Президент:

Офіс:

Президент:

Офіс:

Президент України

Інформаційно-аналітичні матеріали за підсумками роботи Департаменту з питань звернень громадян протягом трьох кварталів 2020 року

1. Протягом січня – вересня 2020 року до Президента України надійшло 48747 звернень громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося понад 2680,0 тис. громадян, якими порушено 56568 різноманітних питань. Із загальної кількості звернень 47603 (97,6 відсотка) надійшло поштою (з яких 4644 звернення – засобами електронного зв’язку, у тому числі через державну установу «Урядовий контактний центр») та 1144 звернення (2,4 відсотка) отримано на особистому прийомі в приймальні громадян Офісу Президента України.

2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів:

  • м. Києва (5002, або 10,3 відсотка від загальної кількості звернень);
  • Харківської області (3417, або 7,0 відсотків);
  • Одеської області (2815, або 5,8 відсотка);
  • Дніпропетровської області (2750, або 5,6 відсотка);
  • Донецької області (2198, або 4,5 відсотка).

Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:

  • Луганської області (543, або 1,1 відсотка);
  • Автономної Республіки Крим (23, або 0,1 відсотка);
  • м. Севастополя (9 звернень).

Слід зазначити, що тенденції, які спостерігалися у попередньому році, дещо змінилися, зокрема, до першої п’ятірки увійшла Донецька область.

Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у січні – вересні 2020 року припадало 83 звернення громадян до Президента України, проти 103 звернень за підсумками аналогічного періоду попереднього року. Однак в окремих регіонах цей показник перевищує середній по країні.

Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення  протягом трьох кварталів 2020 року надійшло до Офісу Президента України з таких регіонів: м. Києва (169), Чернігівської (134), Харківської (129), Київської (122), Миколаївської (119) областей. Найменше звернень – із     Тернопільської (53), Донецької (53) та Луганської (25) областей.

3. Протягом трьох кварталів 2020 року до Офісу Президента України надійшло 1560 повторних звернень громадян, що складає 3,2 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та на 45,5 відсотка менше аналогічного показника минулого року.

Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (227 звернень, або 4,5 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Харківської (118, або 3,4 відсотка), Одеської (115, або 4,1 відсотка), Дніпропетровської (94, або 3,4 відсотка), Київської (76, або 3,5 відсотка) областей.

4. Протягом трьох кварталів 2020 року до Офісу Президента України надійшло 11191 колективне звернення громадян, що складає 22,9 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень зросла у два з половиною рази.

Найбільше колективних звернень надійшло з м. Києва (438, або 8,8 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 3,9 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом січня – вересня 2020 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Дніпропетровська (212, або 5,7 відсотка), Харківська (208, або 6,1 відсотка), Одеська (206, або 7,3 відсотка) та Львівська (110, або 6,5 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло з Івано-Франківської (41), Волинської (37) та Тернопільської (32) областей.

У січні – вересні 2019 року лідерами за кількістю колективних звернень були м. Київ, Харківська, Дніпропетровська, Одеська та Київська області. Таким чином за підсумками трьох кварталів 2020 року порівняно з  аналогічними показниками попереднього року перша п’ятірка регіонів за кількістю колективних звернень до Президента України не зазнала суттєвих  змін за винятком Львівської області, що посіла п’яте місце.

Привертає увагу факт зростання у п’ять разів кількості та питомої ваги масових (акційних) звернень за підсумками січня – вересня 2020 року (4546, або 9,3 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України), порівняно із попереднім роком (у січні – вересні 2019 року – 862 звернення, або 1,6 відсотка).

5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема (додаток 6):

за соціальним станом: від пенсіонерів – 4561 звернення, або 9,4 відсотка від загальної кількості за цей період;

за категоріями авторів – 3930 звернень, зокрема:

  • від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 1929 звернень, або 4,0 відсотка;
  • від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 814 звернень, або 1,7 відсотка;
  • від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, які мають звання «Мати-героїня» – 434 звернення, або 0,9 відсотка;
  • від ветеранів праці – 163 звернення, або 0,3 відсотка;
  • від дітей війни – 164 звернення, або 0,3 відсотка;
  • від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 410 звернень, або 0,8 відсотка.

Питома вага звернень від цих категорій громадян за січень – вересень 2020 року склала 8,1 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом трьох кварталів 2019 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 5600 звернень і питома вага їх складала 10,4 відсотка.

Окремо слід відзначити надходження 440 звернень від внутрішньо переміщених осіб з окремих районів Донецької та Луганської областей, і Автономної Республіки Крим, що складає 0,9 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України за січень – вересень 2020 року, та у два рази менше порівняно з попереднім роком.

6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом трьох кварталів 2020 року порушили 56568 різноманітних питань, що на 8,7 відсотка менше аналогічного показника попереднього року. Насамперед, за актуальністю, це питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, соціального захисту, комунального господарства.

Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації − 11127 питань означеної тематики (19,7 відсотка від загальної кількості).

Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями м. Києва (46 звернень), Одеської (44), Харківської (35), Вінницької (34) та Житомирської (30) областей, при середньому показнику по країні – 22 звернення. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Волинської та Тернопільської (по 13), Донецької (10), Луганської (7) областей.

Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян з правоохоронної тематики:

  • невиконання судових рішень (533 питання, що складає 4,8 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики);
  • неправомірні дії працівників поліції (375, або 3,4 відсотка);
  • скарги на дії суддів (200, або 1,8 відсотка).

На другому місці за актуальністю – питання соціального захисту –  5718 питань, що складає 10,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 21,6 відсотка порівняно з попереднім роком.

У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Офісу Президента України від жителів Харківської (22) та Київської (19) областей, міста Києва (17), Полтавської (16) і Вінницької (14) областей, при середньому показнику по Україні – 11 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Волинської (6), Тернопільської та Луганської (по 5) областей.

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • призначення та перегляду розміру пенсій (1534 питання, що складає 26,9 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • надання матеріальної допомоги (824, або 14,4 відсотка);
  • виплати пенсії (316, або 5,5 відсотка);
  • одержання пільг особам, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС (224, або 3,9 відсотка).

На третьому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства 4060 питань, або 7,2 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 20,8 відсотка, а питома вага практично не змінилася порівняно з попереднім роком.  

У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Офісу Президента України з міста Києва (21 звернення), Харківської (13), Запорізької (12), Київської (10) та Дніпропетровської (9) областей, при середньому показнику по Україні – 8 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Волинської та Рівненської (по 4), і Луганської (3) областей.

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (1120 питань, що складає 27,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • санітарного стану, благоустрою населених пунктів, ремонту доріг (571, або 14,1 відсотка);
  • оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (456, або 11,2 відсотка);
  • експлуатації та ремонту житла (315, або 7,8 відсотка).

Питання охорони здоров’я перебувають на п’ятому місці – 2187 питань, що складає 3,9 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 5,9 відсотка порівняно з аналогічним показником попереднього року, а питома вага дорівнює аналогічному показнику попереднього року.

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • надання безоплатної медичної допомоги (424 питання, або 19,4 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (160, або 7,3 відсотка);
  • забезпечення ліками (1238 або 6,3 відсотка);
  • роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (130, або 6,0 відсотків).

Шосте місце за актуальністю посіли питання житлової політики 1997 питань, що складає 3,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зменшилася на 23,3 відсотка.

У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:

  • забезпечення житлом (660 питань, що складає 33,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • порушення житлового законодавства (323, або 16,2 відсотка);
  • поліпшення житлових умов (310, або 15,5 відсотка).

Питання фінансової, податкової, митної політики посіли сьоме місце – 1994 питання, що складає 3,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 23,1 відсотка, а питома вага практично не змінилася порівняно з аналогічними показниками попереднього року.  

Найчастіше громадяни зверталися з питань кредитування (375, або 18,8 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), податкової політики (273, або 13,7 відсотка), повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств (238 питань, або 10,8 відсотка).

При цьому за підсумками січня – вересня 2020 року кількість звернень з питань повернення вкладів з банків порівняно з попереднім роком зменшилася у два рази.

На восьмому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 1946 питань, що складає 3,4 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 14,8 відсотка, а питома вага практично не змінилася порівняно з попереднім роком.

У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • оплати праці, виплати зарплати  (487 питань, або 25,5 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • працевлаштування (432, або 22,2 відсотка).

На дев’ятому місці за актуальністю перебувають питання аграрної політики і земельних відносин – 1588 питань, що складає 2,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зменшилася на 3,2 відсотка. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • індивідуального землекористування (449 питань, або 28,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • паювання земель та видачі майнових паїв (310, або 19,4 відсотка);
  • приватизації земельних ділянок (112, або 7,1 відсотка).

На десятому місці за актуальністю перебувають питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин – 1428 питань, що складає 2,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 21,3 відсотка, а питома вага практично дорівнює аналогічному показнику попереднього року (у 2019 році − 1177 питань, також десяте місце). Найчастіше громадяни зверталися з питань функціонування мов (106 питань, або 7,4 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики); міждержавних відносин (80, або 5,6 відсотка); неправомірних дій військовослужбовців (71, або 5,0 відсотків).

7. Після анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Глави держави від жителів цього регіону порівняно з попередніми роками. Так, протягом січня – вересня 2020 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 23 звернення (у січні – вересні  2019 року – 81, за три квартали 2014 року – 806), з міста Севастополя – 9 звернень (у січні – вересні 2019 року – 19, за три квартали 2014 року – 129).

Не зважаючи на продовження проведення операції Об’єднаних сил на сході України, завдяки поступовій імплементації Мінських угод (перш за все з боку керівництва нашої держави в контексті припинення вогню в окремих районах Донецької та Луганської областей України) ситуація з надходженням звернень від жителів цих регіонів залишається стабільною.

За підсумками трьох кварталів 2020 року порівняно з 2019 роком кількість звернень з Донецької області зросла на 7,2 відсотка, а з Луганської області зменшилася на 27,7 відсотка. При цьому до Глави держави надійшло 440 звернень від вимушених переселенців (у два рази менше, ніж у січні –вересні 2019 року), у яких 32,1 відсотка порушених питань стосувалося соціального захисту та 27,1 відсотка – забезпечення житлом.

8. За підсумками трьох кварталів 2020 року вирішено позитивно 12,9 відсотка питань, порушених у 1080 зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Офісі Президента України, на 86,9 відсотка питань – надано роз’яснення, 0,1 відсотка – відмовлено у задоволенні.

У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій позитивно вирішено 14,8 відсотків звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 10,7 відсотка, на рівні органів прокуратури – 2,5 відсотка.

9. Протягом трьох кварталів 2020 року працівниками Департаменту з питань звернень громадян проведена відповідна робота з учасниками 222  акцій пікетування біля адміністративних будівель Офісу Президента України, отримувалися звернення. Проводиться щоденний моніторинг інформації з різних джерел стосовно намірів проведення зазначених акцій, вимог учасників, а після завершення акцій готуються оперативні інформаційні повідомлення керівництву Офісу Президента України. Працівники Департаменту залучалися до 3 заходів (на 3 об’єктах у місті Києві) за участю Глави держави.

З початку року (до призупинення особистих прийомів у зв’язку із запровадженням додаткових заходів із запобігання поширенню коронавірусу COVID-19) організовано проведення п’яти особистих прийомів посадовими особами Офісу Президента України, на яких прийнято 47 осіб.

На довідковий телефон Департаменту протягом січня – вересня 2020 року надійшло 6577 дзвінків від громадян щодо встановленого порядку подання звернень до Глави держави, стану їх опрацювання та з інших питань.

10. За підсумками січня – вересня 2020 року до Офісу Президента України надійшло 2126 листів (протягом вересня – 152 листи) з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.

11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України.

Працівники Департаменту організовують опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави. Загалом, станом на 01.10.2020 опрацьовано 65186 петицій, з яких: на 75 петицій було надано відповідь Президента України; триває збір підписів 2228 петицій; в установлений строк не набрало необхідну кількість голосів 51417 петицій.

12. За підсумками трьох кварталів 2020 року до Офісу Президента України надійшло 3543 запити на отримання публічної інформації (протягом вересня – 356 запитів), які були опрацьовані в Управлінні доступу до публічної інформації Департаменту з питань звернень громадян.

Департамент з питань звернень громадян