Президент:

Офіс:

Президент:

Офіс:

Президент України

Інформаційно-аналітичні матеріали за підсумками роботи Департаменту з питань звернень громадян протягом 2024 року

1. Протягом 2024 року до Президента України надійшло 62989 звернень громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося понад 15 млн 756 тис. громадян, якими порушено 68085 різноманітних питань, а також 5277 запитів на отримання публічної інформації. Із загальної кількості 21368 звернень надійшло засобами електронного зв’язку, у тому числі через державну установу «Урядовий контактний центр».

2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів (додаток 3):

  • м. Києва (5640, або 9,0 відсотків від загальної кількості звернень);
  • Київської області (3051, або 4,8 відсотка);
  • Одеської області (3050, або 4,8 відсотка);
  • Харківської області (2498, або 4,0 відсотка);
  • Дніпропетровської області (2274, або 3,6 відсотка).

Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:

  • Автономної Республіки Крим (60 звернень);
  • Луганської області (31);
  •  м. Севастополя (2).

3. Протягом 2024 року до Офісу Президента України надійшло 12050 повторних звернень громадян, що становить 19,1 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та майже у два з половиною рази більше аналогічного показника минулого року (протягом 2023 року надійшло 5050 повторних звернень, а їх питома вага становила 6,8 відсотка). При цьому слід зазначити, що наявність повторного звернення не завжди свідчить про невирішеність питання. Іноді заявники надсилають звернення поштою, а потім дублюють його засобами електронного зв’язку, або включають у своє наступне звернення нові питання на додаток до тих, по яких одержали відповідь.

Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (1716 звернень, або 30,4 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Київської (1336, або 43,8 відсотка), Одеської (763, або 25,0 відсотка), Харківської (601, або 24,1 відсотка) і Дніпропетровської (577, або 25,4 відсотка) областей. Найменше повторних звернень надійшло з Донецької (82 звернення), Автономної Республіки Крим (6) та Луганської області (2).

4. Протягом 2024 року до Офісу Президента України надійшло 4668 колективних звернень громадян, що становить 7,4 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень зменшилася майже у три рази (у 2023 році – 12508 звернень, або 16,9 відсотка).

Найбільше колективних звернень надійшло з м. Києва (392, або 7,0 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 0,6 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом 2024 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також  Київська (330, або 10,8 відсотка), Одеська (323, або 10,6 відсотка), Дніпропетровська (92, або 4,0 відсотків) і Закарпатська (66, або 6,3 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло з Донецької області (19), Тернопільської (8) та Луганської (1) областей.

5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:

за соціальним станом: від пенсіонерів – 2474 звернення, або 3,9 відсотка від загальної кількості за цей період;

за категоріями авторів – 2545 звернень, зокрема:

  • від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 1040 звернень, або 1,7 відсотка;
  • від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 354 звернення, або 0,6 відсотка;
  • від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 130 звернень, або 0,2 відсотка;
  • від ветеранів праці – 80 звернень, або 0,1 відсотка;
  • від дітей війни – 40 звернень, або 0,06 відсотка;
  • від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 901 звернення, або 1,4 відсотка.

Питома вага звернень від цих категорій громадян за 2024 рік становить 4,1 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом 2023 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшли 1995 звернень і питома вага їх становила 2,7 відсотка.

6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом 2024 року порушили 68085 різноманітних питань, що на 16,3 відсотка менше аналогічного показника попереднього року (у 2023 році – 81334 питань). Насамперед, за актуальністю, це питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин; забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку; соціальної політики та соціального захисту населення.

Найчастіше громадяни порушували у своїх зверненнях питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин – 14355 питань, що становить 21,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 29,3 відсотка порівняно з показником попереднього року (у 2023 році – 11099 питань, також перше місце). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • звільнення з полону (5022 питання, або 35,0 відсотків від загальної кількості питань даної тематики);
  • розшуку зниклих безвісти військовослужбовців (2762, або 19,2 відсотка);
  • неправомірних дій військовослужбовців (1425, або 9,9 відсотка);
  • звільнення з лав ЗСУ, демобілізація військовослужбовців строкової служби, ротації бойових підрозділів (1266, або 8,8 відсотка);
  • виплати грошового утримання (1090, або 7,6 відсотка).

На другому місці за актуальністю перебувають питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації – 7692 питання означеної тематики (11,3 відсотка від загальної кількості). Кількість цих питань зменшилася на 16,0 відсотків (у 2023 році – 9152 питання, друге місце). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • неправомірних дій працівників поліції (987 питань, що становить 12,8 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • неправомірних дій працівників прокуратури (643, або 8,4 відсотка);
  • тяганини при розслідуванні кримінальних проваджень (571, або 7,4 відсотка).

На третьому місці за актуальністю перебувають питання соціального захисту – 3607 питань, що становить 5,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 16,0 відсотків порівняно з попереднім роком (у 2023 році – 3109 питань, п’яте місце).

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • призначення та перегляду розміру пенсій (585 питань, що становить 16,2 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • надання матеріальної допомоги (339, або 9,4 відсотка);
  • виплати пенсії (271, або 7,5 відсотка);
  • визначення соціального статусу, зокрема, УБД (175, або 4,9 відсотка).

На п’ятому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства – 3278 питань, або 4,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 5,2 відсотка, порівняно з попереднім роком (у 2023 році – 3116 питань, четверте місце).

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • електропостачання населених пунктів, будинків (467 питань, що становить 12,0 відсотків від загальної кількості питань даної тематики);
  • експлуатації та ремонту житла (217, або 5,6 відсотка);
  • оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (205, або 5,2 відсотка);
  • відключення водо-, тепло-, газо- та енергопостачання за несплату (203, або 5,2 відсотка);
  • гаряче та холодне водопостачання (169, або 4,3 відсотка).

Шосте місце за актуальністю посіли питання освіти, науково-технічної діяльності – 963 питання, що становить 1,4 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зросла на 5,0 відсотків (у 2023 році – 917 питань, дев’яте місце).

У цій тематичній групі найчастіше заявники зверталися з питань:

  • реорганізації та ліквідації навчальних закладів (531 питання, або 55,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • роботи дитячих дошкільних, середніх спеціальних та вищих навчальних закладів (96, або 10,0 відсотків);
  • незаконних дій працівників освіти (59, або 96,1 відсотка).

На сьомому місці за актуальністю перебувають питання охорони здоров’я – 767 питань, що становить 1,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 28,9 відсотка, порівняно з показником попереднього року (у 2023 році – 1079 питань, сьоме місце).

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (152 питання, або 19,8 відсотка від загальної кількості питань);
  • роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (141, або 18,4 відсотка);
  • надання безоплатної медичної допомоги (114, або 14,9 відсотка).

Восьме місце за актуальністю посідають питання праці і заробітної плати – 702 питання, що становить 1,0 відсоток від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 33,4 відсотка порівняно з попереднім роком (у 2023 році – 1054 питання, також восьме місце).

У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:

  • оплати праці, виплати зарплати  (176 питань, або 25,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • порушення трудового законодавства (166, або 23,6 відсотка);
  • працевлаштування (143, або 20,4 відсотка).

Питання житлової політики посіли дев’яте місце – 675 питань, що становить 1,0 відсоток від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 22,1 відсотка порівняно з показником  попереднього року (у 2023 році – 866 питань, десяте місце).

У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:

  • плати за житло та комунальні послуги (987 питань, або 30,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • електропостачання населених пунктів, будинків (467, або 14,2 відсотка);
  • експлуатації та ремонту житла (217, або 6,6 відсотка).

Питання економічної, цінової, регіональної політики та будівництва перебувають на десятому місці – 559 питань, що становить 0,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 7,3 відсотка порівняно з показником попереднього року (у 2023 році – 603 питання, тринадцяте місце).

Найчастіше у цій тематичній групі громадяни зверталися з питань порушення будівельних, санітарних, екологічних, протипожежних норм та правил при спорудженні, реконструкції житлових будинків та промислових, господарських об’єктів (508 звернень, або 90,9 відсотка від загальної кількості питань даної тематики).

7. Після спроби анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Глави держави від жителів цього регіону порівняно з попередніми роками. Так, протягом 2024 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 60 звернень (у 2023 році – 17, за підсумками 2014 року – 857), з міста Севастополя – 2 звернення (у 2023 році – 7, а за підсумками 2014 року – 259).

У зв’язку з початком повномасштабної агресії Російської Федерації проти України ситуація з надходженням звернень від жителів Донецької і Луганської областей суттєво змінилася, оскільки найбільш запеклі бойові дії точаться саме на сході, а також на півдні країни.

8. За підсумками 2024 року вирішено позитивно 10,1 відсотка питань, порушених у 1648 зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Офісі Президента України, на 89,0 відсотків звернень надано відповідні роз’яснення.

У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій позитивно вирішено 12,1 відсотка звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 10,5 відсотка, на решту звернень надано роз’яснення.

Протягом звітного періоду працівниками Департаменту взято на контроль 2583 звернення громадян.

9. Протягом 2024 року працівниками Департаменту проведена відповідна робота з учасниками 947 акцій пікетування біля адміністративних будівель Офісу Президента України (після запровадження воєнного стану – біля контрольно-перепускних пунктів по периметру «урядового кварталу», де введено особливий режим роботи), під час яких їхні представники виявили бажання передати письмові або усні звернення працівнику Департаменту. Готувалися оперативні інформаційні електронні повідомлення керівництву Офісу – на підставі надходження інформації з різних джерел стосовно намірів та щодо самого проведення зазначених акцій, вимог їх учасників та завершення проведення акцій (всього підготовлено 270 повідомлень). Працівники Департаменту залучалися до 14 заходів за участю Глави держави. На довідковий телефон відділу-приймальні Департаменту протягом 2024 року надійшло 4220 дзвінків від громадян щодо стану опрацювання їхніх звернень до Глави держави та з інших питань.

10. За підсумками 2024 року до Офісу Президента України надійшло 3010 листів (протягом грудня – 263 листи) з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.

 Протягом 2024 року надійшло 71 звернення з подяками Президенту України за плідну роботу на благо України, за непохитність та невідступність від своїх позицій; 652 звернення від громадян іноземних держав, у яких переважно висловлюється велика повага та захоплення українським народом; містяться щирі слова підтримки, вдячності та віри у перемогу, а також подяка Президентові України за особистий внесок у боротьбу з російською навалою.

11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Департаменту організовують опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави. Загалом, станом на 01.01.2025 опрацьовано 131778 петицій (у 2024 році – 12349), при цьому: на 433 петиції було надано відповідь Президента України (у 2024 році – на 85 петицій); триває збір підписів 872 петицій; в установлений строк не набрали необхідну кількість голосів 82810 петицій (у 2024 році – 2866 петицій).

12. За підсумками 2024 року до Офісу Президента України надійшло 5277 запитів на отримання публічної інформації, які були опрацьовані в Управлінні доступу до публічної інформації Департаменту з питань звернень громадян, що на 3,3 відсотка більше ніж у 2023 році.

Із загальної кількості запитів 3227 (61,2 відсотка) розглядалися у межах компетенції Офісу Президента України, 2050 (38,8 відсотка) надіслано до належних розпорядників інформації для опрацювання в установленому порядку.

За підсумками 2024 року за категорією запитувачів отримано запитів: 4950 (93,8 відсотка) – від фізичних осіб; 146 (2,8 відсотка) – від громадських організацій; 136 (2,6 відсотка) – від засобів масової інформації; 45 (0,8 відсотка) – від юридичних осіб.

За формою надходження 4560 (86,4 відсотка) запитів отримано електронною поштою, 715 (13,5 відсотка) – поштою.

Департамент з питань звернень громадян