Президент:

Офіс:

Президент:

Офіс:

Президент України

Інформаційно-аналітичні матеріали за підсумками роботи Департаменту з питань звернень громадян протягом трьох кварталів 2024 року

1. Протягом січня – вересня 2024 року до Президента України надійшло 48919 звернень громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося близько 15 млн 14 тис. громадян, якими порушено 52355 різноманітних питань, а також 4260 запитів на отримання публічної інформації. Із загальної кількості – 14676 звернень надійшло засобами електронного зв’язку, у тому числі через державну установу «Урядовий контактний центр».

2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів:

  • м. Києва (3834, або 7,8 відсотка від загальної кількості звернень);
  • Одеської області (2331, або 4,8 відсотка);
  • Київської області (1895, або 3,9 відсотка);
  • Житомирської області (1867, або 3,8 відсотка);
  • Вінницької області (1850, або 3,8 відсотка).

Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:

  • Автономної Республіки Крим (56);
  • Луганської області (24);
  • м. Севастополя (1).

Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у січні – вересні 2024 року припадало 62 звернення громадян до Президента України, проти 78 звернень за підсумками аналогічного періоду попереднього року. Однак в окремих регіонах цей показник перевищує середній по країні.

Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення  протягом січня – вересня 2024 року надійшло до Офісу Президента України з таких регіонів: Житомирської (156) і Чернігівської (150) областей, міста Києва (129), Вінницької (121) та Черкаської (120) областей. Найменше – з  Херсонської (22), Донецької (6) та Луганської (1) областей.

3. Протягом трьох кварталів 2024 року до Офісу Президента України надійшло 7387 повторних звернень громадян, що становить 15,1 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. При цьому слід зазначити, що наявність повторного звернення не завжди свідчить про невирішеність питання. Іноді заявники надсилають звернення поштою, а потім дублюють його засобами електронного зв’язку, або включають у своє наступне звернення нові питання на додаток до тих, по яких одержали відповідь.

Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (844 звернення, або 22,0 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Київської (663, або 34,8 відсотка), Одеської (523, або 22,4 відсотка), Харківської (433, або 23,8 відсотка), Черкаської (354, або 24,9 відсотка) областей.

4. Протягом трьох кварталів 2024 року до Офісу Президента України надійшло 3917 колективних звернень громадян, що становить 8,0 відсотків від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень зменшилася на 32,2 відсотка, а їх питома вага – на 3,0 відсотка.

Найбільше колективних звернень надійшло з Одеської області (268, або 11,5 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 6,8 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом січня – вересня 2024 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Київська область (258, або 13,6 відсотка), м. Київ (209, або 5,4 відсотка), Дніпропетровська  (66, або 4,4 відсотка) та Харківська (65, або 3,6 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло з Тернопільської (4) та Луганської (1) областей.

5. Частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:

за соціальним станом: від пенсіонерів – 2075 звернень, або 4,2 відсотка від загальної кількості за цей період;

за категоріями авторів – 2068 звернень, зокрема:

  • від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 720 звернень, або 1,5 відсотка;
  • від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 263 звернення, або 0,5 відсотка;
  • від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 105 звернень, або 0,2 відсотка;
  • від ветеранів праці – 69 звернень, або 0,14 відсотка;
  • від дітей війни – 35 звернень, або 0,07 відсотка;
  • від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 876 звернень, або 1,8 відсотка.

Питома вага звернень від цих категорій громадян за січень – вересень 2024 року становить 4,2 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом трьох кварталів 2023 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 1481 звернення і питома вага їх становила 2,8 відсотка.

6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом трьох кварталів 2024 року порушили 52355 різноманітних питань, що на 9,7 відсотка менше аналогічного показника попереднього року (у 2023 році – 57971 питання). Насамперед, за актуальністю, це питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин; забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку; соціальної політики та соціального захисту населення.

Найчастіше громадяни порушували у своїх зверненнях питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин – 8078 питань, що становить 15,4 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 4,7 відсотка порівняно з попереднім роком. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • звільнення з полону (2467 питань, або 30,5 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • розшуку зниклих безвісти, повернення тіл військовослужбовців (1432, або 17,7 відсотка);
  • звільнення з лав ЗСУ, ротації бойових підрозділів (899, або 11,1 відсотка);
  • неправомірних дій військовослужбовців (893, або 11,1 відсотка);
  • надання медичної допомоги, роботи ВЛК (792, або 9,8 відсотка).

На другому місці за актуальністю перебувають питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації – 5509 питань означеної тематики (10,5 відсотка від загальної кількості). Кількість цих питань зменшилася на 18,1 відсотка порівняно з показниками минулого року. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • неправомірних дій працівників поліції (716 питань, що становить 13,0 відсотків від загальної кількості питань даної тематики);
  • тяганини при розслідуванні кримінальних проваджень (475, або 8,6 відсотка);
  • неправомірних дій працівників прокуратури (471, або 8,5 відсотка).

Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Вінницької (34), Одеської (32) областей, м. Києва (29), Закарпатської та Черкаської (по 18) областей, при середньому показнику по країні – 11 звернень.

На третьому місці за актуальністю – питання соціального захисту –  3020 питань, що становить 5,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 30,1 відсотка порівняно з попереднім роком. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • призначення та перегляду розміру пенсій (469 питань, що становить 15,5 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • надання матеріальної допомоги (252, або 8,3 відсотка);
  • виплати пенсії (221, або 7,3 відсотка);
  • визначення соціального статусу, зокрема, УБД (130 або 4,3 відсотка).

У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Офісу Президента України від жителів Житомирської (120), Закарпатської (9), Черкаської (6), Київської, Миколаївської, Харківської та Хмельницької (по 5) областей, при середньому показнику по країні – 6 звернень.

Протягом трьох кварталів 2024 року за категорією «діяльність Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України» до Глави держави надійшло 2922 звернення (5,6 відсотка від загальної кількості звернень, четверте місце за актуальністю), серед яких 2069 звернень (70,8 відсотка) стосуються питань нагородження, присвоєння почесних звань.

На п’ятому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства – 2785 питань, або 5,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 62,9 відсотка, порівняно з попереднім роком. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • електропостачання населених пунктів, будинків (426, що становить 15,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (299, або 10,7 відсотка);
  • експлуатації та ремонту житла (178, або 6,4 відсотка);
  • оформлення субсидій для відшкодування витрат ЖКП (170, або 6,1 відсотка).

Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Одеської (31), Харківської (22), Чернігівської (19), Сумської (9) та Київської (8) областей та м. Києва (8), при середньому показнику по країні – 6  звернень.

Питання освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності посіли шосте місце – 863 питання, що становить 1,6 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 42,6 відсотка порівняно з показником попереднього року.

Найчастіше громадяни зверталися з питань реорганізації та ліквідації дитячих дошкільних, середніх, спеціальних та вищих навчальних закладів (528 питань, або 61,2 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики); роботи дитячих дошкільних, середніх, спеціальних та вищих навчальних закладів (73, або 8,5 відсотка); незаконних дій працівників освіти (46, або 5,3 відсотка).

На сьомому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 550 питань, що становить 1,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 30,7 відсотка порівняно з попереднім роком. У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:

  • оплати праці, виплати зарплати (156 питань, або 28,4 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • порушення трудового законодавства (141, або 25,6 відсотка);
  • працевлаштування (91, або 16,5 відсотка).

Питання житлової політики посіли восьме місце – 528 питань, що становить 1,0 відсоток від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 18,1 відсотка, порівняно з показником попереднього року. У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:

  • забезпечення житлом (163 питання, або 30,9 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • порушення житлового законодавства (50, або 9,5 відсотка);
  • компенсації за житло (майно), зруйноване внаслідок російської військової агресії (49, або 9,3 відсотка).

Питання економічної, цінової, регіональної політики та будівництва перебувають на дев’ятому місці – 523 питання, що становить 1,0 відсоток від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 25,7 відсотка порівняно з показником попереднього року. Найчастіше у цій тематичній групі громадяни зверталися з питання порушення будівельних, санітарних, екологічних, протипожежних норм та правил при спорудженні, реконструкції житлових будинків та промислових, господарських об’єктів (485 питань, або 92,7 відсотка від загальної кількості питань даної тематики).

Питання охорони здоров’я перебувають на десятому місці – 505 питань, що становить 1,0 відсоток від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 33,3 відсотка порівняно з показником попереднього року. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (109 питань, або 21,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • надання безоплатної медичної допомоги (92, або 18,2 відсотка);
  • роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (88, або 17,4 відсотка).

7. Після спроби анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Глави держави від жителів цього регіону порівняно із попередніми роками. Так, протягом січня – вересня 2024 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 56 звернень (у січні – вересні  2023 року – 10, за три квартали 2014 року – 806), з міста Севастополя – 1 звернення (у січні – вересні 2023 року – 5, за три квартали 2014 року – 129).

У зв’язку з початком повномасштабної агресії Російської Федерації проти України ситуація з надходженням звернень від жителів Донецької і Луганської областей суттєво змінилася, оскільки найбільш запеклі бойові дії точаться саме на сході, а також на півдні країни.

За підсумками трьох кварталів 2024 року порівняно з 2023 роком кількість звернень з Донецької області зменшилася на 43,3 відсотка, а з Луганської області – на 14,3 відсотка. При цьому до Глави держави надійшло 228 звернень від вимушених переселенців (на 21,9 відсотка менше, ніж у січні – вересні 2023 року), у яких 26,5 відсотка порушених питань стосується соціального захисту та 16,7 відсотка – забезпечення житлом.

8. За підсумками трьох кварталів 2024 року вирішено позитивно 17,7  відсотка питань, порушених у 675 зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Офісі Президента України, на 81,5 відсотка питань – надано роз’яснення.

У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій позитивно вирішено 12,5 відсотка звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 24,1 відсотка, на решту звернень надано відповідні роз’яснення. Протягом звітного періоду працівниками Департаменту взято на контроль 983 звернення громадян.

9. Протягом трьох кварталів 2024 року працівниками Департаменту проведена відповідна робота з учасниками 604 акцій пікетування біля адміністративних будівель Офісу Президента України (після запровадження воєнного стану – біля контрольно-перепускних пунктів довкола периметру «урядового кварталу», де введено особливий режим роботи), під час яких їхні представники виявили бажання передати письмові або усні звернення працівнику Департаменту. Готувалися оперативні інформаційні електронні повідомлення керівництву Офісу – на підставі надходження інформації з різних джерел стосовно намірів та щодо самого проведення зазначених акцій, вимог їх учасників та стосовно завершення проведення акцій (всього підготовлено – 206 повідомлень). Працівники Департаменту залучалися до 12 заходів за участю Глави держави. На довідковий телефон відділу-приймальні Департаменту протягом січня – вересня 2024 року надійшло 2948 дзвінків від громадян щодо стану опрацювання їх звернень до Глави держави та з інших питань.

10. За підсумками трьох кварталів 2024 року до Офісу Президента України надійшло 2455 листів з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни (довідка додається).

Протягом січня – вересня 2024 року надійшло 467 звернень від громадян іноземних держав, у яких переважно висловлюється велика повага та захоплення українським народом; містяться щирі слова підтримки, вдячності та віри у перемогу, а також подяка Президентові України за особистий внесок у боротьбу з російською навалою. Наводяться різні варіанти припинення війни в Україні, які варто обговорити під час міжнародних зустрічей. Вносяться пропозиції щодо: стратегії розвитку української армії та військово-морського флоту; створення в європейських країнах українських призовних комісій, якими б керували українські військові, та надання можливості навчання на полігонах за допомогою досвідчених інструкторів із країн НАТО; надання російським солдатам притулку в Україні, щоб вони допомогли відбудувати країну; розробки законопроєкту цільового впровадження економіки України; засобів транспортування людей, зброї та припасів на лінію фронту; будівництва тимчасової стіни на території України на лінії зіткнення з РФ для створення «бар'єру» для НАТО; проведення конференції в Румунії для пасторів і лідерів церков з Румунії, Великої Британії, США для консолідації допомоги в Україні та за її межами; створення в Україні неурядової організації для надання їжі та притулку українцям; допомоги молодим науковцям в Україні; відбудови малих громад і відновлення сфери послуг і малого бізнесу після війни (надання таких державних послуг, як «уряд в коробці») у поєднанні з невеликим бізнесом для матерів і дітей, адаптованим для кожної громади, як частина пакету, запропонованого ГО SANCANDU.LLC; форм та напрямків діяльності п’яти міністерств задля відродження України; обмірковують питання виборів в США та їх вплив на подальший шлях України; передачу автомобіля та бінокля ГО «CarForUkraine» для української армії. Повідомляється про допомогу, що заявники надають громадянам України.

Варто відзначити, що 4 листи надійшли від дітей віком від 6 до 11 років (Англія, ФРН, США) зі світлинами та малюнками на підтримку України. Зокрема, колективний лист з подякою за допомогу у благодійному показу українського фільму в кінотеатрі м. Мюнхен для 200 дітей та їхніх батьків.

11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Департаменту організовують опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави.

Загалом, станом на 01.10.2024 опрацьовано 129461 петицію (у січні – вересні 2024 року – 10032), при цьому: на 398 петицій було надано відповідь Президента України (у січні – вересні 2024 року – на 50 петицій); триває збір підписів 1014 петицій; в установлений строк не набрала необхідну кількість голосів 82051 петиція (у січні –вересні 2024 року – 2107).

Слід зазначити, що з 16 січня 2024 року на вимогу заявників утворено скриньку електронної пошти Dzg@apu.gov.ua для прийому електронних звернень громадян, про що розміщено відповідну інформацію на вебсайті Офіційного інтернет-представництва Президента України.

12. За підсумками трьох кварталів 2024 року до Офісу Президента України надійшло 4260 запитів на отримання публічної інформації, які були опрацьовані в управлінні доступу до публічної інформації Департаменту з питань звернень громадян, що на 14,6 відсотка більше ніж у 2023 році. 

Із загальної кількості запитів 2624 (61,6 відсотка) розглядалося у межах компетенції Офісу Президента України, 1636 (38,4 відсотка) надіслано до належних розпорядників інформації для опрацювання в установленому порядку.

За підсумками січня – вересня 2024 року за категорією запитувачів отримано запитів: 3994 (93,8 відсотка) – від фізичних осіб; 115 (2,7 відсотка) – від громадських організацій; 112 (2,6 відсотка) – від засобів масової інформації; 39 (0,9 відсотка) – від  юридичних осіб.

За формою надходження 3701 (86,9 відсотка) запитів отримано електронною поштою, 559 (13,1 відсотка) – поштою.

За звітний період на підставі частини четвертої статті 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» було використано законодавчо закріплене право на продовження строку розгляду 34 запитів, відповіді на які було надано в повному обсязі до завершення встановленого законодавством терміну у 20 робочих днів.

Департамент з питань звернень громадян