1. Протягом першого півріччя 2020 року до Президента України надійшло 34108 звернень громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося близько 1798,4 тис. громадян, якими порушено 39351 різноманітне питання. Із загальної кількості звернень 32971 (96,7 відсотка) надійшло поштою (з яких 4283 звернення – засобами електронного зв’язку, у тому числі через державну установу «Урядовий контактний центр») та 1137 звернень (3,3 відсотка) отримано на особистому прийомі в приймальні громадян Офісу Президента України.
2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів:
- м. Києва (3513, або 10,3 відсотка від загальної кількості звернень);
- Харківської області (2520, або 7,4 відсотка);
- Дніпропетровської області (2006, або 5,9 відсотка);
- Одеської області (1929, або 5,7 відсотка);
- Київської області (1679, або 4,9 відсотка).
Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:
- Луганської області (391, або 1,1 відсотка);
- Автономної Республіки Крим (21, або 0,1 відсотка);
- м. Севастополя (9 звернень).
Слід зазначити, що тенденції, які спостерігалися у попередньому році, дещо змінилися. До першої п’ятірки увійшла Одеська область.
Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у січні – червні 2020 року припадало 61 звернення громадян до Президента України, проти 51 звернення за підсумками аналогічного періоду попереднього року. Однак в окремих регіонах цей показник перевищує середній по країні.
Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення протягом першого півріччя 2020 року надійшло до Офісу Президента України з таких регіонів: м. Києва (119), Чернігівської (105), Київської (95), Харківської (95) та Миколаївської (82) областей. Найменше звернень – з Донецької (40), Івано-Франківської (34) та Луганської (18) областей.
3. Протягом першого півріччя 2020 року до Офісу Президента України надійшло 1192 повторні звернення громадян, що складає 3,5 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та на 12,6 відсотка менше за аналогічний показник минулого року.
Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (172 звернення, або 4,9 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Харківської (93, або 3,7 відсотка), Одеської (79, або 4,1 відсотка), Дніпропетровської (72, або 3,6 відсотка) і Київської (66, або 3,9 відсотка) областей.
4. Протягом першого півріччя 2020 року до Офісу Президента України надійшло 6115 колективних звернень громадян, що складає 17,9 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень зросла майже у три рази.
Найбільше колективних звернень надійшло з м. Києва (261, або 7,4 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 4,3 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом січня – червня 2020 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Одеська (151, або 7,8 відсотка), Харківська (149, або 5,9 відсотка), Дніпропетровська (144, або 7,2 відсотка) і Київська (87, або 5,2 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло з Волинської і Тернопільської (по 26), та Івано-Франківської (24) областей.
Привертає увагу факт зростання у 50 разів кількості та питомої ваги масових (акційних) звернень за підсумками січня – червня 2020 року (4280, або 12,6 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України), порівняно із попереднім роком (у першому півріччі 2019 року – 85 звернень, або 0,3 відсотка).
5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:
за соціальним станом: від пенсіонерів – 3227 звернень, або 9,5 відсотка від загальної кількості за цей період;
за категоріями авторів – 2660 звернень, зокрема:
- від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 1289 звернень, або 3,8 відсотка;
- від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 526 звернень, або 1,5 відсотка;
- від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 279 звернень, або 0,8 відсотка;
- від ветеранів праці – 126 звернень, або 0,4 відсотка;
- від дітей війни – 115 звернень, або 0,3 відсотка;
- від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 311 звернень, або 0,9 відсотка.
Питома вага звернень від цих категорій громадян за січень – червень 2020 року склала 7,8 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом першого півріччя 2019 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 2978 звернень і питома вага їх складала 10,6 відсотка.
Окремо слід відзначити надходження 329 звернень від внутрішньо переміщених осіб, зареєстрованих у зоні проведення операції Об’єднаних сил (ООС), що складає 1,0 відсоток від загальної кількості звернень до Президента України за січень – червень 2020 року, та на 36,1 відсотка менше порівняно із попереднім роком.
6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом першого півріччя 2020 року порушили 39351 різноманітне питання, що на 20,1 відсотка більше аналогічного показника попереднього року. Насамперед, за актуальністю, це питання щодо забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, соціального захисту, комунального господарства та охорони здоров’я.
Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації − 7531 питання означеної тематики (19,1 відсотка від загальної кількості).
Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями м. Києва (32 звернення), Харківської (27), Одеської (26), Житомирської та Вінницької (по 23) областей, при середньому показнику по країні – 16 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Донецької (7) та Луганської (5) областей.
Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян з правоохоронної тематики:
- невиконання судових рішень (375 питань, що складає 5,0 відсотків від загальної кількості питань цієї тематики);
- неправомірні дії працівників поліції (251, або 3,3 відсотка);
- скарги на дії суддів (147, або 2,0 відсотка).
На другому місці за актуальністю – питання соціального захисту – 3837 питань, що складає 9,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 3,4 відсотка порівняно із попереднім роком.
У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Офісу Президента України від жителів Київської та Харківської (по 15) областей, міста Києва та Полтавської області (по 12), Вінницької (10) області, при середньому показнику по Україні – 8 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Волинської, Луганської та Тернопільської (по 4) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- призначення та перегляду розміру пенсій (1068 питань, що складає 27,9 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- надання матеріальної допомоги (521, або 13,6 відсотка);
- виплати пенсії (242, або 6,3 відсотка);
- одержання пільг особами, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС (166, або 4,3 відсотка).
На третьому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства – 2636 питань, або 6,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 2,8 відсотка, а питома вага – на 1,6 відсотка порівняно із показниками попереднього року.
У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Офісу Президента України з міста Києва (11 звернень), Харківської (9), Запорізької та Київської (по 8), і Миколаївської (7) областей, при середньому показнику по Україні – 5 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Волинської, Рівненської, Тернопільської (по 3) і Луганської (2) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (753 питання, що складає 28,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (356, або 13,5 відсотка);
- санітарного стану, благоустрою населених пунктів, ремонту доріг (325, або 12,4 відсотка);
- експлуатації та ремонту житла (183, або 7,0 відсотків).
Питання охорони здоров’я перебувають на п’ятому місці – 1472 питання, що складає 3,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 17,5 відсотка порівняно із 2019 роком, а питома вага майже дорівнює аналогічному показнику попереднього року. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- надання безоплатної медичної допомоги (282 питання, або 19,2 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (116, або 7,9 відсотка);
- реорганізації закладів охорони здоров’я (98, або 6,7 відсотка);
- забезпечення ліками (97, або 6,6 відсотка).
Питання фінансової, податкової, митної політики посіли шосте місце – 1406 питань, що складає 3,6 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 61,1 відсотка, порівняно з аналогічними показниками попереднього року.
Найчастіше громадяни зверталися з питань податкової політики (364 питання або 25,9 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), кредитування (274, або 19,5 відсотка), повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств (154, або 11,0 відсотків). При цьому за підсумками січня – червня 2020 року кількість звернень з питань повернення вкладів з банків порівняно з 2019 роком зменшилася на 43,0 відсотка.
Сьоме місце за актуальністю посіли питання житлової політики – 1368 питань, що складає 3,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зросла на 11,0 відсотків.
У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:
- забезпечення житлом (440 питань, що складає 32,2 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- порушення житлового законодавства (234, або 17,1 відсотка);
- поліпшення житлових умов (230, або 16,8 відсотка).
На восьмому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 1327 питань, що складає 3,4 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 16,5 відсотка, а питома вага практично не змінилася порівняно із показниками попереднього року. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- оплати праці, виплати зарплати (355, або 23,0 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- працевлаштування (299, або 19,4 відсотка).
На дев’ятому місці за актуальністю перебувають питання аграрної політики і земельних відносин – 1160 питань, що складає 2,9 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зросла на 46,1 відсотка. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- індивідуального землекористування (313 питань, або 27,0 відсотків від загальної кількості питань даної тематики);
- паювання земель та видачі майнових паїв (245, або 21,1 відсотка);
- приватизації земельних ділянок (89, або 7,7 відсотка).
На десятому місці за актуальністю перебувають питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин – 890 питань, що складає 2,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 46,1 відсотка порівняно з аналогічним показником попереднього року (у 2019 році − 609 питань, десяте місце). Найчастіше громадяни зверталися з питань неправомірних дій військовослужбовців (47 питань, або 5,3 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики); забезпечення житлом військовослужбовців (45 питань, або 5,1 відсотка).
7. Після анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Президента України від жителів цього регіону порівняно із попередніми роками. Так, протягом першого півріччя 2020 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 21 звернення (у січні – червні 2019 року – 43, за перше півріччя 2014 року – 752), з міста Севастополя – 9 звернень (у січні – червні 2019 року – 14, за перше півріччя 2014 року – 111).
Не зважаючи на продовження проведення операції Об’єднаних сил на сході України, завдяки поступовій імплементації Мінських угод (перш за все з боку керівництва нашої держави в контексті припинення вогню в окремих районах Донецької та Луганської областей України) ситуація з надходженням звернень від жителів цих регіонів залишається стабільною.
За підсумками першого півріччя 2020 року порівняно з 2019 роком кількість звернень з Донецької області зросла на 48,8 відсотка, а з Луганської області – на 1,3 відсотка. При цьому до Глави держави надійшло 329 звернень від вимушених переселенців (на 36,1 відсотка менше, ніж у січні –червні 2019 року), у яких 33,5 відсотка порушених питань стосувалося соціального захисту та 25,8 відсотка – забезпечення житлом.
8. За підсумками першого півріччя 2020 року вирішено позитивно 13,4 відсотка питань, порушених у 831 зверненні громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Департаменті, на 86,4 відсотка питань – надано роз’яснення, 0,1 відсотка – відмовлено у задоволенні.
У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій вирішено 18,0 відсотків звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 11,1 відсотка, на рівні органів прокуратури – 3,7 відсотка.
9. Протягом першого півріччя 2020 року працівниками Департаменту проведена відповідна робота з учасниками 165 акцій пікетування біля адміністративних будівель Офісу Президента України, отримувалися звернення, організовувалися особисті прийоми за участю представників профільних структурних підрозділів Офісу Президента України, подані відповідні матеріали та пропозиції керівництву Офісу.
Організовано проведення п’яти особистих прийомів посадовими особами Офісу Президента України, на яких прийнято 47 осіб.
На довідковий телефон Департаменту протягом січня – червня 2020 року надійшло 4617 дзвінків від громадян щодо встановленого порядку подання (направлення) звернень, стану опрацювання їхніх звернень до Глави держави та з інших питань.
10. За підсумками першого півріччя 2020 року до Офісу Президента України надійшло 1549 листів (протягом червня – 184 листи) з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.
11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Департаменту організовують опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави. Загалом, станом на 01.07.2020 опрацьовано 62036 петицій, з яких: на 67 петицій було надано відповідь Президента України; триває збір підписів 3034 петицій; в установлений строк не набрало необхідну кількість голосів 48386 петицій.
7.13. За підсумками першого півріччя 2020 року до Офісу Президента України надійшло 2359 запитів на отримання публічної інформації (протягом червня – 337 запитів), які були опрацьовані в Управлінні доступу до публічної інформації Департаменту з питань звернень громадян.
Департамент з питань звернень громадян