1. Протягом першого півріччя 2023 року до Президента України надійшло 40421 звернення громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося понад 340 тисяч громадян, якими порушено 43441 різноманітне питання, а також 2394 запити на отримання публічної інформації. Із загальної кількості 3651 звернення надійшло засобами електронного зв’язку, у тому числі через державну установу «Урядовий контактний центр», та 439 звернень – телефонним зв’язком.
2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів:
- Вінницької області (9736, або 24,1 відсотка від загальної кількості звернень);
- Волинської області (3693, або 9,1 відсотка);
- м. Києва (2163, або 5,4 відсотка);
- Дніпропетровської області (1499, або 3,7 відсотка);
- Київської області (1218, або 3,0 відсотка).
Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:
- Луганської області (18);
- Автономної Республіки Крим (9);
- м. Севастополя (3).
Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у січні – червні 2023 року припадало 61 звернення громадян до Президента України, проти 48 звернень за підсумками аналогічного періоду попереднього року. Однак в окремих регіонах цей показник перевищує середній по країні.
Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення протягом першого півріччя 2023 року надійшло до Офісу Президента України з таких регіонів: Вінницької (636) і Волинської (359) областей, міста Києва (73), Київської (68) та Чернігівської (61) областей. Найменше – з Херсонської (13), Донецької (8) та Луганської (1) областей.
3. Протягом першого півріччя 2023 року до Офісу Президента України надійшло 1697 повторних звернень громадян, що становить 4,2 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та у чотири рази більше аналогічного показника минулого року (протягом січня – червня 2022 року надійшло 425 повторних звернень, а їх питома вага становила 1,2 відсотка). При цьому слід зазначити, що наявність повторного звернення не завжди свідчить про невирішеність питання. Іноді заявники надсилають звернення поштою, а потім дублюють його засобами електронного зв’язку, або включають у своє наступне звернення нові питання на додаток до тих, по яких одержали відповідь.
Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (189 звернень, або 8,3 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Харківської (117, або 12,4 відсотка), Дніпропетровської (109, або 7,3 відсотка), Київської (107, або 8,7 відсотка) і Запорізької (100, або 12,8 відсотка) областей.
4. Протягом першого півріччя 2023 року до Офісу Президента України надійшло 2165 колективних звернень громадян, що становить 5,4 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень зменшилася у десять разів (у 2022 році – 21977 звернень, або 64,1 відсотка).
Найбільше колективних звернень надійшло з Вінницької області (304, або 3,1 відсотка від загальної кількості з даного регіону). До першої п’ятірки за цим показником увійшли також м. Київ (108, або 4,8 відсотка), Закарпатська (51, або 11,7 відсотка), Львівська (46, або 6,2 відсотка) і Харківська (43, або 4,5 відсотка) області. Найменше – з Тернопільської (6), Херсонської (5) та Луганської (1) областей.
5. Певна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:
за соціальним станом: від пенсіонерів – 1559 звернень, або 3,9 відсотка від загальної кількості за цей період;
за категоріями авторів – 914 звернень, зокрема:
- від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 504 звернення, або 1,3 відсотка;
- від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 205 звернень, або 0,5 відсотка;
- від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 74 звернення, або 0,2 відсотка;
- від ветеранів праці – 44 звернення, або 0,1 відсотка;
- від дітей війни – 22 звернення, або 0,05 відсотка;
- від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 65 звернень, або 0,2 відсотка.
Питома вага звернень від цих категорій громадян за січень – червень 2023 року становить 2,3 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом першого півріччя 2022 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 742 звернення і питома вага їх також становила 2,3 відсотка.
6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом першого півріччя 2023 року порушили 43441 різноманітне питання, що на 17,5 відсотка більше аналогічного показника попереднього року.
Насамперед, за актуальністю, це питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин; забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку; соціальної політики та соціального захисту населення.
Найчастіше громадяни порушували у своїх зверненнях питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин – 4874 питання, що становить 11,2 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла у два рази порівняно з показником попереднього року (у 2022 році – 2288 питань, третє місце). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- звільнення з полону (1173 питання, або 24,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- звільнення з лав ЗСУ, ротації бойових підрозділів (611, або 12,5 відсотка);
- розшуку зниклих безвісти військовослужбовців (551, або 11,3 відсотка);
- виплати грошового утримання (359, або 7,4 відсотка);
- неправомірних дій військовослужбовців (289, або 5,9 відсотка).
На другому місці за актуальністю перебувають питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації – 4088 питань (9,4 відсотка від загальної кількості). Кількість цих питань зросла на 11,4 відсотка (у 2022 році – 3671 питання, перше місце), а питома вага практично дорівнює показнику минулого року. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- неправомірних дій працівників поліції (541 питання, що становить 13,2 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- невиконання судових рішень (504, або 12,3 відсотка);
- скарги на дії суддів (379, або 9,3 відсотка).
Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Київської (29 звернень), Вінницької (24), Закарпатської (17) областей, м. Києва (15), Полтавської (15) області при середньому показнику по країні – 9 звернень.
На третьому місці за актуальністю – питання соціального захисту – 1504 питання, що становить 3,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 8,9 відсотка порівняно з попереднім роком (у 2022 році – 1651 питання, четверте місце).
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- призначення та перегляду розміру пенсій (482 питання, що становить 32,0 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- надання матеріальної допомоги (261, або 17,4 відсотка);
- виплати пенсії (107, або 7,1 відсотка);
- призначення і виплати соціальної допомоги (80, або 5,3 відсотка).
Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Харківської області (7 звернень), Житомирської, Полтавської областей та м. Києва (по 5), при середньому показнику по країні – 3 звернення.
Протягом першого півріччя 2023 року за категорією «діяльність Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України» до Глави держави надійшло 1132 звернення (2,6 відсотка від загальної кількості звернень, четверте місце за актуальністю), серед яких 942 звернення (83,2 відсотка) стосуються питань нагородження, присвоєння почесних звань, громадянства та помилування.
На п’ятому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства – 995 питань, або 2,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 26,8 відсотка, порівняно з попереднім роком (у 2022 році – 1360 питань, п’яте місце).
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (278 питань, що становить 27,9 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- опалення, забезпечення паливом (98, або 9,8 відсотка);
- електропостачання населених пунктів, будинків (94, або 9,4 відсотка);
- оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (93, або 9,3 відсотка);
- експлуатації та ремонту житла (75, або 7,5 відсотка).
У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Офісу Президента України з Полтавської області (8), Київської області та м. Києва (по 5), Миколаївської області (4), при середньому показнику по країні – 2 звернення.
Питання фінансової, податкової, митної політики посіли шосте місце – 487 питань, що становить 1,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 37,2 відсотка, порівняно з показником попереднього року (у 2022 році – 775 питань, сьоме місце).
Найчастіше громадяни зверталися з питань митної політики (170 питань, або 34,9 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), кредитування (77, або 15,8 відсотка), податкової політики (44, або 10,5 відсотка).
Питання охорони здоров’я перебувають на сьомому місці – 452 питання, що становить 1,0 відсоток від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 61,0 відсоток, порівняно з показником попереднього року (у 2022 році – 1158 питань, шосте місце).
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- надання безоплатної медичної допомоги (112 питань, або 24,8 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (95, або 21,0 відсоток);
- роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (63, або 13,9 відсотка);
- реорганізації закладів охорони здоров’я (27, або 6,0 відсотків).
На восьмому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 415 питань, що становить 1,0 відсоток від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 27,1 відсотка, порівняно з попереднім роком (у 2022 році − 569 питань, восьме місце).
У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:
- працевлаштування (101 питання, або 24,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- оплати праці, виплати зарплати (94, або 22,7 відсотка);
- звільнення та поновлення на роботі (59, або 14,2 відсотка).
Дев’яте місце за актуальністю посіли питання діяльності органів місцевого самоврядування – 320 питань, що становить 0,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. У цій тематичній групі найчастіше заявники зверталися з питання неправомірних дій посадових осіб органів місцевого самоврядування (183 питання, або 57,2 відсотка).
Питання житлової політики посіли десяте місце – 285 питань, що становить 0,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 16,9 відсотка, порівняно з показником попереднього року (у 2022 році – 343 питання, тринадцяте місце).
У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:
- забезпечення житлом (95 питань, або 33,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- порушення житлового законодавства (52, або 18,2 відсотка);
- поліпшення житлових умов (23, або 8,1 відсотка).
7. Після спроби анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Президента України від жителів цього регіону порівняно з попередніми роками. Так, протягом першого півріччя 2023 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 9 звернень (у січні – червні 2022 року – 8, за перше півріччя 2014 року – 752), з міста Севастополя – 3 звернення (у січні – червні 2022 року – 9, за перше півріччя 2014 року – 111).
У зв’язку з початком повномасштабної агресії Російської Федерації проти України ситуація з надходженням звернень від жителів Донецької і Луганської областей суттєво змінилася, оскільки найбільш запеклі бойові дії точаться саме на сході, а також на півдні країни.
За підсумками першого півріччя 2023 року порівняно з 2022 роком кількість звернень з Донецької області зменшилася на 54,2 відсотка, а з Луганської області – на 77,8 відсотка. При цьому до Глави держави надійшло 191 звернення від внутрішньо переміщених осіб (у три рази більше, ніж у січні – червні 2022 року), у яких 28,9 відсотка порушених питань стосувалося соціального захисту та 12,6 відсотка – забезпечення дотримання законності, реалізації прав і свобод громадян.
8. За підсумками першого півріччя 2023 року вирішено позитивно 15,0 відсотків питань, порушених у 327 зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Департаменті, на 84,7 відсотка питань – надано роз’яснення.
У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій вирішено 13,1 відсотка звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 18,7 відсотка, на рівні органів прокуратури – 2,2 відсотка. На решту звернень надано відповідні роз’яснення.
Протягом звітного періоду працівниками Департаменту взято на контроль 393 звернення громадян.
9. Протягом першого півріччя 2023 року працівниками Департаменту проведена відповідна робота з учасниками 167 акцій пікетування біля адміністративних будівель Офісу Президента України (після запровадження воєнного стану – біля контрольно-перепускних пунктів по периметру «урядового кварталу», де введено особливий режим роботи), під час яких їхні представники виявили бажання передати письмові або усні звернення працівнику Департаменту. Готувалися оперативні інформаційні електронні повідомлення керівництву Офісу – на підставі надходження інформації з різних джерел стосовно намірів та щодо самого проведення зазначених акцій, вимог їх учасників та завершення проведення акцій (всього підготовлено – 142 повідомлення). Працівники Департаменту залучалися до 2 заходів за участю Глави держави. На довідковий телефон відділу-приймальні Департаменту протягом першого півріччя 2023 року надійшло 1458 дзвінків від громадян щодо стану опрацювання їх звернень до Глави держави та з інших питань.
10. За підсумками першого півріччя 2023 року до Офісу Президента України надійшло 1815 листів (у червні – 252) з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.
Протягом першого півріччя 2023 року надійшли 532 звернення від громадян іноземних держав, у яких переважно висловлюється велика повага та захоплення українським народом; містяться щирі слова підтримки, вдячності та віри у перемогу, а також подяка Президентові України за особистий внесок у боротьбу з російською навалою. Наводяться різні варіанти припинення війни в Україні, які варто обговорити під час міжнародних зустрічей; повідомляється про допомогу, як гуманітарну так і фінансову (надсилають банківські чеки), що заявники надають громадянам України. Вносяться пропозиції щодо: модернізації економічної системи України; трансформації енергетичного сектору – прагнення до «зеленої децентралізації»; проєкт закону про військові репарації Україні від Російської Федерації; проєкт засад Міжнародного Тарифікатора Компенсацій в рамках ООН, який зможе забезпечити позов України на міжнародній арені; юридичної підтримки та рекомендацій для допомоги світовим лідерам у викоріненні бідності; проєкт національного меморіалу «Відданий життю та свободі» для встановлення після перемоги у війні. Інформують про американську благодійну організацію Global Augmentation Group, засновану в березні 2022 року, яка надає гуманітарну та медичну допомогу, як цивільним, так і українським військовим; ухвалення на саміті G7 декларації про заборону використання ядерної зброї та міжнародні санкції за її порушення; запровадження «Європейської франшизи системи управління містами, селами та селищами»; конфіскації грошей та майна російських олігархів за кордоном для відбудови України.
Варто відзначити, що 20 листів надійшло від дітей віком від 5 до 17 років (Австрія, Австралія, Англія, Індія, Ірландія, Канада, Польща, США, Швеція, ФРН, Чехія) зі світлинами та малюнками на підтримку України.
11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Департаменту організовують опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави.
Загалом, станом на 01.07.2023 опрацьовано 110966 петицій (у першому півріччі 2023 року – 11529), при цьому: на 209 петицій було надано відповідь Президента України (у першому півріччі 2023 року – на 40 петицій); триває збір підписів 1259 петицій; в установлений строк не набрали необхідну кількість голосів 77954 петиції.
12. За підсумками першого півріччя 2023 року до Офісу Президента України надійшли 2394 запити на отримання публічної інформації, які були опрацьовані в Управлінні доступу до публічної інформації Департаменту з питань звернень громадян, що на 65,9 відсотка більше ніж у 2022 році.
Із загальної кількості запитів 1603 (67,0 відсотків) розглядалося у межах компетенції Офісу Президента України, 789 (32,9 відсотка) надіслано до належних розпорядників інформації для опрацювання в установленому порядку. Надано 2 (0,1 відсотка) роз’яснення щодо опрацювання інформаційних запитів в умовах воєнного стану.
За підсумками січня – червня 2023 року за категорією запитувачів отримано запитів: 2233 (93,3 відсотка) – від фізичних осіб; 90 (3,8 відсотка) – від громадських організацій; 49 (2,0 відсотка) – від засобів масової інформації; 22 (0,9 відсотка) – від юридичних осіб.
За формою надходження 2067 (86,3 відсотка) запитів отримано електронною поштою, 327 (13,7 відсотка) – поштою (додаток Б).
За звітний період на підставі частини четвертої статті 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» було використано законодавчо закріплене право на продовження строку розгляду 19 запитів, відповіді на які було надано в повному обсязі до завершення встановленого законодавством терміну у 20 робочих днів.
Департамент з питань звернень громадян