1. Протягом січня – вересня 2019 року до Президента України надійшло 53400 звернень громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося понад 574,7 тис. громадян, якими порушено 61991 різноманітне питання. Із загальної кількості звернень 49333 (92,4 відсотка) надійшло поштою (з яких 14097 звернень – засобами електронного зв’язку і 891 – з сайту петицій Офіційного Інтернет-представництва Президента України) та 4067 звернень (7,6 відсотка) отримано на особистому прийомі в приймальні громадян Офісу Президента України.
2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів:
- м. Києва (8006, або 15,0 відсотків від загальної кількості звернень);
- Дніпропетровської області (3816, або 7,1 відсотка);
- Харківської області (3693, або 6,9 відсотка);
- Київської області (2861, або 5,4 відсотка);
- Одеської області (2833, або 5,3 відсотка).
Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:
- Чернівецької області (573, або 1,1 відсотка);
- Автономної Республіки Крим (81, або 0,2 відсотка);
- м. Севастополя (19 звернень).
Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у січні – вересні 2019 року припадало 103 звернення громадян до Президента України, проти 63 звернень за підсумками аналогічного періоду попереднього року. Однак в окремих регіонах цей показник перевищує середній по країні.
Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення протягом трьох кварталів 2019 року надійшло до Офісу Президента України з таких регіонів: м. Києва (272), Миколаївської (198), Київської (162), Харківської (138) та Полтавської (128) областей. Найменше звернень у розрахунку на 100 тис. населення надійшло з Волинської (59), Донецької (49) та Луганської (35) областей.
3. Протягом трьох кварталів 2019 року до Офісу Президента України надійшло 2863 повторні звернення громадян, що складає 5,3 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та на 19,9 відсотка більше аналогічного показника минулого року (протягом січня – вересня 2018 року надійшло 2387 повторних звернень, а їх питома вага складала 6,0 відсотків).
Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (505 звернень, або 6,3 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Харківської (191, або 5,2 відсотка), Дніпропетровської (186, або 4,8 відсотка), Київської (181, або 6,3 відсотка) та Миколаївської (165, або 7,4 відсотка) областей.
4. Протягом трьох кварталів 2019 року до Офісу Президента України надійшло 4039 колективних звернень громадян, що складає 7,6 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень зменшилася на 79,6 відсотка, а їх питома вага – у два рази.
Найбільше колективних звернень надійшло з м. Києва (710, або 8,8 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 17,6 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом січня – вересня 2019 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Харківська (248, або 6,7 відсотка), Дніпропетровська (219, або 5,7 відсотка), Одеська (211, або 7,4 відсотка) та Київська (201, або 7,0 відсотків) області. Найменше колективних звернень надійшло із Закарпатської (47), Чернівецької (46) та Тернопільської (26) областей.
Привертає увагу факт зменшення майже у п’ять разів кількості та питомої ваги масових (акційних) звернень за підсумками трьох кварталів 2019 року (862, або 1,6 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України) порівняно із попереднім роком.
5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:
за соціальним станом: від пенсіонерів – 7589 звернень, або 14,2 відсотка від загальної кількості за цей період;
за категоріями авторів – 5600 звернень, зокрема:
- від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 2619 звернень, або 4,9 відсотка;
- від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 1129 звернень, або 2,1 відсотка;
- від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 712 звернень, або 1,3 відсотка;
- від ветеранів праці – 294 звернення, або 0,5 відсотка;
- від дітей війни – 174 звернення, або 0,5 відсотка;
- від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 654 звернення, або 1,2 відсотка.
Питома вага звернень від цих категорій громадян за січень – вересень 2019 року склала 10,4 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом трьох кварталів 2018 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 3616 звернень і питома вага їх складала 9,2 відсотка.
Окремо слід відзначити надходження 907 звернень від внутрішньо переміщених осіб з окремих районів Донецької та Луганської областей, і Автономної Республіки Крим, що складає 1,7 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України за січень – вересень 2019 року, та на 63,7 відсотка більше порівняно із попереднім роком.
6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом трьох кварталів 2019 року порушили 61991 різноманітне питання, що на 39,0 відсотків більше аналогічного показника попереднього року (у 2018 році – 44613 питань). Насамперед, за актуальністю, це питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, соціального захисту, комунального господарства, житлової політики і охорони здоров’я.
Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації − 13992 питання означеної тематики (22,6 відсотка від загальної кількості).
Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Миколаївської області (81 звернення), м. Києва (77), Київської (46), Харківської (41) та Черкаської (41) областей, при середньому показнику по країні – 30 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Волинської, Тернопільської (13), Донецької (12) та Луганської (9) областей.
Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян з правоохоронної тематики:
- невиконання судових рішень (841, що складає 6,0 відсотків від загальної кількості питань цієї тематики);
- неправомірні дії працівників поліції (517, або 3,7 відсотка);
- тяганина при розслідуванні кримінальних проваджень (428, або 3,1 відсотка).
На другому місці за актуальністю – питання соціального захисту – 7294 питання, що складає 11,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 67,6 відсотка порівняно із попереднім роком.
У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Офісу Президента України від жителів міста Києва (26), Харківської (24), Київської (22), Сумської (21), Полтавської і Житомирської (по 20) областей, при середньому показнику по Україні – 16 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Закарпатської та Луганської (по 9) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- призначення та перегляду розміру пенсій (1761 питання, що складає 24,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- надання матеріальної допомоги (1468, або 20,1 відсотка);
- виплати пенсії (764, або 10,5 відсотка);
- одержання пільг особам, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС (365, або 5,0 відсотків).
На третьому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства – 5128 питань, або 8,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 60,2 відсотка, а питома вага практично не змінилася порівняно із попереднім роком.
У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Офісу Президента України з міста Києва (29 звернень), Миколаївської та Харківської (по 17), Запорізької та Одеської (по 16) областей, при середньому показнику по Україні – 11 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Волинської, Донецької, Рівненської та Тернопільської (по 6), і Луганської (4) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (988 питань, що складає 19,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (964, або 18,8 відсотка);
- санітарного стану, благоустрою населених пунктів, ремонту доріг (718, або 14,0 відсотків);
- експлуатації та ремонту житла (551, або 10,7 відсотка).
Четверте місце за актуальністю посіли питання житлової політики – 2602 питання, що складає 4,2 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зросла на 89,0 відсотків.
У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:
- забезпечення житлом (1207 питань, що складає 46,4 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- поліпшення житлових умов (377, або 14,5 відсотка);
- порушення житлового законодавства (303, або 11,6 відсотка).
Питання охорони здоров’я перебувають на шостому місці – 2324 питання, що складає 3,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 47,4 відсотка порівняно з аналогічним показником попереднього року, а питома вага майже дорівнює аналогічному показнику попереднього року.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- надання безоплатної медичної допомоги (771 питання, або 33,2 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- забезпечення ліками (199, або 8,6 відсотка);
- неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (199, або 8,6 відсотка);
- роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (148, або 6,4 відсотка).
На сьомому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 2285 питань, що складає 3,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла у два рази, а питома вага – на 1,2 відсотка порівняно із попереднім роком.
У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- працевлаштування (963 питання, або 42,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- оплати праці, виплати зарплати (3109, або 13,6 відсотка).
На восьмому місці за актуальністю перебувають питання аграрної політики і земельних відносин – 1640 питань, що складає 2,6 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зросла на 56,6 відсотка.
У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- індивідуального землекористування (661 питання, або 40,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- паювання земель та видачі майнових паїв (234, або 14,3 відсотка);
- передачі в оренду земельних та майнових паїв (133, або 8,1 відсотка).
Питання фінансової, податкової, митної політики посіли дев’яте місце – 1620 питань, що складає 2,6 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 42,1 відсотка, а питома вага не змінилася порівняно із аналогічними показниками попереднього року.
Найчастіше громадяни зверталися з питань кредитування (506 питань, або 31,2 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики); повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств (468, або 28,9 відсотка); податкової політики (156, або 9,6 відсотка). При цьому за підсумками січня – вересня 2019 року кількість звернень з питань повернення вкладів з банків порівняно з 2018 роком зросла на 39,7 відсотка, а питань кредитування –майже у два рази.
На десятому місці за актуальністю перебувають питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин – 1177 питань, що складає 1,9 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 16,4 відсотка, а питома вага практично дорівнює аналогічному показнику попереднього року (у 2018 році − 1011 питань, одинадцяте місце). Найчастіше громадяни зверталися з питань забезпечення житлом військовослужбовців (139 питань, або 11,8 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), неправомірних дій військовослужбовців (125, або 10,6 відсотка).
7. Після анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Глави держави від жителів цього регіону порівняно із попередніми роками. Так, протягом січня – вересня 2019 року до Адміністрації Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 81 звернення (у січні – вересні 2018 року – 42, за три квартали 2014 року – 806), з міста Севастополя – 19 звернень (у січні – вересні 2018 року – 4, за три квартали 2014 року – 129).
Не зважаючи на продовження проведення операції Об’єднаних сил (Антитерористичної операції) на сході України, завдяки поступовій імплементації Мінських угод (перш за все з боку керівництва нашої держави в контексті припинення вогню в окремих районах Донецької та Луганської областей України) ситуація з надходженням звернень від жителів цих регіонів залишається стабільною.
За підсумками трьох кварталів 2019 року порівняно з 2018 роком кількість звернень з Донецької області зросла на 50,5 відсотка, а з Луганської області – на 75,6 відсотка. При цьому до Глави держави надійшло 907 звернень від вимушених переселенців (на 63,7 відсотка більше, ніж у січні –вересні 2018 року), у яких 48,0 відсотків порушених питань стосувалося соціального захисту та 16,7 відсотка – забезпечення житлом.
8. За підсумками трьох кварталів 2019 року вирішено позитивно 23,8 відсотка питань, порушених у 1204 зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Офісі Президента України, на 75,2 відсотка питань – надано роз’яснення, 0,8 відсотка – відмовлено у задоволенні.
У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій вирішено позитивно 30,0 відсотків звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 16,5 відсотка, на рівні органів прокуратури – 1,8 відсотка.
9. Протягом трьох кварталів 2019 року працівники Департаменту залучалися в м. Києві до 15 заходів на 17 об’єктах за участю Глави держави. Проведена відповідна робота з учасниками 352 (у тому числі у вересні – 60) акцій пікетування біля адміністративних будівель Офісу Президента України, отримувалися звернення, організовувалися особисті прийоми за участю представників профільних структурних підрозділів та керівництва Офісу Президента України, подавалися відповідні матеріали та пропозиції керівництву.
Організовано проведення одинадцяти особистих прийомів посадовими особами Офісу Президента України, на яких прийнято 59 осіб.
На довідковий телефон Департаменту з питань звернень громадян протягом січня – вересня 2019 року надійшло 7358 (в тому числі у вересні – 934) дзвінків від громадян щодо стану опрацювання їхніх звернень до Глави держави та з інших питань.
10. За підсумками січня – вересня 2019 року до Офісу Президента України надійшло 3205 листів (протягом вересня – 423 листа) з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.
11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Департаменту з питань звернень громадян організовують опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави. Загалом, станом на 01.10.2019 опрацьовано 49555 петицій, з яких: на 55 петицій було надано відповідь Президента України; триває збір підписів 4458 петицій; в установлений строк не набрала необхідну кількість голосів 37641 петиція.
Департамент з питань звернень громадян