміністрації Президента України, подавалися відповідні матеріали та пропозиції керівництву Адміністрації.
Організовано проведення дванадцяти планових та одного позапланового особистих прийомів посадовими особами Адміністрації Президента України, на яких прийнято 48 осіб.
На довідкові телефони Приймальні протягом січня – вересня 2018 року надійшло 4576 (у тому числі у вересні – 453) дзвінки від громадян щодо стану опрацювання їх звернень до Глави держави та з інших питань.
10. За підсумками трьох кварталів 2018 року до Адміністрації Президента України надійшло 1240 листів (протягом вересня – 104 листа) з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.
11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Приймальні залучаються до опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави. Загалом, станом на 01.10.2018 опрацьовано 35558 петицій, з яких: на 42 петиції було надано відповідь Президента України; триває збір підписів 605 петицій, в установлений строк не набрала необхідну кількість голосів 30110 петицій.
Приймальня Президента України