1. Протягом січня – березня 2024 року до Президента України надійшло 15756 звернень громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося понад 3 млн 774 тис. громадян, якими порушено 17290 різноманітних питань, та 1701 запит на отримання публічної інформації. Із загальної кількості звернень 3982 надійшли засобами електронного зв’язку, у тому числі через державну установу «Урядовий контактний центр».
2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів:
- м. Києва (1437, або 9,1 відсотка від загальної кількості звернень);
- Одеської області (1197, або 7,6 відсотка);
- Вінницької області (906, або 5,8 відсотка);
- Харківської області (716, або 4,5 відсотка);
- Київської області (533, або 3,4 відсотка).
Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:
- Луганської області (6);
- Автономної Республіки Крим (3);
- м. Севастополя (1).
Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у першому кварталі 2024 року припадало 20 звернень громадян до Президента України, проти 43 звернень за підсумками попереднього року. Однак в окремих регіонах цей показник перевищує середній по країні.
Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення протягом січня – березня 2024 року надійшло до Офісу Президента України з таких регіонів: Вінницької (59), Одеської (51) областей, м. Києва (48), Сумської (40) та Чернігівської (33) областей. Найменше – з Херсонської (5), Донецької (3) та Луганської (1) областей.
3. Протягом першого кварталу 2024 року до Офісу Президента України надійшли 2083 повторні звернення громадян, що становить 13,2 відсотка від загальної кількості звернень за цей період (протягом січня – березня 2023 року надійшло 676 повторних звернень, а їх питома вага становила 2,4 відсотка).
Найбільше повторних звернень надійшло від жителів Харківської (220, або 30,7 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону) області, м. Києва (210, або 14,6 відсотка), Одеської (179, або 14,9 відсотка), Дніпропетровської (101, або 24,3 відсотка) та Вінницької (100, або 11,0 відсотків) областей.
4. Протягом першого кварталу 2024 року до Офісу Президента України надійшли 1192 колективні звернення громадян, що становить 7,5 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень та їх питома вага зросли майже у два та у три рази відповідно (у 2023 році – 633 звернення, або 2,3 відсотка).
Найбільше колективних звернень надійшло з Одеської області (212, або 17,7 відсотка від загальної кількості з даного регіону). До першої п’ятірки за цим показником увійшли також м. Київ (49, або 3,4 відсотка), Закарпатська (29, або 13,8 відсотка), Львівська (18, або 5,2 відсотка) та Харківська (17, або 2,5 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло з Чернігівської (3) та Херсонської (2) областей.
5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:
за соціальним станом: від пенсіонерів – 439 звернень, або 2,8 відсотка від загальної кількості за цей період;
за категоріями авторів – 357 звернень, зокрема:
- від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 193 звернення, або 1,2 відсотка;
- від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 60 звернень, або 0,4 відсотка;
- від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 43 звернення, або 0,3 відсотка;
- від ветеранів праці – 20 звернень, або 0,12 відсотка;
- від дітей війни – 16 звернень, або 0,1 відсотка;
- від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 25 звернень, або 0,2 відсотка.
Питома вага звернень від цих категорій громадян за перший квартал 2024 року становить 2,3 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом січня – березня 2023 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 535 звернень і питома вага їх становила 1,9 відсотка.
6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом першого кварталу 2024 року порушили 17290 різноманітних питань, що на 40,4 відсотка менше порівняно з показником попереднього року.
Насамперед, за актуальністю, це питання щодо обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин, забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, комунального господарства.
Найчастіше громадяни порушували у своїх зверненнях питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин – 2039 питань, що становить 11,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 13,2 відсотка порівняно з показником попереднього року (у 2023 році – 2348 питань, або 8,1 відсотка). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- звільнення з полону (531 питання, або 26,0 відсотків від загальної кількості питань даної тематики);
- звільнення з лав ЗСУ, ротації бойових підрозділів (332, або 16,3 відсотка);
- розшуку зниклих безвісти, повернення тіл військовослужбовців (274, або 13,4 відсотка);
- неправомірних дій військовослужбовців (261, або 12,8 відсотка);
- надання медичної допомоги, роботи ВЛК (221, або 10,8 відсотка).
На другому місці за актуальністю перебувають питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації – 1827 питань (10,6 відсотка від загальної кількості). Кількість цих питань зменшилася на 10,0 відсотків (у 2023 році – 2031 питання), а питома вага зросла на 3,6 відсотка порівняно з аналогічними показниками минулого року. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- неправомірних дій працівників поліції (274 питання, що становить 15,0 відсотків від загальної кількості питань даної тематики);
- тяганини при розслідуванні кримінальних проваджень (195, або 10,7 відсотка);
- прохання відкрити кримінальне провадження (194, або 10,6 відсотка).
Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Одеської (12), Вінницької (11) областей, м. Києва та Полтавської області (по 8), Харківської та Закарпатської областей (по 6), при середньому показнику по країні – 4 звернення.
Третє місце посідають питання комунального господарства – 1308 питань, або 7,6 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла у три рази, порівняно з попереднім роком (у 2023 році – 493 питання, п’яте місце). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (128, що становить 9,8 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- опалення, забезпечення паливом (102, або 7,8 відсотка);
- електропостачання населених пунктів, будинків (73, або 5,6 відсотка);
- експлуатації та ремонту житла (56, або 4,3 відсотка).
Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Одеської (28), Харківської (8), Сумської (6) та Миколаївської (3) областей, при середньому показнику по країні – 3 звернення.
На п’ятому місці за актуальністю – питання соціального захисту – 633 питання, що становить 3,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 22,4 відсотка порівняно з попереднім роком (у 2023 році – 816 питань, третє місце). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- призначення та перегляду розміру пенсій (165 питань, що становить 26,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- надання матеріальної допомоги (85, або 13,4 відсотка);
- виплати пенсії (84, або 13,3 відсотка);
- визначення соціального статусу, зокрема, УБД (53, або 8,4 відсотка).
У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Офісу Президента України від жителів Закарпатської та Черкаської (по 3), Дніпропетровської, Житомирської, Київської, Кіровоградської, Одеської, Полтавської, Сумської, Харківської і Хмельницької областей (по 2), при середньому показнику по країні – 1 звернення.
На шостому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 333 питання, що становить 1,9 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 58,6 відсотка порівняно з попереднім роком (у 2023 році − 210 питань, сьоме місце). У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:
- оплати праці, виплати зарплати (117 питань, або 35,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- порушення трудового законодавства (108, або 32,4 відсотка);
- працевлаштування (29, або 8,7 відсотка).
Питання охорони здоров’я перебувають на сьомому місці – 178 питань, що становить 1,0 відсоток від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 23,9 відсотка, порівняно з показником попереднього року (у 2023 році – 234 питання, шосте місце). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (47 питань, або 26,4 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- надання безоплатної медичної допомоги (31, або 17,4 відсотка);
- роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (21, або 11,8 відсотка).
Питання діяльності об’єднань громадян, релігії, міжконфесійних відносин посіли восьме місце – 163 питання, що становить 0,9 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла у п’ять разів, порівняно з показником попереднього року (у 2023 році – 31 питання, двадцять перше місце). Найчастіше громадяни зверталися з питань міжконфесійних відносин (61 питання, або 37,4 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики).
Дев’яте місце за актуальністю посіли питання діяльності органів місцевого самоврядування – 161 питання, що становить 0,9 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зменшилася на 13,4 відсотка (у 2023 році – 186 питань, восьме місце). У цій тематичній групі найчастіше заявники зверталися з питання неправомірних дій посадових осіб органів місцевого самоврядування (84 питання, або 52,2 відсотка).
Питання сімейної та гендерної політики, захисту прав дітей посіли десяте місце – 142 питання, що становить 0,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 22,4 відсотка, порівняно з показником попереднього року (у 2023 році – 116 питань, дванадцяте місце). Найчастіше громадяни зверталися з питань порушення прав дітей (44 питання, або 31,0 відсоток), усиновлення, опіки, піклування (33, або 23,2 відсотка).
7. Після спроби анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Президента України від жителів цього регіону порівняно з попередніми роками. Так, протягом січня – березня 2024 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 3 звернення (у січні – березні 2023 року – 3, протягом першого кварталу 2014 року – 686), з міста Севастополя – 1 звернення (у січні – березні 2023 року – 2, протягом першого кварталу 2014 року – 93).
У зв’язку з початком повномасштабної агресії Російської Федерації проти України ситуація з надходженням звернень від жителів Донецької і Луганської областей суттєво змінилася, оскільки найбільш запеклі бойові дії точаться саме на сході, а також на півдні країни.
За підсумками першого кварталу 2024 року порівняно з 2023 роком кількість звернень з Донецької області зменшилася на 35,0 відсотків, з Луганської області – на 40,0 відсотків, з Херсонської області – на 37,3 відсотка. При цьому до Глави держави надійшли 72 звернення від внутрішньо переміщених осіб (на 37,9 відсотка менше, ніж у першому кварталі 2023 року), у яких 36,6 відсотка порушених питань стосувалися соціального захисту та 15,9 відсотка – забезпечення житлом.
8. За підсумками першого кварталу 2024 року вирішено позитивно 17,1 відсотка питань, порушених у 246 зверненнях громадян, моніторинг розгляду яких органами державної влади здійснював Офіс Президента України, на 81,7 відсотка питань – надано роз’яснення.
У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій позитивно вирішено 15,3 відсотка звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади; на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 19,4 відсотка; на решту звернень надано відповідні роз’яснення.
Протягом звітного періоду працівниками Департаменту взято на контроль 189 звернень громадян.
9. Протягом першого кварталу 2024 року працівниками Департаменту з питань звернень громадян проведена відповідна робота з учасниками 109 акцій пікетування біля адміністративних будівель Офісу Президента України (після запровадження воєнного стану – біля контрольно-перепускних пунктів по периметру «урядового кварталу», де введено особливий режим роботи), під час яких їхні представники виявили бажання передати письмові або усні звернення працівнику Департаменту. Готувалися оперативні інформаційні електронні повідомлення керівництву Офісу – на підставі надходження інформації з різних джерел стосовно намірів та щодо самого проведення зазначених акцій, вимог їх учасників та завершення проведення акцій (всього підготовлено – 64 повідомлення). Працівники Департаменту залучалися до 2 заходів за участю Глави держави. На довідковий телефон відділу-приймальні Департаменту протягом січня – березня 2024 року надійшло 645 дзвінків від громадян щодо стану опрацювання їхніх звернень до Глави держави та з інших питань.
10. За підсумками першого кварталу 2024 року до Офісу Президента України надійшли 969 листів (у березні – 321) з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.
У березні 2024 року працівники Департаменту на виконання доручення Керівника Офісу Президента України взяли участь у погоджувальній нараді з опрацювання законопроєкту «Про звернення», яка відбулася у Міністерстві юстиції України. За результатами наради пропозиції Офісу Президента України були враховані, а матеріали подані до засідання Кабінету Міністрів України, яке відбулося 12.03.2024.
Протягом першого кварталу 2024 року надійшло 216 звернень від громадян іноземних держав, у яких переважно висловлюється велика повага та захоплення українським народом; містяться щирі слова підтримки, вдячності та віри у перемогу, а також подяка Президентові України за особистий внесок у боротьбу з російською навалою. Наводяться різні варіанти припинення війни в Україні, які варто обговорити під час міжнародних зустрічей. Вносяться пропозиції щодо: стратегії розвитку української армії та військово-морського флоту; створення у європейських країнах українських призовних комісій, якими б керували українські військові, та надання можливості навчання на полігонах за допомогою досвідчених інструкторів з країн НАТО; надання російським солдатам притулку в Україні, щоб вони допомогли відбудувати країну; розробки законопроєкту цільового впровадження економіки України; засобів транспортування людей, зброї та припасів на лінію фронту; будівництва тимчасової стіни на території України на лінії зіткнення з РФ для створення «бар'єру» для НАТО. Повідомляється про допомогу, як гуманітарну так і фінансову, що заявники надають громадянам України.
Варто відзначити, що 3 листи надійшли від дітей віком від 9 до 11 років (ФРН, США) зі світлинами та малюнками на підтримку України. Зокрема, колективний лист з подякою за допомогу у благодійному показу українського фільму в кінотеатрі м. Мюнхен для 200 дітей та їхніх батьків.
11. 28.08.2015 видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Департаменту залучаються до опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави. Загалом, станом на 01.04.2024 опрацьовано 123654 петиції (у першому кварталі 2024 року – 4225), при цьому: на 371 петицію було надано відповідь Президента України (у першому кварталі – на 23 петиції); триває збір підписів 1332 петицій; в установлений строк не набрали необхідну кількість голосів 80528 петицій.
12. За підсумками першого кварталу 2024 року до Офісу Президента України надійшов 1701 запит на отримання публічної інформації, які були опрацьовані в Управлінні доступу до публічної інформації Департаменту з питань звернень громадян, що на 38,3 відсотка більше ніж у 2023 році.
Із загальної кількості запитів 1035 (60,8 відсотка) розглядалося у межах компетенції Офісу Президента України, 666 (39,2 відсотка) надіслано до належних розпорядників інформації для опрацювання в установленому порядку.
За підсумками першого кварталу 2024 року за категорією запитувачів отримано запитів: 1621 (95,3 відсотка) – від фізичних осіб; 32 (1,9 відсотка) – від громадських організацій; 29 (1,7 відсотка) – від засобів масової інформації; 19 (1,1 відсотка) – від юридичних осіб.
За формою надходження 1475 (86,7 відсотка) запитів отримано електронною поштою, 226 (13,3 відсотка) – поштою.
За звітний період на підставі частини четвертої статті 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» було використано законодавчо закріплене право на продовження строку розгляду 5 запитів, відповіді на які було надано в повному обсязі до завершення встановленого законодавством терміну у 20 робочих днів.
Департамент з питань звернень громадян