Президент:

Офіс:

Президент:

Офіс:

Президент України

Інформаційно-аналітичні матеріали за підсумками роботи Департаменту з питань звернень громадян протягом першого кварталу 2021 року

1. Протягом першого кварталу 2021 року до Президента України надійшло 16061 звернення громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося понад 1066,8 тис. громадян, якими порушено 19391 різноманітне питання. Із загальної кількості звернень 2169 звернень (13,5 відсотка) надійшло засобами електронного зв’язку, у тому числі 2085 звернень – через державну установу «Урядовий контактний центр».

2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів (додаток 3):

  • Одеської області (1916 звернень, або 11,9 відсотка від загальної кількості звернень);
  • м. Києва (1789, або 11,1 відсотка);
  • Харківської області (994, або 6,2 відсотка);
  • Дніпропетровської області (704, або 4,4 відсотка);
  • Київської області (616, або 3,8 відсотка).

Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:

  • Чернівецької області (134, або 0,8 відсотка);
  • Автономної Республіки Крим (12, або 0,1 відсотка);
  • м. Севастополя (3 звернення).

Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у січні – березні 2021 року припадало 29 звернень громадян до Президента України, проти 34 звернень за підсумками аналогічного періоду попереднього року. Однак в окремих регіонах цей показник перевищує середній по країні.

Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення  протягом першого кварталу 2021 року надійшло до Офісу Президента України з таких регіонів: Одеської області (81), м. Києва (60), Черкаської (46), Житомирської (45) та Вінницької (39) областей. Найменше – із  Тернопільської (15), Донецької (10) та Луганської (8) областей.

3. Протягом першого кварталу 2021 року до Офісу Президента України надійшло 477 повторних звернень громадян, що складає 2,9 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та на 8,1 відсотка менше аналогічного показника минулого року.

Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (69 звернень, або 3,8 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Харківської (40, або 4,0 відсотка), Одеської (26, або 1,6 відсотка), Дніпропетровської (24, або 3,4 відсотка), Донецької (24, або 5,8 відсотка) областей.

4. Протягом першого кварталу 2021 року до Офісу Президента України надійшло 6132 колективні звернення громадян, що складає 38,2 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень зросла у шість разів (у 2020 році – 1023 звернення, або 6,4 відсотка).

Найбільше колективних звернень надійшло з Житомирської області (317, або 58,8 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 5,2 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом січня – березня 2021 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Вінницька область (283, або 46,9 відсотка), м. Київ (220, або 12,3 відсотка), Хмельницька (198, або 49,0 відсотків) та Київська (191, або 31,1 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло із Івано-Франківської (12) та Чернівецької (7) областей.

Привертає увагу факт зростання на 68,0 відсотків кількості масових (акційних) звернень за підсумками січня – березня 2021 року (2965, або 18,5 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України), порівняно з попереднім роком (у першому кварталі 2020 року – 1712 звернень, або 10,8 відсотка).

5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:

за соціальним станом: від пенсіонерів – 1062 звернення, або 6,6 відсотка від загальної кількості за цей період;

за категоріями авторів – 1048 звернень, зокрема:

  • від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 485 звернень, або 3,0 відсотка;
  • від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 223 звернення, або 1,4 відсотка;
  • від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 109 звернень, або 0,7 відсотка;
  • від ветеранів праці – 48 звернень, або 0,3 відсотка;
  • від дітей війни – 37 звернень, або 0,2 відсотка;
  • від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 139 звернень, або 0,9 відсотка.

Питома вага звернень від цих категорій громадян за січень – березень 2021 року склала 6,5 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом першого кварталу 2020 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 1618 звернень і питома вага їх складала 10,2 відсотка.

Окремо слід відзначити надходження 67 звернень від внутрішньо переміщених осіб з тимчасово окупованих територій Донецької та Луганської областей, Автономної Республіки Крим, що складає 0,4 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України за січень – березень 2021 року, та у три рази менше порівняно із попереднім роком.

6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом першого кварталу 2021 року порушили 19391 різноманітне питання, що на 3,5 відсотка більше аналогічного показника попереднього року (у 2020 році – 18742 питання).

Насамперед, за актуальністю, це питання щодо забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, соціального захисту, комунального господарства та охорони здоров’я.

Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації − 2750 питань означеної тематики (14,2 відсотка від загальної кількості).

Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян з правоохоронної тематики:

  • невиконання судових рішень (141 питання, що складає 5,1 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики);
  • неправомірні дії працівників поліції (120, або 4,5 відсотка);
  • неправомірні дії працівників прокуратури (81, або 2,9 відсотка).

Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями м. Києва (14 звернень), Одеської (11), Вінницької (9), Харківської та Сумської (по 8) областей, при середньому показнику по країні – 5 звернень. Найменше – з Волинської та Луганської (по 1) областей.

На другому місці за актуальністю – питання соціального захисту –  1764 питання, що складає 9,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 15,7 відсотка, а питома вага – на 2,1 відсотка порівняно із попереднім роком.

У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Офісу Президента України від жителів Харківської області (9), м. Києва (5), Вінницької, Дніпропетровської, Житомирської, Запорізької, Київської, Кіровоградської, Миколаївської,   Полтавської, Сумської, Тернопільської та Черкаської (по 4) областей, при середньому показнику по Україні – 3 звернення. Найменше – із Луганської (1) області.

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • призначення та перегляду розміру пенсій (475 питань, що складає 26,9 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • надання матеріальної допомоги (231, або 13,1 відсотка);
  • виплати пенсії (87, або 4,9 відсотка);
  • одержання пільг особами, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС (57, або 3,2 відсотка).

На третьому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства 1126 питань, або 5,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 25,4 відсотка, а питома вага – на 2,3 відсотка порівняно з показниками попереднього року.

 У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Офісу Президента України з міста Києва та Харківської області (по 5 звернень), Вінницької, Житомирської, Івано-Франківської, Миколаївської, Сумської, Херсонської, Черкаської (по 3) областей при середньому показнику по Україні – 2 звернення. Найменше – з Волинської, Донецької, Закарпатської, Луганської, Рівненської (по 1) області.

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (364, що складає 32,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (152, або 13,5 відсотка);
  • благоустрою населених пунктів, ремонту доріг (110, або 9,8 відсотка);
  • експлуатації та ремонту житла (70, або 6,2 відсотка).

Питання охорони здоров’я перебувають на четвертому місці – 879 питань, що складає 4,5 відсотка від загальної кількості порушених питань, та на 13,4 відсотка більше порівняно з аналогічним показником попереднього року, а питома вага майже дорівнює аналогічному показнику 2020 року.

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • надання безоплатної медичної допомоги (95 питань, або 10,82 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • забезпечення ліками (41, або 4,7 відсотка);
  • роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (32, або 3,6 відсотка);
  • неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (31, або 3,5 відсотка).

 Питання фінансової, податкової, митної політики посіли шосте місце – 600 питань, що складає 3,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 7,6 відсотка, а питома вага практично дорівнює аналогічному показнику попереднього року. Найчастіше громадяни зверталися з питань (додаток 14): податкової політики (108 питань, або 18,0 відсотків від загальної кількості питань цієї тематики); кредитування (105, або 17,5 відсотка); повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств (40, або 6,7 відсотка).

На сьомому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 524 питання, що складає 2,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 18,8 відсотка, а питома вага практично дорівнює аналогічному показнику попереднього року. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • оплати праці, виплати зарплати  (89, або 16,9 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  •  працевлаштування (67, або 12,8 відсотка).

На восьмому місці за актуальністю перебувають питання аграрної політики і земельних відносин – 390 питань, що складає 2,0 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зменшилася на 47,7 відсотка.

У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • індивідуального землекористування (117 питань, або 30,0 відсотків від загальної кількості питань даної тематики);
  • паювання земель та видачі майнових паїв (39, або 10,0 відсотків);
  • виготовлення державних актів на земельну ділянку (21, або 5,4 відсотка).

Дев’яте місце за актуальністю посіли питання житлової політики 385 питань, що складає 2,0 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зменшилася на 49,6 відсотка.

У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:

  • забезпечення житлом (141 питання, що складає 36,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • порушення житлового законодавства (46, або 11,9 відсотка);
  • поліпшення житлових умов (45, або 11,9 відсотка).

На десятому місці за актуальністю перебувають питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин – 338 питань, що складає 1,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зросла на 26,1 відсотка.

У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • функціонування мов (35 питань, або 10,4 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • неправомірних дій військовослужбовців (19, або 5,6 відсотка);
  • забезпечення житлом військовослужбовців (19, або 5,6 відсотка).

7. Після спроби анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Президента України від жителів цього регіону порівняно з попередніми роками. Так, протягом першого кварталу 2021 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 12 звернень (у січні – березні  2020 року – 13, протягом першого кварталу 2014 року – 686), з міста Севастополя – 3 звернення (у січні – березні 2020 року – 5, протягом першого кварталу 2014 року – 93).

Не зважаючи на продовження проведення операції Об’єднаних сил на сході України, завдяки поступовій імплементації Мінських угод (перш за все з боку керівництва нашої держави в контексті припинення вогню в окремих районах Донецької та Луганської областей України) ситуація з надходженням звернень від жителів Донецької і Луганської областей залишається стабільною та відповідає загальним тенденціям надходження звернень громадян до Глави держави.

За підсумками першого кварталу 2021 року порівняно з 2020 роком кількість звернень з Донецької області зменшилася на 38,6 відсотка, а з Луганської області – на 17,4 відсотка.

При цьому до Глави держави надійшло 67 звернень від внутрішньо переміщених осіб (у три рази менше, ніж у січні – березні 2020 року), у яких 33,8 відсотка порушених питань стосувалося соціального захисту та 28,8 відсотка – забезпечення житлом.

8. За підсумками першого кварталу 2021 року вирішено позитивно 23,1 відсотка питань, порушених у 238 зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Офісі Президента України, на 75,2 відсотка питань – надано роз’яснення.

У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій позитивно вирішено 37,8 відсотка звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 14,2 відсотка, на рівні органів прокуратури – 4,2 відсотка.

Протягом звітного періоду працівниками Департаменту взято на контроль 175 звернень громадян (у першому кварталі 2020 року – 488).

9. Протягом першого кварталу 2021 року працівниками Департаменту проведена відповідна робота з учасниками 29 акцій пікетування (у березні –  15) біля адміністративних будівель Офісу Президента України, отримувалися звернення, подані відповідні матеріали та пропозиції керівництву Офісу Президента України. Працівники Департаменту залучалися до 2 заходів на 2 об’єктах (у м. Києві) за участю Глави держави.

З початку року призупинено особисті прийоми громадян, у тому числі посадовими особами Офісу Президента України, у зв’язку із запровадженням додаткових заходів із запобігання поширенню коронавірусу COVID-19.

На довідковий телефон відділу-приймальні Департаменту протягом січня – березня 2021 року надійшло 1839 дзвінків від громадян щодо стану опрацювання їхніх звернень до Глави держави та з інших питань.

10. За підсумками першого кварталу 2021 року до Офісу Президента України надійшло 585 листів (протягом березня – 244 листи) з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.

11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Департаменту залучаються до опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави. Загалом, станом на 01.04.2021 опрацьовано 69263 петиції, з яких: на 86 петицій було надано відповідь Президента України; триває збір підписів 1682 петицій; в установлений строк не набрали необхідну кількість голосів 55272 петиції.

12. За підсумками першого кварталу 2021 року до Офісу Президента України надійшло 1183 запити на отримання публічної інформації (протягом березня – 446 запитів), які були опрацьовані в Управлінні доступу до публічної інформації Департаменту з питань звернень громадян.

Департамент з питань звернень громадян