Президент:

Офіс:

Президент:

Офіс:

Президент України

Інформаційно-аналітичні матеріали за підсумками роботи Департаменту з питань звернень громадян протягом 2023 року

1. Протягом 2023 року до Президента України надійшло 74003 звернення громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося понад 16 млн 872 тис. громадян, якими порушено 81334 різноманітних питань, а також 5108 запитів на отримання публічної інформації. Із загальної кількості 8814 звернень надійшло засобами електронного зв’язку, у тому числі через державну установу «Урядовий контактний центр».

2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів:

  • Вінницької області (10996, або 14,9 відсотка від загальної кількості звернень);
  • м. Києва (4532, або 6,1 відсотка);
  • Волинської області (4032, або 5,4 відсотка);
  • Дніпропетровської області (2435, або 3,3 відсотка);
  • Київської області (2237, або 3,0 відсотка).

Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:

  • Луганської області (31, або 0,1 відсотка);
  • Автономної Республіки Крим (17 звернень);
  •  м. Севастополя (7 звернень).

Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у 2023 році припадало 97 звернень громадян до Президента України, проти 120 звернень за підсумками попереднього року. Однак в окремих регіонах цей показник перевищує середній по країні.

Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення  протягом 2023 року надійшло до Офісу Президента України з таких регіонів: Вінницької (718), Волинської (392) областей, міста Києва (153), Івано-Франківської (134) та Чернігівської (134) областей. Найменше – з  Херсонської (30), Донецької (13) та Луганської (1) областей.

3. Протягом 2023 року до Офісу Президента України надійшло 5050 повторних звернень громадян, що становить 6,8 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та у чотири рази більше аналогічного показника минулого року. При цьому слід зазначити, що наявність повторного звернення не завжди свідчить про невирішеність питання. Іноді заявники надсилають звернення поштою, а потім дублюють його засобами електронного зв’язку, або включають у своє наступне звернення нові питання на додаток до тих, по яких одержали відповідь.

Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (666 звернень, або 14,6 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Харківської (403, або 20,5 відсотка), Дніпропетровської (259, або 10,6 відсотка), Одеської (257, або 14,1 відсотка) і Запорізької (241, або 19,4 відсотка) областей. Найменше – з Чернівецької (54), Херсонської (49) та Луганської (4) областей.

4. Протягом 2023 року до Офісу Президента України надійшло 12508 колективних звернень громадян, що становить 16,9 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень зменшилася у два рази (у 2022 році – 26634 звернення, або 34,8 відсотка).

Найбільше колективних звернень надійшло з Вінницької області (325, або 3,0 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 2,6 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом 2023 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також м. Київ (257, або 5,7 відсотка), Київська (98, або 4,4 відсотка), Львівська (94, або 6,5 відсотка) і Харківська (89, або 4,5 відсотка) області. Найменше – з Херсонської (16) та Луганської (1) областей.

5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:

за соціальним станом: від пенсіонерів – 2455 звернень, або 3,3 відсотка від загальної кількості за цей період;

за категоріями авторів – 1995 звернень, зокрема:

  • від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 1073 звернення, або 1,5 відсотка;
  • від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 444 звернення, або 0,6 відсотка;
  • від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 144 звернення, або 0,2 відсотка;
  • від ветеранів праці – 107 звернень, або 0,1 відсотка;
  • від дітей війни – 65 звернень, або 0,09 відсотка;
  • від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 162 звернення, або 0,2 відсотка.

Питома вага звернень від цих категорій громадян за 2023 рік становить 2,7 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом 2022 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшли 1403 звернення і питома вага їх становила 1,8 відсотка.

6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом 2023 року порушили 81334 різноманітні питання, що майже дорівнює аналогічному показнику попереднього року (у 2022 році – 81702 питання). Насамперед, за актуальністю, це питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин; забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку; соціальної політики та соціального захисту населення.

Найчастіше громадяни порушували у своїх зверненнях питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин – 11099 питань, що становить 13,6 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла майже у два рази порівняно з показником попереднього року (у 2022 році – 5779 питань, друге місце). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • звільнення з полону (2270 питань, або 20,5 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • звільнення з лав ЗСУ, демобілізація військовослужбовців строкової служби, ротації бойових підрозділів (1653, або 14,9 відсотка);
  • розшуку зниклих безвісти військовослужбовців (1160, або 10,5 відсотка);
  • неправомірних дій військовослужбовців (876, або 7,9 відсотка);
  • виплати грошового утримання (767, або 6,9 відсотка).

На другому місці за актуальністю перебувають питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації – 9152 питання означеної тематики (11,3 відсотка від загальної кількості). Кількість цих питань зросла на 32,6 відсотка (у 2022 році – 6902 питання, перше місце), а питома вага – на 2,9 відсотка, порівняно з показниками попереднього року. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • неправомірних дій працівників поліції (1157 питань, що становить 12,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • невиконання судових рішень (935, або 10,2 відсотка);
  • неправомірних дій працівників прокуратури (694, або 7,6 відсотка).

Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Київської та Вінницької (по 54) областей, м. Києва (36), Полтавської та Закарпатської (по 28) областей, при середньому показнику по країні – 18 звернень.

На четвертому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства 3116 питань, або 3,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 26,7 відсотка, порівняно з попереднім роком (у 2022 році – 2459 питань, п’яте місце).

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • санітарного стану, благоустрою населених пунктів, ремонту доріг (1009 питань, що становить 32,4 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (608, або 19,5 відсотка);
  • опалення, забезпечення паливом (221, або 7,1 відсотка);
  • оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (200, або 6,4 відсотка);
  • електропостачання населених пунктів, будинків (183, або 5,9 відсотка).

У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Офісу Президента України з Івано-Франківської (68) і Полтавської (12) областей, м. Києва (11), Київської та Одеської (по 8) областей, при середньому показнику по країні – 6  звернень.

На п’ятому місці за актуальністю – питання соціального захисту –  3109 питань, що становить 3,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 3,2 відсотка порівняно з попереднім роком (у 2022 році – 3012 питань, четверте місце).

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • призначення та перегляду розміру пенсій (851 питання, що становить 27,4 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • надання матеріальної допомоги (476, або 15,3 відсотка);
  • виплати пенсії (249, або 8,0 відсотків);
  • визначення соціального статусу, зокрема, УБД (150, або 4,8 відсотка).

Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Харківської (12 звернень), Житомирської, Полтавської областей і м. Києва (по 9), Івано-Франківської, Кіровоградської, Черкаської (по 8) областей, при середньому показнику по країні – 6 звернень.

Питання фінансової, податкової, митної політики посіли шосте місце – 1372 питання, що становить 1,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 13,0 відсотків, порівняно з показником попереднього року (у 2022 році – 1214 питань, сьоме місце).

Найчастіше громадяни зверталися з питань митної політики (285 питання, або 20,8 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), кредитування (195, або 14,2 відсотка), податкової політики (168, або               12,2 відсотка).

На сьомому місці за актуальністю перебувають питання охорони здоров’я – 1079 питань, що становить 1,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 34,4 відсотка, порівняно з показником попереднього року (у 2022 році – 1646 питань, шосте місце).

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (216 питань, або 20,0 відсотків від загальної кількості питань);
  • надання безоплатної медичної допомоги (206, або 19,1 відсотка);
  • роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (117, або 10,8 відсотка);
  • реорганізації закладів охорони здоров’я (42, або 3,9 відсотка).

Восьме місце за актуальністю посідають питання праці і заробітної плати – 1054 питання, що становить 1,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 5,0 відсотків порівняно з попереднім роком (у 2022 році – 1004 питання, також восьме місце).

У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:

  • оплати праці, виплати зарплати  (199 питань, або 18,9 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • працевлаштування (190, або 18,0 відсотків);
  • звільнення та поновлення на роботі (117, або 11,1 відсотка).

Дев’яте місце за актуальністю посіли питання освіти, науково-технічної діяльності – 917 питань, що становить 1,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зросла на 14,1 відсотка (у 2022 році – 804 питання, дев’яте місце). У цій тематичній групі найчастіше заявники зверталися з питань: роботи дитячих дошкільних, середніх спеціальних та вищих навчальних закладів (87, або 9,5 відсотка); незаконних дій працівників освіти (85, або 9,3 відсотка); реорганізації та ліквідації навчальних закладів (60, або 6,5 відсотка).

Питання житлової політики посіли десяте місце – 866 питань, що становить 1,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 39,0 відсотків порівняно з показником  попереднього року (у 2022 році – 623 питання, одинадцяте місце).

У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:

  • забезпечення житлом (232 питання, або 26,8 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • компенсації за житло, зруйноване внаслідок російської агресії (170, або 19,6 відсотка);
  • порушення житлового законодавства (110, або 12,7 відсотка);
  • поліпшення житлових умов (60, або 6,9 відсотка).

7. Після спроби анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Глави держави від жителів цього регіону порівняно з попередніми роками. Так, протягом 2023 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 17 звернень (у 2022 році – 14, за підсумками 2014 року – 857), з міста Севастополя – 7 звернень (у 2022 році – 14, а за підсумками 2014 року – 259).

У зв’язку з початком повномасштабної агресії Російської Федерації проти України ситуація з надходженням звернень від жителів Донецької і Луганської областей суттєво змінилася, оскільки найбільш запеклі бойові дії точаться саме на сході, а також на півдні країни.

За підсумками 2023 року порівняно з 2022 роком кількість звернень з Донецької області зменшилася на 58,8 відсотка, з Луганської області – на 71,6 відсотка, із Запорізької області – на 24,8 відсотка. При цьому до Глави держави надійшли 393 звернення від вимушених переселенців (у два з половиною рази більше ніж у 2022 році), у яких 28,1 відсотка порушених питань стосувалося соціального захисту та 10,9 відсотка – забезпечення житлом.

8. За підсумками 2023 року вирішено позитивно 17,9 відсотка питань, порушених у 821 зверненні громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Офісі Президента України, на 82,0 відсотка звернень надано відповідні роз’яснення.

У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій вирішено 16,2 відсотка звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 19,2 відсотка; на рівні органів прокуратури – 2,0 відсотка, на решту звернень надано роз’яснення.

Протягом звітного періоду працівниками Департаменту взято на контроль 933 звернення громадян.

9. Протягом 2023 року працівниками Департаменту проведена відповідна робота з учасниками 486 акцій пікетування біля адміністративних будівель Офісу Президента України (після запровадження воєнного стану – біля контрольно-перепускних пунктів по периметру «урядового кварталу», де введено особливий режим роботи), під час яких їхні представники виявили бажання передати письмові або усні звернення працівнику Департаменту. Готувалися оперативні інформаційні електронні повідомлення керівництву Офісу – на підставі надходження інформації з різних джерел стосовно намірів та щодо самого проведення зазначених акцій, вимог їх учасників та завершення проведення акцій (всього підготовлено 388 повідомлень). Працівники Департаменту залучалися до 10 заходів за участю Глави держави. На довідковий телефон відділу-приймальні Департаменту протягом 2023 року надійшло 3348 дзвінків від громадян щодо стану опрацювання їхніх звернень до Глави держави та з інших питань.

10. За підсумками 2023 року до Офісу Президента України надійшло 3619 листів (протягом грудня – 207 листів) з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.

Протягом 2023 року надійшло 1114 звернень від громадян іноземних держав, у яких переважно висловлюється велика повага та захоплення українським народом; містяться щирі слова підтримки, вдячності та віри у перемогу, а також подяка Президентові України за особистий внесок у боротьбу з російською навалою. Наводяться різні варіанти припинення війни в Україні, які варто обговорити під час міжнародних зустрічей; повідомляється про допомогу, як гуманітарну так і фінансову (надсилають банківські чеки), що заявники надають громадянам України. Вносяться пропозиції щодо: модернізації економічної системи України; трансформації енергетичного сектору – прагнення до «зеленої децентралізації»; проєкт закону про військові репарації Україні від Російської Федерації; проєкт засад Міжнародного Тарифікатора Компенсацій в рамках ООН, який зможе забезпечити позов України на міжнародній арені; юридичної підтримки та рекомендацій для допомоги світовим лідерам у викоріненні бідності; проєкт національного меморіалу «Відданий життю та свободі» для встановлення після перемоги у війні; проведення автомобільного маршу миру Грузія – Україна – Росія – Європа. Інформують про американську благодійну організацію Global Augmentation Group, засновану в березні 2022 року, яка надає гуманітарну та медичну допомогу, як цивільним, так і українським військовим; ухвалення на саміті G7 декларації про заборону використання ядерної зброї та міжнародні санкції за її порушення; запровадження «Європейської франшизи системи управління містами, селами та селищами»; конфіскації коштів та майна російських олігархів за кордоном для відбудови України; об’єднання всіх демократичних країн світу для створення «формули миру; залучення розробок ізраїльської компанії «Geomines», яка використовує метод повітряного виявлення мін, для допомоги Україні; створення онлайн школи для вивчення англійської мови; розробки броньованої машини-амфібії, щоб завершити контрнаступ ЗСУ, зменшити кількість смертельних поранень і якнайшвидше припинити війну; реалізації проєкту вирішення глобальних проблем, зокрема, які стосуються небезпеки сучасних технологій, високої конкуренції; реалізації проєкту «Реконструкція тіл і розуму українських солдатів і дітей»; створення веб-платформи з Європою для реєстрації компаній і суб’єктів господарювання з метою активації виробничих замовлень і включення в роботу через алгоритмічні процедури тощо.

Варто відзначити, що 29 листів надійшли від дітей віком від 5 до 17 років (Австрія, Австралія, Англія, Індія, Ірландія, Канада, Норвегія, Польща, США, Франція, ФРН, Швеція, Чехія) зі світлинами та малюнками на підтримку України.

11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Департаменту організовують опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави. Загалом, станом на 01.01.2024 опрацьовано 119429 петицій (у 2023 році – 19992), при цьому: на 348 петицій було надано відповідь Президента України (у 2023 році – на 179 петицій); триває збір підписів 1301 петиції; в установлений строк не набрали необхідну кількість голосів 79944 петиції (у 2023 році – 5535 петицій).

12. За підсумками 2023 року до Офісу Президента України надійшло 5108 запитів на отримання публічної інформації, які були опрацьовані в Управлінні доступу до публічної інформації Департаменту з питань звернень громадян, що на 33,5 відсотка більше ніж у 2022 році.

Із загальної кількості запитів 3339 (65,4 відсотка) розглядалися у межах компетенції Офісу Президента України, 1768 (34,6 відсотка) надіслано до належних розпорядників інформації для опрацювання в установленому порядку. Надано 2 роз’яснення щодо опрацювання інформаційних запитів в умовах воєнного стану.

За підсумками 2023 року за категорією запитувачів отримано запитів: 4775 (93,5 відсотка) – від фізичних осіб; 175 (3,4 відсотка) – від громадських організацій; 116 (2,3 відсотка) – від засобів масової інформації; 42 (0,8 відсотка) – від юридичних осіб.

За формою надходження 4429 (86,7 відсотка) запитів отримано електронною поштою, 679 (13,3 відсотка) – поштою.

Департамент з питань звернень громадян