Президент:

Офіс:

Президент:

Офіс:

Президент України

Інформаційно-аналітичні матеріали за підсумками роботи Департаменту з питань звернень громадян протягом трьох кварталів 2023 року

1. Протягом січня – вересня 2023 року до Президента України надійшло 52707 звернень громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося близько 1 млн 127 тис. громадян, якими порушено 57971 різноманітне питання, а також 3716 запитів на отримання публічної інформації. Із загальної кількості – 6234 звернення надійшли засобами електронного зв’язку, у тому числі через державну установу «Урядовий контактний центр».

2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів:

  • Вінницької області (10124, або 19,2 відсотка від загальної кількості звернень);
  • Волинської області (3823, або 7,3 відсотка);
  • м. Києва (3357, або 6,4 відсотка);
  • Дніпропетровської області (2005, або 3,8 відсотка);
  • Київської області (1731, або 3,3 відсотка).

Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:

  •  Луганської області (28, або 0,1 відсотка);
  • Автономної Республіки Крим (10 звернень);
  •  м. Севастополя (5 звернень).

Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у січні – вересні 2023 року припадало 78 звернень громадян до Президента України, проти 73 звернень за підсумками аналогічного періоду попереднього року.

Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення  протягом трьох кварталів 2023 року надійшло до Офісу Президента України з таких регіонів: Вінницької (661), Волинської (372) областей, м. Києва (113), Чернігівської (102) та Київської (97) областей. Найменше – з Херсонської (23), Донецької (11) та Луганської (1) областей.

3. Протягом трьох кварталів 2023 року до Офісу Президента України надійшло 3346 повторних звернень громадян, що становить 6,3 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та у п’ять разів більше аналогічного показника минулого року (протягом січня – вересня 2022 року надійшло 659 повторних звернень, а їх питома вага становила 1,3 відсотка). При цьому слід зазначити, що наявність повторного звернення не завжди свідчить про невирішеність питання. Іноді заявники надсилають звернення поштою, а потім дублюють його засобами електронного зв’язку, або включають у своє наступне звернення нові питання на додаток до тих, по яких одержали відповідь.

Найбільше повторних звернень надійшло від жителів м. Києва (364 звернення, або 10,8 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Харківської (275, або 18,6 відсотка), Запорізької (194, або 18,6 відсотка), Дніпропетровської (192, або 9,6 відсотка) та Київської (167, або 9,6 відсотка) областей.

4. Протягом трьох кварталів 2023 року до Офісу Президента України надійшло 5777 колективних звернень громадян, що становить 10,9 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень зменшилася на 76,4 відсотка, а їх питома вага – на 38,3 відсотка.

Найбільше колективних звернень надійшло з Вінницької області (313, або 3,1 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 5,4 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом січня – вересня 2023 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також м. Київ (165, або 4,9 відсотка), Львівська (72, або 6,6 відсотка), Харківська (68, або 4,6 відсотка) та Київська (65, або 3,8 відсотка) області. Найменше – з  Тернопільської (11) та Луганської (1) областей.

5. Частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:

за соціальним станом: від пенсіонерів – 1987 звернень, або 3,8 відсотка від загальної кількості за цей період;

за категоріями авторів – 1481 звернення, зокрема:

  • від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 787 звернень, або 1,5 відсотка;
  • від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 327 звернень, або 0,6 відсотка;
  • від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 116 звернень, або 0,2 відсотка;
  • від ветеранів праці – 77 звернень, або 0,2 відсотка;
  • від дітей війни – 43 звернення, або 0,08 відсотка;
  • від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 131 звернення, або 0,3 відсотка.

Питома вага звернень від цих категорій громадян за січень – вересень 2023 року становить 2,8 відсотка від загальної кількості за цей період. Протягом трьох кварталів 2022 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 1077 звернень і питома вага їх становила 2,2 відсотка.

6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом трьох кварталів 2023 року порушили 57971 різноманітне питання, що на 7,9 відсотка більше аналогічного показника попереднього року (у 2022 році – 53718 питань).

Насамперед, за актуальністю, це питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин; забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку; соціальної політики та соціального захисту населення.

Найчастіше громадяни порушували у своїх зверненнях питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин – 7714 питань, що становить 13,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла у два рази порівняно з показником попереднього року (у 2022 році – 3695 питань, друге місце). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • звільнення з полону (1601 питання, або 20,8 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • звільнення з лав ЗСУ, ротації бойових підрозділів (1043, або 13,5 відсотка);
  • розшуку зниклих безвісти військовослужбовців (761, або 9,9 відсотка);
  • виплати грошового утримання (574, або 7,4 відсотка);
  • неправомірних дій військовослужбовців (549, або 7,1 відсотка).

На другому місці за актуальністю перебувають питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації – 6726 питань означеної тематики (11,6 відсотка від загальної кількості). Кількість цих питань зросла на 25,1 відсотка (у 2022 році – 5378 питань, перше місце), а питома вага – на 1,6 відсотка, порівняно з показниками попереднього року. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • неправомірних дій працівників поліції (838 питань, що становить 12,5 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • невиконання судових рішень (724, або 10,8 відсотка);
  • неправомірних дій працівників прокуратури (502, або 7,5 відсотка).

Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Київської (42 звернення), Вінницької (39) областей, м. Києва, Закарпатської та Полтавської (по 22) областей, при середньому показнику по країні – 13 звернень.

На третьому місці за актуальністю – питання соціального захисту –  2322 питання, що становить 4,0 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 2,0 відсотка порівняно з попереднім роком (у 2022 році – 2369 питань, четверте місце). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • призначення та перегляду розміру пенсій (665 питань, що становить 28,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • надання матеріальної допомоги (373, або 16,1 відсотка);
  • виплати пенсії (196, або 8,4 відсотка);
  • призначення і виплати соціальної допомоги (112, або 4,8 відсотка).

Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Харківської (10 звернень), Житомирської, Полтавської, Черкаської областей та м. Києва (по 7), при середньому показнику по країні – 4 звернення.

Протягом трьох кварталів 2023 року за категорією «діяльність Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України» до Глави держави надійшло 1798 звернень (3,1 відсотка від загальної кількості звернень, четверте місце за актуальністю), серед яких 1427 звернень (79,4 відсотка) стосуються питань нагородження, присвоєння почесних звань, громадянства та помилування.

На п’ятому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства – 1710 питань, або 2,9 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 12,5 відсотка, порівняно з попереднім роком (у 2022 році – 1954 питання, п’яте місце). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (490 питань, що становить 28,5 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (150, або 8,7 відсотка);
  • електропостачання населених пунктів, будинків (145, або 8,4 відсотка);
  • опалення, забезпечення паливом (145, або 8,4 відсотка);
  • експлуатації та ремонту житла (130, або 7,6 відсотка).

У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Офісу Президента України з Полтавської області (11), м. Києва (9), Київської, Одеської та Сумської (по 6) областей, при середньому показнику по країні – 4  звернення.

Питання фінансової, податкової, митної політики посіли шосте місце – 975 питань, що становить 1,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 1,4 відсотка, порівняно з показником попереднього року (у 2022 році – 989 питань, сьоме місце).

Найчастіше громадяни зверталися з питань митної політики (226 питань, або 23,2 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), кредитування (137, або 14,1 відсотка), податкової політики (126, або 12,9 відсотка).

На сьомому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 794 питання, що становить 1,4 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 2,8 відсотка порівняно з попереднім роком (у 2022 році − 817 питань, восьме місце). У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:

  • працевлаштування (152 питання, або 19,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • оплати праці, виплати зарплати  (148, або 18,6 відсотка);
  • звільнення та поновлення на роботі (91, або 11,5 відсотка).

Питання охорони здоров’я перебувають на восьмому місці – 757 питань, що становить 1,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 46,5 відсотка порівняно з показником попереднього року (у 2022 році – 1414 питань, шосте місце). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (164 питання, або 21,7 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • надання безоплатної медичної допомоги (156, або 20,6 відсотка);
  • роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (83, або 11,0 відсотків);
  • реорганізації закладів охорони здоров’я (40, або 5,3 відсотка).

Питання житлової політики посіли дев’яте місце – 645 питань, що становить 1,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 34,7 відсотка порівняно з показником  попереднього року (у 2022 році – 479 питань, дванадцяте місце).

У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:

  • забезпечення житлом (170 питань, або 26,4 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • компенсації за житло, зруйноване внаслідок російської агресії (158, або 24,5 відсотка);
  • порушення житлового законодавства (74, або 11,3 відсотка);
  • поліпшення житлових умов (40, або 6,2 відсотка).

Десяте місце за актуальністю посіли питання освіти, науково-технічної діяльності – 605 питань, що становить 1,0 відсоток від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зменшилася на 1,8 відсотка. У цій тематичній групі найчастіше заявники зверталися з питань: роботи дитячих дошкільних, середніх спеціальних та вищих навчальних закладів (64, або 10,6 відсотка); реорганізації та ліквідації навчальних закладів (45, або 7,4 відсотка); незаконних дій працівників освіти (44, або 7,3 відсотка).

7. Після спроби анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Глави держави від жителів цього регіону порівняно з попередніми роками. Так, протягом січня – вересня 2023 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 10 звернень (у січні – вересні  2022 року – 13, за три квартали 2014 року – 806), з міста Севастополя – 5 звернень (у січні – вересні 2022 року – 13, за три квартали 2014 року – 129).

У зв’язку з початком повномасштабної агресії Російської Федерації проти України ситуація з надходженням звернень від жителів Донецької і Луганської областей суттєво змінилася, оскільки найбільш запеклі бойові дії точаться саме на сході, а також на півдні країни.

За підсумками трьох кварталів 2023 року порівняно з 2022 роком кількість звернень з Донецької області зменшилася на 43,2 відсотка, а з Луганської області – на 70,5 відсотка. При цьому до Глави держави надійшло 291 звернення від вимушених переселенців (майже у два з половиною рази більше, ніж у січні – вересні 2022 року), у яких 29,8 відсотка порушених питань стосується соціального захисту та 10,7 відсотка – забезпечення житлом.

8. За підсумками трьох кварталів 2023 року вирішено позитивно 16,8 відсотка питань, порушених у 579 зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Офісі Президента України, на 83,1 відсотка питань – надано роз’яснення.

У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій позитивно вирішено 15,3 відсотка звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 19,6 відсотка, на рівні органів прокуратури – 2,4 відсотка; на решту звернень надано відповідні роз’яснення.

Протягом звітного періоду працівниками Департаменту взято на контроль 698 звернень громадян.

9. Протягом трьох кварталів 2023 року працівниками Департаменту проведена відповідна робота з учасниками 332 акцій пікетування біля адміністративних будівель Офісу Президента України (після запровадження воєнного стану – біля контрольно-перепускних пунктів по периметру «урядового кварталу», де введено особливий режим роботи), під час яких їхні представники виявили бажання передати письмові або усні звернення. Готувалися оперативні інформаційні електронні повідомлення керівництву Офісу – на підставі надходження інформації з різних джерел стосовно намірів та щодо самого проведення зазначених акцій, вимог їх учасників та завершення проведення акцій (всього підготовлено – 269 повідомлень). Працівники Департаменту залучалися до 9 заходів за участю Глави держави. На довідковий телефон відділу-приймальні Департаменту протягом звітного періоду надійшло 2415 дзвінків від громадян щодо стану опрацювання їх звернень до Глави держави та з інших питань.

10. За підсумками трьох кварталів 2023 року до Офісу Президента України надійшло 2875 листів (у вересні – 467) з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.

Протягом трьох кварталів 2023 року надійшло 955 звернень від громадян іноземних держав, у яких переважно висловлюється велика повага та захоплення українським народом; містяться щирі слова підтримки, вдячності та віри у перемогу, а також подяка Президентові України за особистий внесок у боротьбу з російською навалою. Наводяться різні варіанти припинення війни в Україні; повідомляється про допомогу, як гуманітарну так і фінансову, що заявники надають громадянам України. Вносяться пропозиції щодо: модернізації економічної системи України; трансформації енергетичного сектору – прагнення до «зеленої децентралізації»; проєкт закону про військові репарації Україні від Російської Федерації; проєкт засад Міжнародного Тарифікатора Компенсацій в рамках ООН, який зможе забезпечити позов України на міжнародній арені; юридичної підтримки та рекомендацій для допомоги світовим лідерам у викоріненні бідності; проєкт національного меморіалу «Відданий життю та свободі» для встановлення після перемоги у війні; проведення автомобільного маршу миру Грузія – Україна – Росія – Європа. Інформують про американську благодійну організацію Global Augmentation Group, засновану в березні 2022 року, яка надає гуманітарну та медичну допомогу, як цивільним, так і українським військовим; ухвалення на саміті G7 декларації про заборону використання ядерної зброї та міжнародні санкції за її порушення; запровадження «Європейської франшизи системи управління містами, селами та селищами»; конфіскації грошей та майна російських олігархів за кордоном для відбудови України; об’єднання усіх демократичних країн світу для створення «формули миру»; залучення розробок ізраїльської компанії «Geomines», яка використовує метод повітряного виявлення мін, для допомоги Україні; створення онлайн школи для вивчення англійської мови; реалізації проєкту вирішення глобальних проблем, зокрема, які стосуються небезпеки сучасних технологій, високої конкуренції; реалізації проєкту «Реконструкція тіл і розуму українських солдатів і дітей»  тощо.

Варто відзначити, що 23 листи надійшли від дітей віком від 5 до 17 років (Австрія, Австралія, Англія, Індія, Ірландія, Канада, Польща, США, Швеція, ФРН, Франція, Чехія, Норвегія) зі світлинами та малюнками на підтримку України.

11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Департаменту організовують опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави.

Загалом, станом на 01.10.2023 опрацьовано 115653 петиції (у січні – вересні 2023 року – 16216), при цьому: на 263 петиції було надано відповідь Президента України (у січні – вересні 2023 року – на 94 петиції); триває збір підписів 1566 петицій; в установлений строк не набрали необхідну кількість голосів 79003 петиції (у січні – вересні 2023 року – 4594 петиції).

12. За підсумками трьох кварталів 2023 року до Офісу Президента України надійшло 3716 запитів на отримання публічної інформації, які були опрацьовані в Управлінні доступу до публічної інформації Департаменту з питань звернень громадян, що на 36,9 відсотка більше ніж у 2022 році.

Із загальної кількості запитів 2454 (66,0 відсотків) розглядалися у межах компетенції Офісу Президента України, 1260 (33,9 відсотка) надіслано до належних розпорядників інформації для опрацювання в установленому порядку. Надано 2 (0,1 відсотка) роз’яснення щодо опрацювання інформаційних запитів в умовах воєнного стану.

За підсумками січня – вересня 2023 року за категорією запитувачів отримано запитів: 3476 (93,5 відсотка) – від фізичних осіб; 132 (3,6 відсотка) – від громадських організацій; 81 (2,2 відсотка) – від засобів масової інформації; 27 (0,7 відсотка) – від юридичних осіб.

За формою надходження 3247 (87,4 відсотка) запитів отримано електронною поштою, 469 (12,6 відсотка) – поштою.

Департамент з питань звернень громадян