Президент:

Офіс:

Президент:

Офіс:

Президент України

Інформаційно-аналітичні матеріали за підсумками роботи Департаменту з питань звернень громадян протягом першого півріччя 2021 року

1. Протягом першого півріччя 2021 року до Президента України надійшло 30097 звернень громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося понад 2 млн 847 тис. громадян, якими порушено 37147 різноманітних питань. Із загальної кількості звернень 3006 звернень надійшло засобами електронного зв’язку, у тому числі через державну установу «Урядовий контактний центр».

2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів:

  • м. Києва (3557, або 11,8 відсотка від загальної кількості звернень);
  • Одеської області (2876, або 9,6 відсотка);
  • Харківської області (1938, або 6,4 відсотка);
  • Дніпропетровської області (1601, або 5,3 відсотка);
  • Київської області (1340, або 4,5 відсотка).

Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:

  • Чернівецької області (260, або 0,9 відсотка);
  • Автономної Республіки Крим (17, або 0,1 відсотка);
  • м. Севастополя (4 звернення).

Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у січні – червні 2021 року припадало 56 звернень громадян до Президента України, проти 61 звернення за підсумками аналогічного періоду попереднього року. Однак в окремих регіонах цей показник перевищує середній по країні.

Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення  протягом першого півріччя 2021 року надійшло до Офісу Президента України з таких регіонів: Одеської області (121), м. Києва (120), Черкаської (90), Чернігівської (83) та Київської (75) областей. Найменше – із Чернівецької (29), Донецької (22) та Луганської (17) областей.

3. Протягом першого півріччя 2021 року до Офісу Президента України надійшло 833 повторні звернення громадян, що складає 2,7 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та на 30,1 відсотка менше за аналогічний показник минулого року.

Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (163 звернення, або 4,5 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Харківської (72, або 3,7 відсотка), Черкаської (48, або 4,5 відсотка), Одеської (47, або 1,6 відсотка) і Дніпропетровської (40, або 2,5 відсотка) областей.

4. Протягом першого півріччя 2021 року до Офісу Президента України надійшло 10606 колективних звернень громадян, що складає 35,2 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень зросла на 73,4 відсотка (у 2020 році – 6115 звернень, або 17,9 відсотка).

Найбільше колективних звернень надійшло з Київської області (498, або 37,1 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 1,7 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом січня – червня 2021 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Вінницька (481, або 43,6 відсотка), Дніпропетровська (449, або 28,0 відсотків), Одеська (447, або 15,5 відсотка) області та м. Київ (397 або 11,2 відсотка). Найменше – з Івано-Франківської (30) та Чернівецької (19) областей.

Привертає увагу факт зростання на 79,4 відсотка кількості масових (акційних) звернень за підсумками січня – червня 2021 року (7927, або 26,3 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України), порівняно з попереднім роком (у першому півріччі 2020 року – 4280 звернень, або 12,6 відсотка).

5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:

за соціальним станом: від пенсіонерів – 1915 звернень, або 6,4 відсотка від загальної кількості за цей період;

за категоріями авторів – 1945 звернень, зокрема:

  • від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 887 звернень, або 3,0 відсотка;
  • від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 460 звернень, або 1,5 відсотка;
  • від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 199 звернень, або 0,7 відсотка;
  • від ветеранів праці – 89 звернень, або 0,3 відсотка;
  • від дітей війни – 71 звернення, або 0,2 відсотка;
  • від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 228 звернень, або 0,8 відсотка.

Питома вага звернень від цих категорій громадян за січень – червень 2021 року склала 6,5 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом першого півріччя 2020 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 2660 звернень і питома вага їх складала 7,8 відсотка.

Окремо слід відзначити надходження 136 звернень від внутрішньо переміщених осіб, зареєстрованих в окремих районах Донецької і Луганської областей, та Автономній Республіці Крим, що складає 0,5 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України за січень – червень 2021 року, та на 58,8 відсотка менше порівняно із попереднім роком.

6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом першого півріччя 2021 року порушили 37147 різноманітних питань, що на 5,6 відсотка менше аналогічного показника попереднього року (у 2020 році – 39351 питання).

Насамперед, за актуальністю, це питання щодо забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, соціального захисту, комунального господарства та охорони здоров’я.

Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації − 6497 питань означеної тематики (17,5 відсотка від загальної кількості).

Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян з правоохоронної тематики:

  • прохання відкрити кримінальне провадження (410 питань, що складає 6,3 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики);
  • невиконання судових рішень (234, або 3,6 відсотка);
  • неправомірні дії працівників поліції (204, або 3,1 відсотка);
  • неправомірні дії працівників прокуратури (133, або 2,0 відсотка).

Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями м. Києва (41 звернення), Одеської (26), Вінницької (18), Київської (15), Миколаївської, Харківської та Черкаської (по 14) областей, при середньому показнику по країні – 12 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Волинської, Донецької та Рівненської (по 4), та Луганської (2) областей.

На другому місці за актуальністю – питання соціального захисту –  3000 питань, що складає 8,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 21,8 відсотка порівняно з попереднім роком (у 2020 році – 3837 питань).

У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Офісу Президента України від жителів Харківської (15) області, міста Києва (10), Житомирської та Київської (по 8) областей, при середньому показнику по Україні – 6 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Волинської (3) та Луганської (2) областей.

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • призначення та перегляду розміру пенсій (809 питань, що складає 27,0 відсотків від загальної кількості питань даної тематики);
  • надання матеріальної допомоги (415, або 13,8 відсотка);
  • виплати пенсії (164, або 5,5 відсотка);
  • призначення і виплати соціальної допомоги (90, або 3,0 відсотка).

На третьому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства 2334 питання, або 6,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 11,5 відсотка, а питома вага практично не змінилася порівняно з показниками попереднього року  (у 2020 році – 2636 питань).

У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Офісу Президента України з міста Києва (20 звернень), Харківської (9), Львівської та Сумської (по 6) областей, при середньому показнику по Україні – 5 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Волинської та Луганської (по 1) областей.

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (918 питань, що складає 39,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • санітарного стану, благоустрою населених пунктів, ремонту доріг (285, або 12,2 відсотка);
  • оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (251, або 10,8 відсотка);
  • експлуатації та ремонту житла (102, або 4,4 відсотка).

Питання охорони здоров’я перебувають на четвертому місці – 1260 питань, що складає 3,4 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 14,6 відсотка порівняно з 2020 роком, а питома вага майже дорівнює аналогічному показнику попереднього року.

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • надання безоплатної медичної допомоги (167 питань, або 13,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (69, або 5,5 відсотка);
  • неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (57, або 4,5 відсотка);
  • забезпечення ліками (55, або 4,4 відсотка).

Питання фінансової, податкової, митної політики посіли шосте місце – 929 питань, що складає 2,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 33,9 відсотка, порівняно з аналогічними показниками попереднього року.

Найчастіше громадяни зверталися з питань податкової політики (168 питань або 18,1 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), кредитування (149, або 16,0 відсотків), повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств (63, або 6,8 відсотка). При цьому за підсумками січня – червня 2021 року кількість звернень з питань повернення вкладів із банків порівняно з 2020 роком зменшилася майже у два з половиною рази.

На сьомому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 832 питання, що складає 2,2 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 46,3 відсотка, а питома вага – на 1,7 відсотка порівняно з показниками попереднього року.

У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • працевлаштування (131, або 15,7 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • оплати праці, виплати зарплати  (129, або 15,5 відсотка).

Восьме місце за актуальністю посіли питання житлової політики 795 питань, що складає 2,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зменшилася на 41,9 відсотка.

У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:

  • забезпечення житлом (274 питання, що складає 34,5 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • порушення житлового законодавства (116, або 14,6 відсотка);
  • поліпшення житлових умов (89, або 11,2 відсотка).

На дев’ятому місці за актуальністю перебувають питання аграрної політики і земельних відносин – 780 питань, що складає 2,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зменшилася на 32,8 відсотка.

У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • індивідуального землекористування (223 питання, або 28,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • паювання земель та видачі майнових паїв (68, або 8,7 відсотка);
  • приватизації земельних ділянок (40, або 5,1 відсотка).

На десятому місці за актуальністю перебувають питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин – 543 питання, що складає 1,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 39,0 відсотків порівняно з аналогічним показником попереднього року (у 2020 році − 890 питань, десяте місце). Найчастіше громадяни зверталися з питань неправомірних дій військовослужбовців (42 питання, або 7,7 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики); функціонування мов (41, або 7,6 відсотка); забезпечення житлом військовослужбовців (31, або 5,7 відсотка).

7. Після спроби анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Президента України від жителів цього регіону порівняно з попередніми роками. Так, протягом першого півріччя 2021 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 17 звернень (у січні – червні 2020 року – 21, за перше півріччя 2014 року – 752), з міста Севастополя – 4 звернення (у січні – червні 2020 року – 9, за перше півріччя 2014 року – 111).

Не зважаючи на продовження проведення операції Об’єднаних сил на сході України, завдяки поступовій імплементації Мінських угод (перш за все з боку керівництва нашої держави в контексті припинення вогню в окремих районах Донецької та Луганської областей України) ситуація з надходженням звернень від жителів Донецької і Луганської областей залишається стабільною та відповідає загальним тенденціям надходження звернень громадян до Глави держави.

За підсумками першого півріччя 2021 року порівняно з 2020 роком кількість звернень з Донецької області зменшилася на 45,0 відсотків, а з Луганської області – на 8,5 відсотка. При цьому до Глави держави надійшло 136 звернень від вимушених переселенців (у два з половиною рази менше, ніж у січні – червні 2020 року), у яких 33,3 відсотка порушених питань стосувалося соціального захисту та 28,4 відсотка – забезпечення житлом.

8. За підсумками першого півріччя 2021 року вирішено позитивно 21,5 відсотка питань, порушених у 461 зверненні громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Департаменті, на 77,9 відсотка питань – надано роз’яснення.

У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій вирішено 27,9 відсотка звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 14,9 відсотка, на рівні органів прокуратури – 3,9 відсотка.

Протягом звітного періоду працівниками Департаменту взято на контроль 383 звернення громадян.

9. Протягом першого півріччя 2021 року працівниками Департаменту проведена відповідна робота з учасниками 79 акцій пікетування (у червні –  23) біля адміністративних будівель Офісу Президента України, отримувалися звернення, подані відповідні матеріали та пропозиції керівництву Офісу Президента України. Працівники Департаменту залучалися до 3 заходів на 3 об’єктах (у м. Києві) за участю Глави держави. З початку року призупинено особисті прийоми громадян, у тому числі посадовими особами Офісу Президента України, у зв’язку із запровадженням додаткових заходів із запобігання поширенню коронавірусу COVID-19.

На довідковий телефон відділу-приймальні Департаменту протягом січня – червня 2021 року надійшло 3518 дзвінків від громадян щодо стану опрацювання їхніх звернень до Глави держави та з інших питань.

10. За підсумками першого півріччя 2021 року до Офісу Президента України надійшло 1227 листів (протягом червня – 285 листів) з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.

11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Департаменту організовують опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави.

Загалом, станом на 01.07.2021 опрацьовано 71549 петицій, з яких: на 88 петицій було надано відповідь Президента України; триває збір підписів 1628 петицій; в установлений строк не набрало необхідну кількість голосів 56925 петицій.

12. За підсумками першого півріччя 2021 року до Офісу Президента України надійшло 2634 запити на отримання публічної інформації (протягом червня – 477 запитів), які були опрацьовані в Управлінні доступу до публічної інформації Департаменту з питань звернень громадян.

Департамент з питань звернень громадян