1. Протягом 2019 року до Президента України надійшло 74984 звернення громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося близько 693,7 тис. громадян, якими порушено 86472 різноманітні питання. Із загальної кількості звернень – 69247 (92,3 відсотка) надійшло поштою (з яких 14606 звернень – засобами електронного зв’язку, у тому числі через державну установу «Урядовий контактний центр») та 5737 звернень (7,7 відсотка) отримано на особистому прийомі в приймальні громадян Офісу Президента України.
2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів:
- м. Києва (11833, або 15,8 відсотка від загальної кількості звернень);
- Дніпропетровської області (5245, або 7,0 відсотків);
- Харківської області (5132, або 6,8 відсотка);
- Київської області (4283, або 5,7 відсотка);
- Одеської області (4048, або 5,4 відсотка).
Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:
- Чернівецької області (891, або 1,2 відсотка);
- Автономної Республіки Крим (92, або 0,1 відсотка);
- м. Севастополя (22 звернення).
Слід зазначити, що ці тенденції аналогічні тим, які спостерігалися у попередньому році.
Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у 2019 році припадало 149 звернень громадян до Президента України, проти 84 звернень за підсумками попереднього року. Однак в окремих регіонах цей показник перевищує середній по країні.
Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення протягом 2019 року надійшло до Офісу Президента України з таких регіонів: м. Києва (401), Миколаївської (254), Київської (243), Харківської (192) та Полтавської (179) областей. Найменше звернень у розрахунку на 100 тис. населення надійшло із Тернопільської (98), Донецької (68) та Луганської (49) областей.
Протягом 2019 року порівняно з попереднім роком спостерігалося зростання темпів надходження звернень громадян до Президента України з усіх регіонів при середньому показнику по країні +77 відсотків.
3. Протягом 2019 року до Офісу Президента України надійшло 3917 повторних звернень громадян, що складає 5,2 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та на 30,2 відсотка більше аналогічного показника минулого року (протягом 2018 року надійшло 3008 повторних звернень, а їх питома вага складала 4,8 відсотка).
Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (710 звернень, або 6,0 відсотків від їх загальної кількості з даного регіону), Харківської (253, або 4,9 відсотка), Дніпропетровської (240, або 4,6 відсотка), Київської (234, або 5,4 відсотка) і Одеської (204, або 5,0 відсотків) областей.
4. Протягом 2019 року до Офісу Президента України надійшло 5666 колективних звернень громадян, що складає 7,6 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень зменшилася на 69,5 відсотка, а їх питома вага у чотири рази (у 2018 році – 18583 звернення, або 30,1 відсотка).
Найбільше колективних звернень надійшло з м. Києва (964, або 8,1 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 17,0 відсотків від усіх колективних звернень до Президента України протягом 2019 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Харківська (370, або 7,2 відсотка), Дніпропетровська (330, або 6,3 відсотка), Одеська (322, або 7,9 відсотка) і Київська (303, або 7,1 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло з Чернівецької (80, або 8,9 відсотка), Луганської (75, або 7,0 відсотків) і Тернопільської (52, або 5,1 відсотка) областей.
Привертає увагу факт зменшення на 19,4 відсотка кількості та питомої ваги масових (акційних) звернень за підсумками 2019 року (3885, або 5,2 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України), порівняно із попереднім роком (у 2018 році – 4821 звернення, або 7,8 відсотка).
5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:
за соціальним станом: від пенсіонерів – 10134 звернення, або 13,5 відсотка від загальної кількості за цей період;
за категоріями авторів – 7596 звернень, зокрема:
- від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 3542 звернень, або 4,7 відсотка;
- від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 1447 звернень, або 1,9 відсотка;
- від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 965 звернень, або 1,3 відсотка;
- від ветеранів праці – 405 звернень, або 0,5 відсотка;
- від дітей війни – 363 звернення, або 0,5 відсотка;
- від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 844 звернення, або 1,1 відсотка.
Питома вага звернень від цих категорій громадян за 2019 рік склала 10,1 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом 2019 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 4808 звернень і питома вага їх складала 7,8 відсотка.
Окремо слід відзначити надходження 1154 звернень від внутрішньо переміщених осіб, які вимушено покинули зону проведення операції Об’єднаних сил та анексовану територію Автономної Республіки Крим, що складає 1,5 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України за 2019 рік, та на 36,7 відсотка більше порівняно із попереднім роком.
6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом 2019 року порушили 86472 різноманітні питання, що на 24,1 відсотка більше аналогічного показника попереднього року (у 2018 році – 69680 питань). Насамперед, за актуальністю, це питання щодо забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, соціального захисту та комунального господарства.
Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації − 19449 питань означеної тематики (22,5 відсотка від загальної кількості).
Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями м. Києва (105 звернень), Миколаївської (94), Київської (65), Харківської (58) та Черкаської (56) областей, при середньому показнику по країні – 42 звернення. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Тернопільської (21), Донецької (18) та Луганської (13) областей.
Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян з правоохоронної тематики:
- невиконання судових рішень (1107 питань, що складає 5,7 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики);
- неправомірні дії працівників поліції (645, або 3,3 відсотка);
- тяганина при розслідуванні кримінальних проваджень (542, або 2,8 відсотка).
На другому місці за актуальністю – питання соціального захисту – 10020 питань, що складає 11,6 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 59,6 відсотка порівняно із попереднім роком.
У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Офісу Президента України від жителів міста Києва (35 звернень), Харківської (35), Київської (30), Полтавської (28), Житомирської, Сумської та Черкаської (по 27) областей, при середньому показнику по Україні – 21 звернення. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Волинської (16), Закарпатської (13) та Луганської (12) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- призначення та перегляду розміру пенсій (2491 питання, що складає 24,9 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- надання матеріальної допомоги (1810, або 18,1 відсотка);
- виплати пенсії (1033, або 10,3 відсотка);
- одержання пільг особами, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС (431, або 4,3 відсотка).
На третьому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства – 7056 питань, або 8,2 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 36,3 відсотка, а питома вага практично не змінилася порівняно із попереднім роком.
У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Офісу Президента України з міста Києва (41 звернення), Харківської (24), Миколаївської (23), Запорізької (21) та Одеської (20) областей, при середньому показнику по Україні – 15 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Волинської та Рівненської (по 9), Донецької (8), і Луганської (6) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (1341 питання, що складає 19,0 відсотків від загальної кількості питань даної тематики);
- оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (1297, або 18,4 відсотка);
- санітарного стану, благоустрою населених пунктів, ремонту доріг (896, або 12,7 відсотка);
- експлуатації та ремонту житла (710, або 10,1 відсотка).
Четверте місце за актуальністю посіли питання житлової політики – 3885 питань, що складає 4,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зросла на 94,8 відсотка.
У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань житлової політики надійшло до Офісу Президента України з міста Києва (36 звернень), Київської (17), Одеської (12), Сумської та Житомирської (по 10) областей, при середньому показнику по Україні – 8 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Донецької (3) і Луганської (1) областей.
У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:
- забезпечення житлом (1655 питань, що складає 42,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- порушення житлового законодавства (591, або 15,2 відсотка);
- поліпшення житлових умов (531, або 13,7 відсотка).
Питання охорони здоров’я перебувають на п’ятому місці – 3130 питань, що складає 3,6 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 36,4 відсотка порівняно з аналогічним показником попереднього року, а питома вага майже дорівнює аналогічному показнику попереднього року.
У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань охорони здоров’я надійшло до Офісу Президента України з м. Києва (14 звернень), Полтавської (10), Волинської, Житомирської, Київської та Черкаської (по 9) областей, при середньому показнику по Україні – 7 звернень.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- надання безоплатної медичної допомоги (958 питань, або 30,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (300, або 9,6 відсотка);
- забезпечення ліками (255, або 8,1 відсотка);
- роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (212, або 6,8 відсотка).
На сьомому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 2994 питання, що складає 3,4 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 47,6 відсотка, а питома вага практично дорівнює аналогічному показнику попереднього року.
У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- працевлаштування (1123, або 38,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- оплати праці, виплати зарплати (453, або 15,4 відсотка).
На восьмому місці за актуальністю перебувають питання аграрної політики та земельних відносин – 2563 питання, що складає 3,0 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зросла на 81,4 відсотка.
У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- індивідуального землекористування (868, або 33,9 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- паювання земель (397, або 15,5 відсотка);
- передачі в оренду земельних та майнових паїв (208, або 8,1 відсотка).
Питання фінансової, податкової, митної політики посіли дев’яте місце – 2116 питань, що складає 2,4 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 1,9 відсотка, а питома вага практично не змінилася порівняно із аналогічними показниками попереднього року.
Найчастіше громадяни зверталися з питань:
- кредитування (657 питань, або 31,0 відсоток від загальної кількості питань цієї тематики);
- повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств (598, або 28,3 відсотка);
- податкової політики (214, або 10,1 відсотка);
- повернення грошових заощаджень вкладникам Ощадбанку СРСР (191, або 9,0 відсотків).
При цьому за підсумками 2019 року кількість звернень з питань повернення вкладів з банків порівняно з 2018 роком зросла на 42,0 відсотка, а питань кредитування – на 80,5 відсотка.
На десятому місці за актуальністю перебувають питання освіти, науково-технічної діяльності – 1505 питань, що складає 1,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 6,8 відсотка порівняно з попереднім роком (у 2018 році − 1614 питань, десяте місце). Найчастіше громадяни зверталися з питань роботи дитячих дошкільних, середніх та вищих навчальних закладів (254 питання, або 16,9 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), незаконних дій працівників освіти (226, або 15,0 відсотків).
7. Після анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Глави держави від жителів цього регіону порівняно із попередніми роками. Так, протягом 2019 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 92 звернення (у 2018 році – 62, за підсумками 2014 року – 857), з міста Севастополя – 22 звернення (у 2018 році – 6, а за підсумками 2014 року – 259).
Не зважаючи на продовження проведення операції Об’єднаних сил (Антитерористичної операції) на сході України, завдяки поступовій імплементації Мінських угод (перш за все з боку керівництва нашої держави в контексті припинення вогню в окремих районах Донецької та Луганської областей України) ситуація з надходженням звернень від жителів цих регіонів залишається стабільною.
За підсумками 2019 року порівняно з 2018 роком кількість звернень з Донецької області зросла на 51,0 відсоток, а з Луганської області – на 79,9 відсотка. При цьому до Глави держави надійшло 1154 звернення від внутрішньо переміщених осіб (на 36,7 відсотка більше, ніж у 2018 році), у яких 46,6 відсотка порушених питань стосувалося соціального захисту та 12,1 відсотка – забезпечення житлом.
8. За підсумками 2019 року вирішено позитивно 22,8 відсотка питань, порушених у 1583 зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Офісі Президента України, на 76,4 відсотка питань – надано роз’яснення, 0,7 відсотка – відмовлено у задоволенні.
У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій вирішено позитивно 35,1 відсотка звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 19,3 відсотка, на рівні органів прокуратури – 3,4 відсотка.
9. Протягом 2019 року працівники Департаменту залучалися в місті Києві до 17 заходів на 19 об’єктах за участю Глави держави. Проведена відповідна робота з учасниками 621 (у тому числі у грудні – 66) акції пікетування біля адміністративних будівель Офісу Президента України, отримувалися звернення, організовувалися особисті прийоми за участю представників профільних структурних підрозділів та керівництва Офісу Президента України, подавалися відповідні матеріали та пропозиції керівництву Офісу.
Організовано проведення вісімнадцяти особистих прийомів посадовими особами Офісу Президента України, на яких прийнято 127 осіб.
На довідковий телефон Департаменту протягом 2019 року надійшло 10716 (у тому числі у грудні – 950) дзвінків від громадян щодо стану опрацювання їхніх звернень до Глави держави та з інших питань.
10. За підсумками 2019 року до Офісу Президента України надійшло 4426 листів (протягом грудня – 442 листа) з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.
11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Департаменту з питань звернень громадян організовують опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави. Загалом, станом на 01.01.2020 опрацьовано 52856 петицій, з яких: на 56 петицій було надано відповідь Президента України; триває збір підписів 2862 петицій; в установлений строк не набрало необхідну кількість голосів 42004 петиції.
Департамент з питань звернень громадян