1. Протягом першого кварталу 2020 року до Президента України надійшло 15899 звернень громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося понад 118,9 тис. громадян, якими порушено 18742 різноманітні питання. Із загальної кількості звернень 14773 (92,9 відсотка) надійшло поштою (з яких 1372 звернення – засобами електронного зв’язку, у тому числі через державну установу «Урядовий контактний центр») та 1126 звернень (7,1 відсотка) отримано на особистому прийомі в приймальні громадян Офісу Президента України.
2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів:
- м. Києва (2041, або 12,8 відсотка від загальної кількості звернень);
- Харківської області (1495, або 9,4 відсотка);
- Дніпропетровської області (1134, або 7,1 відсотка);
- Одеської області (981, або 6,2 відсотка);
- Київської області (970, або 6,1 відсотка).
Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:
- Луганської області (213, або 1,3 відсотка);
- Автономної Республіки Крим (13, або 0,1 відсотка);
- м. Севастополя (5 звернень).
Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у січні – березні 2020 року припадало 34 звернення громадян до Президента України, проти 28 звернень за підсумками аналогічного періоду попереднього року. Однак в окремих регіонах цей показник перевищує середній по країні.
Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення протягом першого кварталу 2020 року надійшло до Офісу Президента України з таких регіонів: Чернігівської області (70), м. Києва (69), Харківської (56), Київської (55) та Полтавської (46) областей. Найменше – з Івано-Франківської (20), Донецької (16) та Луганської (10) областей.
3. Протягом першого кварталу 2020 року до Офісу Президента України надійшло 519 повторних звернень громадян, що складає 3,2 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та на 16,8 відсотка менше аналогічного показника минулого року.
Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (98 звернень, або 4,8 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Харківської (47, або 3,1 відсотка), Київської (33, або 3,4 відсотка), Дніпропетровської (31, або 2,7 відсотка), Львівської (27, або 3,9 відсотка) областей.
4. Протягом першого кварталу 2020 року до Офісу Президента України надійшло 1023 колективні звернення громадян, що складає 6,4 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень зросла на 48,3 відсотка (у 2019 році – 690 звернень, або 4,8 відсотка).
Найбільше колективних звернень надійшло з м. Києва (157, або 7,7 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 15,3 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом січня – березня 2020 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Харківська (85, або 5,7 відсотка), Одеська (83, або 8,5 відсотка), Дніпропетровська (75, або 6,6 відсотка), Київська (59, або 6,1 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло із Волинської, Закарпатської та Тернопільської (по 16) областей.
Привертає увагу факт зростання у двадцять разів кількості та питомої ваги масових (акційних) звернень за підсумками січня – березня 2020 року (1712, або 10,8 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України), порівняно із попереднім роком (у першому кварталі 2019 року – 83 звернення, або 0,6 відсотка).
5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:
за соціальним станом: від пенсіонерів – 1972 звернення, або 12,4 відсотка від загальної кількості за цей період;
за категоріями авторів – 1618 звернень, зокрема:
- від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 760 звернень, або 4,8 відсотка;
- від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 320 звернень, або 2,0 відсотка;
- від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 195 звернень, або 1,2 відсотка;
- від ветеранів праці – 87 звернень, або 0,5 відсотка;
- від дітей війни – 75 звернень, або 0,5 відсотка;
- від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 171 звернення, або 1,1 відсотка.
Питома вага звернень від цих категорій громадян за січень – березень 2020 року склала 10,2 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом першого кварталу 2019 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 1824 звернення і питома вага їх складала 12,8 відсотка.
Окремо слід відзначити надходження 224 звернень від внутрішньо переміщених осіб з тимчасово окупованих територій Донецької та Луганської областей, Автономної Республіки Крим, що складає 1,4 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України за січень – березень 2020 року, та на 19,4 відсотків менше порівняно із попереднім роком.
6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом першого кварталу 2020 року порушили 18742 різноманітні питання, що на 11,4 відсотка більше аналогічного показника попереднього року.
Насамперед, за актуальністю, це питання щодо забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, соціального захисту, комунального господарства та охорони здоров’я.
Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації − 4180 питань означеної тематики (22,3 відсотка від загальної кількості).
Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями м. Києва (19 звернень), Одеської (15), Харківської (14), Житомирської та Київської (по 13) областей, при середньому показнику по країні – 9 звернень. Найменше – з Волинської (5), Донецької (4) та Луганської (3) областей.
Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян з правоохоронної тематики:
- невиконання судових рішень (232питання, що складає 5,6 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики);
- неправомірні дії працівників поліції (105, або 2,5 відсотка);
- скарги на дії суддів (87, або 2,1 відсотка).
На другому місці за актуальністю – питання соціального захисту – 2094 питання, що складає 11,2 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 16,6 відсотка, а питома вага – на 3,7 відсотка порівняно із попереднім роком.
У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Офісу Президента України від жителів Харківської області (10), м. Києва та Полтавської області (по 7), Вінницької, Дніпропетровської, Житомирської, Київської та Сумської (по 6) областей, при середньому показнику по Україні – 5 звернень. Найменше – із Тернопільської та Луганської (по 2) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- призначення та перегляду розміру пенсій (631 питання, що складає 30,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- надання матеріальної допомоги (271, або 12,0 відсотків);
- виплати пенсії (172, або 8,2 відсотка);
- визначення соціального статусу (49, або 2,3 відсотка).
На третьому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства – 1509 питань, або 8,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 14,8 відсотка, а питома вага – на 2,4 відсотка порівняно з показниками попереднього року.
У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Офісу Президента України з міста Києва (8 звернень), Київської (6), Запорізької, Миколаївської та Харківської (по 5) областей, при середньому показнику по Україні – 3 звернення. Найменше – з Луганської (1) області.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (510, що складає 33,8 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (250, або 16,6 відсотка);
- благоустрою населених пунктів, ремонту доріг (144, або 9,5 відсотка);
- експлуатації та ремонту житла (87, або 5,8 відсотка).
Питання охорони здоров’я перебувають на четвертому місці – 775 питань, що складає 4,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 8,4 відсотка порівняно з аналогічним показником попереднього року, а питома вага майже дорівнює аналогічному показнику 2019 року.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- надання безоплатної медичної допомоги (172 питання, або 22,2 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- страхової медицини (83, або 10,7 відсотка);
- неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (68, або 8,8 відсотка);
- реорганізації закладів охорони здоров’я (53, або 6,8 відсотка);
- роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (46, або 5,9 відсотка).
П’яте місце за актуальністю посіли питання житлової політики – 764 питання, що складає 4,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зросла на 4,8 відсотка.
У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:
- забезпечення житлом (293 питання, що складає 38,4 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- поліпшення житлових умов (150, або 19,6 відсотка);
- порушення житлового законодавства (121, або 15,8 відсотка).
На шостому місці за актуальністю перебувають питання аграрної політики і земельних відносин – 745 питань, що складає 4,0 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зросла на 47,2 відсотка.
У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- індивідуального землекористування (203 питання, або 27,2 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- паювання земель та видачи майнових паїв (173, або 23,2 відсотка);
- приватизації земельних ділянок (69, або 9,3 відсотка).
Питання фінансової, податкової, митної політики посіли сьоме місце – 649 питань, що складає 3,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 24,3 відсотка, а питома вага практично дорівнює аналогічному показнику попереднього року (у 2019 році – 522 питання, сьоме місце).
Найчастіше громадяни зверталися з питань податкової політики (256 питань, або 39,4 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), кредитування (144, або 22,2 відсотка), повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств (91, або 14,0 відсотків). При цьому за підсумками січня – березня 2020 року кількість звернень з питань повернення вкладів з банків порівняно з 2019 роком зменшилася у два рази.
На восьмому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 645 питань, що складає 3,4 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 72,9 відсотка, а питома вага – у два рази порівняно з аналогічними показниками попереднього року (у 2019 році − 373 питання, дев’яте місце).
У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- працевлаштування (162, або 25,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- оплати праці, виплати зарплати (154, або 23,9 відсотка).
7. Після анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Президента України від жителів цього регіону порівняно із попередніми роками. Так, протягом першого кварталу 2020 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 13 звернень (у січні – березні 2019 року – 25, протягом першого кварталу 2014 року – 686), з міста Севастополя – 5 звернень (у січні – березні 2019 року – 7, протягом першого кварталу 2014 року – 93).
Не зважаючи на продовження проведення операції Об’єднаних сил (антитерористичної операції) на сході України, завдяки поступовій імплементації Мінських угод (перш за все з боку керівництва нашої держави в контексті припинення вогню в окремих районах Донецької та Луганської областей України) ситуація з надходженням звернень від жителів Донецької і Луганської областей залишається стабільною. За підсумками першого кварталу 2020 року порівняно з 2019 роком кількість звернень з Донецької області зросла на 10,6 відсотка, а з Луганської області – на 22,4 відсотка.
При цьому до Глави держави надійшло 224 звернення від внутрішньо переміщених осіб (на 22,2 відсотка менше, ніж у січні – березні 2019 року), у яких 36,4 відсотка порушених питань стосувалося соціального захисту та 22,3 відсотка – забезпечення житлом.
8. За підсумками першого кварталу 2020 року вирішено позитивно 14,4 відсотка питань, порушених у 425 зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Офісі Президента України, на 85,2 відсотка питань – надано роз’яснення, 0,2 відсотка – відмовлено у задоволенні.
У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій вирішено 18,6 відсотка звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 11,7 відсотка, на рівні органів прокуратури – 2,9 відсотка.
9. Протягом першого кварталу 2020 року працівники Департаменту залучалися до відповідної роботи з учасниками 117 акцій пікетування біля адміністративних будівель Офісу Президента України, отримувалися звернення, організовувалися особисті прийоми за участю представників профільних структурних підрозділів Офісу Президента України, подані відповідні матеріали та пропозиції керівництву Офісу.
Організовано проведення п’яти особистих прийомів посадовими особами Офісу Президента України, на яких прийнято 47 громадян.
На довідковий телефон Департаменту протягом січня – березня 2020 року надійшов 2631 дзвінок від громадян щодо стану опрацювання їхніх звернень до Глави держави та з інших питань.
10. За підсумками першого кварталу 2020 року до Офісу Президента України надійшло 902 листа (протягом березня – 340 листів) з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.
11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Департаменту організовують опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави. Загалом, станом на 01.04.2020 опрацьовано 57656 петицій, з яких: на 58 петицій було надано відповідь Президента України; триває збір підписів 3581 петиції; в установлений строк не набрало необхідну кількість голосів 44866 петицій.
Департамент з питань звернень громадян