Президент:

Офіс:

Президент:

Офіс:

Президент України

Інформаційно-аналітичні матеріали за підсумками роботи Департаменту з питань звернень громадян протягом 2020 року

1. Протягом 2020 року до Президента України надійшло 64558 звернень громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося близько 4 млн 185 тис. громадян, якими порушено 75343 різноманітні питання.

Із загальної кількості звернень – 63414 (98,2 відсотка) надійшло поштою (з яких 5125 звернень – засобами електронного зв’язку, у тому числі через державну установу «Урядовий контактний центр») та 1144 звернення (1,8 відсотка) отримано на особистому прийомі в приймальні громадян Офісу Президента України.

2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів:

  • м. Києва (6373, або 9,9 відсотка від загальної кількості звернень);
  • Харківської області (4253, або 6,6 відсотка);
  • Одеської області (3733, або 5,8 відсотка);
  • Дніпропетровської області (3294, або 5,1 відсотка);
  • Київської області (2657, або 4,1 відсотка).

Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:

  • Луганської області (664, або 1,0 відсоток);
  • Автономної Республіки Крим (28, або 0,05 відсотка);
  • м. Севастополя (9 звернень).

Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. Співставлення таких регіональних показників із середніми по країні певною мірою відображує регіональну соціально-економічну напруженість та є підставою для подальшого поглибленого вивчення ситуації на місцях.

Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення  протягом 2020 року надійшло до Офісу Президента України з таких регіонів: м. Києва (215), Чернігівської (165), Харківської (160), Одеської (158) та  Миколаївської (151) областей.

3. Протягом 2020 року до Офісу Президента України надійшло 2081 повторне звернення громадян, що складає 3,2 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та на 46,9 відсотка менше аналогічного показника минулого року (протягом 2019 року надійшло 3917 повторних звернень, а їх питома вага складала 5,2 відсотка).

Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (287 звернень, або 4,5 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Харківської (159, або 3,7 відсотка), Одеської (152, або 4,1 відсотка), Дніпропетровської (116, або 3,5 відсотка) та Київської (99, або 3,7 відсотка) областей.

4. Протягом 2020 року до Офісу Президента України надійшло 17910 колективних звернень громадян, що складає 27,7 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень та їх питома вага зросла у три рази (у 2019 році – 5666 звернень, або 7,6 відсотка).

Найбільше колективних звернень надійшло з м. Києва (536, або 8,4 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 3,0 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом 2020 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Харківська (267, або 6,3 відсотка), Одеська (249, або 6,6 відсотка), Дніпропетровська (242, або 7,3 відсотка) і Київська (172, або 6,5 відсотка) області.

Привертає увагу факт зростання на 42,8 відсотка кількості та питомої ваги масових (акційних) звернень за підсумками 2020 року (5550, або 8,6 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України), порівняно із попереднім роком (у 2019 році – 3885 звернень, або 5,2 відсотка).

5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:

за соціальним станом: від пенсіонерів – 5639 звернень, або 8,7 відсотка від загальної кількості за цей період;

за категоріями авторів – 4999 звернень, зокрема:

  • від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 2454 звернення, або 3,8 відсотка;
  • від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 1046 звернень, або 1,6 відсотка;
  • від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 543 звернення, або 0,8 відсотка;
  • від ветеранів праці – 191 звернення, або 0,3 відсотка;
  • від дітей війни – 198 звернень, або 0,3 відсотка;
  • від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 546 звернень або 0,8 відсотка.

Питома вага звернень від цих категорій громадян за 2020 рік склала 7,7 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом 2019 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 7596 звернень і питома вага їх складала 10,1 відсотка.

Окремо слід відзначити надходження 515 звернень від внутрішньо переміщених осіб, які вимушено покинули зону проведення операції Об’єднаних сил та територію Автономної Республіки Крим, що складає 0,8 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України за 2020 рік, та у два рази менше порівняно із попереднім роком.

6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом 2020 року порушили 75343 різноманітні питання, що на 12,9 відсотка менше аналогічного показника попереднього року. Насамперед, за актуальністю, це питання щодо забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, соціального захисту та комунального господарства.

Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації − 14501 питання означеної тематики (19,2 відсотка від загальної кількості).

Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями м. Києва (60 звернень), Одеської (58), Харківської (42), Вінницької (41) та Черкаської (39) областей, при середньому показнику по країні – 28 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Тернопільської (15), Донецької (13) та Луганської (8) областей.

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • невиконання судових рішень (673 питання, що складає 4,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • неправомірні дії працівників поліції (460, або 3,2 відсотка);
  • реєстрації громадян за місцем проживання (275, або 1,9 відсотка).

На другому місці за актуальністю – питання соціального захисту –  7482 питання, що складає 9,9 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 25,3 відсотка порівняно з попереднім роком.

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • призначення та перегляду розміру пенсій (1913 питань, що складає 25,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • надання матеріальної допомоги (1050, або 14,0 відсотків);
  • виплати пенсії (390, або 5,2 відсотка);
  • одержання пільг особами, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС (342, або 4,6 відсотка).

У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Офісу Президента України від жителів Харківської (29) та Київської (24) областей, міста Києва (21), Полтавської (21), Вінницької та Сумської (по 17) областей, при середньому показнику по Україні – 14 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на       100 тис. населення порушувалося жителями Волинської (9), Тернопільської (8) та Луганської  (7) областей.

На третьому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства 5313 питань, або 7,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 24,7 відсотка, а питома вага практично не змінилася порівняно з попереднім роком.  

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (1411 питань, що складає 26,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • санітарного стану, благоустрою населених пунктів, ремонту доріг (805, або 15,2 відсотка);
  • оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (565, або 10,6 відсотка);
  • експлуатації та ремонту житла (375, або 7,1 відсотка).

У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Офісу Президента України з міста Києва (25 звернень), Харківської (17), Запорізької (13),  Київської (12), Дніпропетровської, Миколаївської та Херсонської (по 11) областей, при середньому показнику по Україні – 10 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Рівненської (5), Волинської та Луганської (по 4) областей.

Питання фінансової, податкової, митної політики посіли п’яте місце – 3135 питань, що складає 4,2 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 48,2 відсотка порівняно із аналогічним показником попереднього року.  

Найчастіше громадяни зверталися з питань кредитування (486 питань, або 15,5 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики); питань податкової політики (416, або 13,3 відсотка); повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств (386, або 12,3 відсотка). При цьому за підсумками 2020 року кількість звернень з питань повернення вкладів з банків порівняно з 2019 роком зменшилася на 35,5 відсотка, а питань кредитування – на 26,0 відсотків.

Питання охорони здоров’я перебувають на шостому місці – 3018 питань, що складає 4,0 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 3,5 відсотка порівняно з аналогічним показником попереднього року, а питома вага майже дорівнює аналогічному показнику попереднього року  (у 2019 році – 3129 питань, п’яте місце).

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • надання безоплатної медичної допомоги (509 питань, або 16,9 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (212, або 7,0 відсотків);
  • забезпечення ліками (182, або 6,0 відсотків);
  • роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (159, або 5,3 відсотка).

На сьомому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 2927 питань, що складає 3,9 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань та питома вага практично дорівнюють аналогічним показникам попереднього року  (у 2019 році – 2943 питання, сьоме місце).

У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • оплати праці, виплати зарплати  (700, або 23,9 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • працевлаштування (505, або 17,3 відсотка).

Восьме місце за актуальністю посіли питання житлової політики 2472 питання, що складає 3,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зменшилася на 36,4 відсотка (у 2019 році – 3885 питань, четверте місце).

У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:

  • забезпечення житлом (821 питання, що складає 33,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • поліпшення житлових умов (375, або 15,2 відсотка);
  • порушення житлового законодавства (373, або 15,1 відсотка).

На дев’ятому місці за актуальністю перебувають питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин – 2138 питань, що складає 2,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зросла на 44,0 відсотка (у 2019 році – 1485 питань, що складає 1,7 відсотка, десяте місце).

У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • функціонування мов (194 питання, або 9,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • міждержавних відносин (127, або 5,9 відсотка);
  • неправомірних дій військовослужбовців (98, або 4,6 відсотка).

На десятому місці за актуальністю перебувають питання аграрної політики і земельних відносин – 2122 питання, що складає 2,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 17,2 відсотка порівняно з попереднім роком (у 2019 році – 2563 питання, восьме місце). Найчастіше громадяни зверталися з питань:

  • індивідуального землекористування і присадибного господарства (574 питання, або 27,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • паювання земель та видачи майнових паїв (338, або 15,9 відсотка).

7. Після спроби анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Глави держави від жителів цього регіону порівняно із попередніми роками. Так, протягом 2020 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 28 звернень (у 2019 році – 92, за підсумками 2014 року – 857), з міста Севастополя – 9 звернень (у 2019 році – 22, а за підсумками 2014 року – 259).

Не зважаючи на продовження проведення операції Об’єднаних сил на сході України, завдяки поступовій імплементації Мінських угод (перш за все з боку керівництва нашої держави в контексті припинення вогню в окремих районах Донецької та Луганської областей України) ситуація з надходженням звернень від жителів цих регіонів залишається стабільною.

За підсумками 2020 року порівняно з 2019 роком кількість звернень з Донецької області зменшилася на 9,7 відсотка, а з Луганської області – на 37,8 відсотка. При цьому до Глави держави надійшло 515 звернень від внутрішньо переміщених осіб (на 55,5 відсотка менше, ніж у 2019 році), у яких 34,0 відсотка порушених питань стосувалося соціального захисту та 27,2 відсотка – забезпечення житлом.

8. За підсумками 2020 року вирішено позитивно 14,7 відсотка питань, порушених у 1340 зверненнях громадян, моніторинг розгляду яких органами державної влади здійснював Офіс Президента України, на 84,9 відсотка питань – надано роз’яснення, 0,1 відсотка – відмовлено у задоволенні.

У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій вирішено 19,5 відсотка звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 11,1 відсотка, на рівні органів прокуратури – 2,7 відсотка.

9. Протягом 2020 року працівниками Департаменту з питань звернень громадян проведена відповідна робота з учасниками 248 акцій пікетування біля адміністративних будівель Офісу Президента України, отримувалися звернення. Проводиться щоденний моніторинг інформації з різних джерел стосовно намірів проведення зазначених акцій, вимог учасників, а після завершення акцій готуються оперативні інформаційні повідомлення керівництву Офісу Президента України. Працівники Департаменту залучалися до 6 заходів (у місті Києві) за участю Глави держави.

З початку року (до призупинення особистих прийомів у зв’язку із запровадженням додаткових заходів із запобігання поширенню коронавірусу COVID-19) організовано проведення п’яти особистих прийомів посадовими особами Офісу Президента України, на яких прийнято 47 осіб.

На довідковий телефон Департаменту протягом 2020 року надійшло 8359 дзвінків від громадян щодо встановленого порядку подання звернень до Глави держави, стану їх опрацювання та з інших питань.

10. За підсумками 2020 року до Офісу Президента України надійшов 2591 лист із пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.

11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Департаменту організовують опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави. Загалом, станом на 04.01.2021 опрацьовано 67559 петицій, з яких: на 82 петиції було надано відповідь Президента України; триває збір підписів 1681 петиції; в установлений строк не набрало необхідну кількість голосів 53655 петицій.

12. За підсумками 2020 року до Офісу Президента України надійшло 4700 запитів на отримання публічної інформації, які були опрацьовані в Управлінні доступу до публічної інформації Департаменту з питань звернень громадян.

Департамент з питань звернень громадян