1. Протягом 2017 року до Президента України надійшло понад 65,5 тис. звернень громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося понад 3256,0 тис. громадян, якими порушено понад 73,4 тис. різноманітних питань. Із загальної кількості звернень понад 62,4 тис. (95,3 відсотка) надійшло поштою (з яких 6820 звернень – засобами електронного зв’язку і 13764 – з сайту петицій Офіційного Інтернет-представництва Президента України) та 3102 звернення (4,7 відсотка) отримано на особистому прийомі в приймальні громадян Адміністрації Президента України.
2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Адміністрації Президента України надійшло від жителів таких регіонів:
-
Львівської області (8092, або 12,4 відсотка від загальної кількості звернень);
-
м. Києва (6603, або 10,1 відсотка);
-
Дніпропетровської області (2997, або 4,6 відсотка);
-
Харківської області (2836, або 4,3 відсотка);
-
Одеської області (2339, або 3,6 відсотка).
Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:
-
Рівненської (643, або 1,0 відсоток) та Луганської (522, або 0,8 відсотка) областей;
-
Автономної Республіки Крим (38 звернень);
-
м. Севастополя (8 звернень).
Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у 2017 році припадало 103 звернення громадян до Президента України, проти 118 звернень за підсумками попереднього року. Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення протягом 2017 року надійшло до Адміністрації Президента України з таких регіонів: Львівської (319 звернень) області, м. Києва (227), Хмельницької (179), Миколаївської (132) та Полтавської (127) областей. Найменше звернень у розрахунку на 100 тис. населення надійшло із Донецької (34) та Луганської (24) областей.
3. Протягом 2017 року до Адміністрації Президента України надійшло 1557 повторних звернень громадян, що складає 2,4 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та на 13,3 відсотка менше аналогічного показника минулого року. При цьому слід зазначити, що наявність повторного звернення не завжди свідчить про невирішеність питання. Іноді заявники надсилають звернення поштою, а потім дублюють його на особистому прийомі, або включають у своє наступне звернення нові питання на додаток до тих, на які одержали відповідь.
Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (372 звернення, або 5,6 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Київської (131, або 6,4 відсотка), Запорізької (111, або 6,8 відсотка), Харківської (93, або 3,3 відсотка) та Дніпропетровської (73, або 2,4 відсотка) областей. Найменше повторних звернень надійшло від жителів Волинської (13 звернень), Херсонської (12) та Тернопільської (11) областей.
4. Протягом 2017 року до Адміністрації Президента України надійшло 18563 колективні звернення громадян, що складає 28,3 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень зросла майже у шість разів, а їх питома вага – у чотири з половиною рази.
Найбільше колективних звернень надійшло зі Львівської області (1564, або 19,3 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 8,4 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом 2017 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також м. Київ (497, або 7,5 відсотка), Хмельницька (435, або 18,9 відсотка), Закарпатська (364, або 35,2 відсотка) і Вінницька (238 або 17,3 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло із Луганської (23) і Волинської (21) областей.
Слід відзначити, що завдяки надходженню значної кількості масових (акційних) звернень, у тому числі із зазначених регіонів, їх кількість за підсумками 2017 року (15020 звернень, або 22,9 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України) зросла на 21,0 відсоток порівняно із попереднім роком. Також варто зазначити, що 74,1 відсотка всіх колективних звернень складають звернення з сайту петицій Офіційного Інтернет-представництва Президента України (які не набрали достатньої кількості голосів для їх розгляду у якості електронної петиції).
5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Адміністрації Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:
за соціальним станом: від пенсіонерів – 7588 звернень, або 11,6 відсотка від загальної кількості за цей період;
за категоріями авторів – 5280 звернень, зокрема:
-
від інвалідів І, ІІ і ІІІ груп – 2432 звернення, або 3,7 відсотка;
-
від інвалідів, учасників війни та бойових дій – 1047 звернень, або 1,6 відсотка;
-
від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 666 звернень, або 1,0 відсоток;
-
від ветеранів праці – 362 звернення, або 0,6 відсотка;
-
від дітей війни – 331 звернення, або 0,5 відсотка;
-
від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 401 звернення, або 0,6 відсотка.
Питома вага звернень від цих категорій громадян за 2017 рік склала 8,1 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Окремо слід відзначити надходження 519 звернень від вимушених переселенців, зареєстрованих у зоні проведення АТО, що складає 0,8 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України за 2017 рік, та на 6,0 відсотків менше порівняно із попереднім роком.
6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом 2017 року порушили 73418 різноманітних питань, що на 23,8 відсотка більше аналогічного показника попереднього року. Насамперед, за актуальністю, це питання щодо забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, соціального захисту, комунального господарства та фінансової політики.
Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації − 12891 питання означеної тематики (17,6 відсотка від загальної кількості). Кількість цих питань зменшилася на 1,9 відсотка, а питома вага – на 4,6 відсотка порівняно з аналогічними показниками попереднього року.
Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями м. Києва (61 звернення), Одеської (41), Київської (35), Миколаївської (35) та Хмельницької (32) областей, при середньому показнику по країні – 24 звернення. Найменше звернень у розрахунку на 100 тис. населення надійшло від жителів Донецької та Тернопільської (по 10), Волинської (9) та Луганської (6) областей.
Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян з правоохоронної тематики:
-
неправомірні дії працівників національної поліції (966 питань, що складає 7,8 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики);
-
неправомірні дії працівників прокуратури (678, або 5,5 відсотка);
-
невиконання судових рішень (632, або 5,1 відсотка);
-
скарги на дії суддів (557, або 4,5 відсотка).
На другому місці за актуальністю – питання соціального захисту – 6039 питань, що складає 8,2 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 6,4 відсотка, а питома вага практично дорівнює показнику попереднього року.
У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Адміністрації Президента України від жителів м. Києва (26), Київської (23), Харківської (18), Житомирської та Полтавської (по 17) областей, при середньому показнику по Україні – 12 звернень. Найменше звернень у розрахунку на 100 тис. населення надійшло від жителів Волинської, Донецької і Закарпатської (по 7), та Луганської (4) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
-
призначення та перегляду розміру пенсій (1694 питання, що складає 28,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
-
надання матеріальної допомоги (1098, або 18,2 відсотка);
-
призначення і виплати соціальної допомоги (431, або 7,1 відсотка);
-
виплати пенсії (257, або 4,3 відсотка).
На третьому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства – 4474 питання, або 6,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 17,6 відсотка, а питома вага майже дорівнює аналогічному показнику попереднього року.
У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Адміністрації Президента України з м. Києва (32 звернення), Дніпропетровської (13), Київської, Миколаївської та Харківської (по 12) областей, при середньому показнику по Україні – 8 звернень. Найменше звернень у розрахунку на 100 тис. населення надійшло від жителів Волинської, Донецької і Луганської (по 3), та Закарпатської (2) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
-
плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (998 питань, що складає 22,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
-
санітарного стану, благоустрою населених пунктів, ремонту доріг (708, або 15,8 відсотка);
-
оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (536, або 12,0 відсотків);
-
експлуатації та ремонту житла (434, або 9,7 відсотка);
-
опалення, забезпечення паливом (289, або 6,5 відсотка).
Четверте місце за актуальністю посіли питання фінансової, податкової, митної політики – 2727 питань, що складає 3,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 38,1 відсотка, а питома вага практично дорівнює аналогічному показнику попереднього року.
Найчастіше громадяни зверталися з питань повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств (786 питань, або 28,8 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), податкової політики (375, або 13,8 відсотка), кредитування (249, або 9,1 відсотка).
При цьому протягом 2017 року кількість звернень з питань повернення вкладів з банків порівняно з попереднім року зменшилася на 25,6 відсотка.
Питання охорони здоров’я перебувають на п’ятому місці – 2338 питань, що складає 3,2 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 23,7 відсотка порівняно з аналогічним показником попереднього року, а питома вага – не змінилася.
У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань охорони здоров’я до Адміністрації Президента України надійшло з Дніпропетровської (9) і Житомирської (8) областей, м. Києва та Харківської (по 7) області, при середньому показнику по Україні – 4 звернення.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
-
надання безоплатної медичної допомоги (568 питань, або 24,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
-
неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (220, або 9,4 відсотка);
-
забезпечення ліками (210, або 9,0 відсотків).
Питання житлової політики посіли сьоме місце за актуальністю – 1763 питання, що складає 2,4 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зменшилася на 8,7 відсотка.
У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
-
забезпечення житлом (655 питань, що складає 37,2 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
-
поліпшення житлових умов (322, або 18,3 відсотка);
-
порушення житлового законодавства (167, або 9,5 відсотка).
На восьмому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 1711 питань, що складає 2,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 35,8 відсотка порівняно з аналогічним показником минулого року, а питома вага практично не змінилася.
У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
-
оплати праці, виплати зарплати (342 питання, або 20,0 відсотків від загальної кількості питань даної тематики);
-
працевлаштування (306, або 17,9 відсотка).
Серед актуальних у зверненнях громадян до Президента України можна відзначити питання аграрної політики і земельних відносин (одинадцяте місце за актуальністю) – 1472 питання, що складає 2,0 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зменшилася на 3,1 відсотка. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
-
індивідуального землекористування і присадибного господарства (592 питання, або 40,2 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
-
паювання земель та видача майнових паїв (194, або 13,2 відсотка);
-
передача в оренду земельних та майнових паїв (106, або 8,4 відсотка).
7. Після анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Президента України від жителів цього регіону порівняно із попередніми роками. Так, протягом 2017 року до Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 38 звернень (у 2016 році – 48, за підсумками 2014 року – 857), з міста Севастополя – 8 (у 2016 році – 5, а за підсумками 2014 року – 259).
Не зважаючи на продовження проведення антитерористичної операції на сході України, завдяки поступовій імплементації Мінських угод (перш за все з боку керівництва нашої держави в контексті припинення вогню в окремих районах Донецької та Луганської областей України) ситуація з надходженням звернень від жителів Донецької і Луганської областей почала стабілізуватись. За підсумками 2017 року порівняно з 2016 роком кількість звернень з Донецької області зменшилася на 13,3 відсотка, а з Луганської області – зросла на 4,6 відсотка.
При цьому до Глави держави надійшло 519 звернень від вимушених переселенців (на 6,0 відсотків менше, ніж у 2016 році), у яких 52,6 відсотка порушених питань стосувалося соціального захисту та 11,4 відсотка – забезпечення житлом.
8. За підсумками 2017 року вирішено позитивно 27,1 відсотка питань, порушених у 1342 зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Адміністрації Президента України, на 70,9 відсотка питань – надано роз’яснення, 1,9 відсотка – відмовлено у задоволенні.
9. Протягом 2017 року працівники Приймальні залучалися у м. Києві до 32 заходів на 38 об’єктах за участю Глави держави. Проведена відповідна робота з учасниками 259 акцій пікетування (у грудні – 12) біля адміністративних будівель Адміністрації Президента України, отримувалися звернення, організовувалися особисті прийоми за участю представників профільних структурних підрозділів Адміністрації Президента України, подані відповідні матеріали та пропозиції керівництву Адміністрації.
Організовано проведення двадцяти особистих прийомів посадовими особами Адміністрації Президента України, на яких прийнято 99 громадян.
На довідкові телефони Приймальні протягом 2017 року надійшло 6779 дзвінків від громадян, у тому числі щодо стану опрацювання їх звернень до Глави держави.
10. За підсумками 2017 року до Адміністрації Президента України надійшло 1797 листів з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.
11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 524 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Приймальні залучаються до опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави. Загалом, станом на 01.01.2018 опрацьовано 33004 петиції, з яких: на 39 петицій було надано відповідь Президента України; триває збір підписів 835 петицій; в установлений строк не набрали необхідну кількість голосів 27799 петицій.
Приймальня Президента України