1. Протягом січня – березня 2023 року до Президента України надійшли 27474 звернення громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося понад 61,3 тис. громадян, якими порушені 29023 різноманітні питання, та 1230 запитів на отримання публічної інформації. Із загальної кількості звернень 1595 надійшло засобами електронного зв’язку, у тому числі через державну установу «Урядовий контактний центр», та 359 звернень – телефонним зв’язком.
2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів:
- Вінницької області (8208, або 29,9 відсотка від загальної кількості звернень);
- Волинської області (3430, або 12,5 відсотка);
- м. Києва (1105, або 4,0 відсотка);
- Дніпропетровської області (911, або 3,3 відсотка);
- Київської області (661, або 2,4 відсотка).
Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:
- Луганської області (10);
- Автономної Республіки Крим (3);
- м. Севастополь (2).
Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у першому кварталі 2023 року припадало 43 звернення громадян до Президента України, проти 33 звернень за підсумками попереднього року.
Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення протягом січня – березня 2023 року надійшло до Офісу Президента України з таких регіонів: Вінницької (536), Волинської (334) областей, м. Києва (37), Київської (37) та Запорізької (32) областей. Найменше – з Херсонської (8) та Донецької (4) областей.
3. Протягом першого кварталу 2023 року до Офісу Президента України надійшло 676 повторних звернень громадян, що становить 2,4 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та у три з половиною рази більше аналогічного показника минулого року (протягом січня – березня 2022 року надійшло 187 повторних звернень, а їх питома вага становила 1,1 відсотка).
Найбільше – від жителів м. Києва (81, або 7,3 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Дніпропетровської (50, або 5,5 відсотка), Харківської (41, або 8,6 відсотка), Київської (40, або 6,1 відсотка) та Вінницької (38, або 0,5 відсотка) областей.
4. Протягом першого кварталу 2023 року до Офісу Президента України надійшли 633 колективні звернення громадян, що становить 2,3 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень та їх питома вага зменшилися у дев’ятнадцять разів. Найбільше колективних звернень надійшло з Вінницької області (292, або 3,6 відсотка від загальної кількості з даного регіону). До першої п’ятірки за цим показником увійшли також м. Київ (63, або 5,7 відсотка), Закарпатська (28, або 12,3 відсотка), Полтавська (24, або 6,7 відсотка) та Київська (21, або 3,2 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло з Волинської, Рівненської, Херсонської та Чернівецької (по 4) областей.
5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:
за соціальним станом: від пенсіонерів – 1124 звернення, або 4,0 відсотка від загальної кількості за цей період;
за категоріями авторів – 535 звернень, зокрема:
- від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 298 звернень, або 1,1 відсотка;
- від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 123 звернення, або 0,45 відсотка;
- від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 44 звернення, або 0,2 відсотка;
- від ветеранів праці – 26 звернень, або 0,09 відсотка;
- від дітей війни – 10 звернень, або 0,04 відсотка;
- від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 34 звернення, або 0,1 відсотка.
Питома вага звернень від цих категорій громадян за перший квартал 2023 року становить 1,9 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом січня – березня 2022 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 428 звернень і питома вага їх становила 2,5 відсотка.
6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом першого кварталу 2023 року порушили 29023 різноманітні питання, що на 65,5 відсотка більше порівняно з показником попереднього року.
Насамперед, за актуальністю, це питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин; забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку; соціальної політики та соціального захисту населення.
Найчастіше громадяни порушували у своїх зверненнях питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин – 2348 питань, що становить 8,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла у двадцять сім разів порівняно з показником попереднього року (у 2022 році – 86 питань, десяте місце). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- звільнення з полону (633 питання, або 27,0 відсотків від загальної кількості питань даної тематики);
- розшуку зниклих безвісти військовослужбовців (317, або 13,5 відсотка);
- виплати грошового утримання (177, або 7,5 відсотка);
- звільнення з лав ЗСУ, ротації бойових підрозділів (171, або 7,3 відсотка);
- неправомірних дій військовослужбовців (116, або 4,9 відсотка).
На другому місці за актуальністю перебувають питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації – 2031 питання означеної тематики (7,0 відсотків від загальної кількості). Кількість цих питань зросла на 39,7 відсотка (у 2022 році – 1454 питання) порівняно з аналогічними показниками минулого року. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- невиконання судових рішень (332 питання, що становить 16,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- неправомірних дій працівників поліції (289, або 14,2 відсотка);
- неправомірних дій працівників прокуратури (160, або 7,9 відсотка).
Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Київської (18 звернень), Вінницької (14), Полтавської (8) областей та м. Києва (7), при середньому показнику по країні – 4 звернення.
На третьому місці за актуальністю – питання соціального захисту – 816 питань, що становить 2,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 33,6 відсотка порівняно з попереднім роком (у 2022 році – 611 питань, друге місце).
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- призначення та перегляду розміру пенсій (264 питання, що становить 32,4 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- надання матеріальної допомоги (128, або 15,7 відсотка);
- виплати пенсії (67, або 8,2 відсотка);
- призначення і виплати соціальної допомоги (51, або 6,3 відсотка).
Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Харківської (4 звернення), Житомирської, Полтавської, Черкаської областей та м. Києва (по 3), при середньому показнику по країні – 2 звернення.
На п’ятому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства – 493 питання, або 1,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 9,8 відсотка, порівняно з попереднім роком (у 2022 році – 449 питань, третє місце).
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (131 питання, що становить 26,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- електропостачання населених пунктів, будинків (69, або 14,0 відсотків);
- оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (49, або 9,9 відсотка);
- опалення, забезпечення паливом (48, або 9,7 відсотка);
- експлуатації та ремонту житла (36, або 7,3 відсотка).
У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Офісу Президента України з Київської області та м. Києва (по 3), Миколаївської, Полтавської, Сумської та Чернігівської (по 2) областей, при середньому показнику по країні – 1 звернення.
Питання охорони здоров’я перебувають на шостому місці – 234 питання, що становить 0,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 18,2 відсотка, порівняно з показником попереднього року (у 2022 році – 286 питань, четверте місце).
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (44 питання, або 18,8 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (41, або 17,5 відсотка);
- надання безоплатної медичної допомоги (40, або 17,0 відсотків);
- реорганізації закладів охорони здоров’я (17, або 7,3 відсотка).
На сьомому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 210 питань, що становить 0,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 43,8 відсотка, порівняно з попереднім роком (у 2022 році − 146 питань, сьоме місце).
У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:
- оплати праці, виплати зарплати (59 питань, або 28,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- працевлаштування (57 питання, або 27,1 відсотка);
- звільнення та поновлення на роботі (31, або 14,8 відсотка).
Восьме місце за актуальністю посіли питання діяльності органів місцевого самоврядування – 186 питань, що становить 0,6 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зросла майже у три рази (у 2022 році – 56 питань, тринадцяте місце). У цій тематичній групі найчастіше заявники зверталися з питання неправомірних дій посадових осіб органів місцевого самоврядування (114 питань, або 61,3 відсотка).
Питання житлової політики посіли дев’яте місце – 141 питання, що становить 0,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 21,7 відсотка, порівняно з показником попереднього року (у 2022 році – 180 питань, шосте місце).
У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:
- забезпечення житлом (44 питання, або 31,2 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- порушення житлового законодавства (28, або 19,9 відсотка);
- поліпшення житлових умов (16, або 11,3 відсотка).
Питання аграрної політики і земельних відносин посіли десяте місце – 131 питання, що становить 0,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 9,0 відсотків, порівняно з показником попереднього року (у 2022 році – 144 питання, восьме місце).
Найчастіше громадяни зверталися з питань індивідуального землекористування (44 питання, або 33,6 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики); паювання земель, видачі майнових паїв (20, або 15,3 відсотка); передачі в оренду земельних паїв (14, або 10,7 відсотка).
7. Після спроби анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Президента України від жителів цього регіону порівняно з попередніми роками. Так, протягом січня – березня 2023 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 3 звернення (у січні – березні 2022 року – 6, протягом першого кварталу 2014 року – 686), з міста Севастополя – 2 звернення (у січні – березні 2022 року – 8, протягом першого кварталу 2014 року – 93).
У зв’язку з початком повномасштабної агресії Російської Федерації проти України ситуація з надходженням звернень від жителів Донецької і Луганської областей суттєво змінилася, оскільки найбільш запеклі бойові дії точаться саме на сході, а також на півдні країни.
За підсумками першого кварталу 2023 року порівняно з 2022 роком кількість звернень з Донецької області зменшилася більш ніж у три рази, з Луганської області – у п’ять разів. При цьому до Глави держави надійшло 115 звернень від внутрішньо переміщених осіб (у шість разів більше, ніж у першому кварталі 2022 року), у яких 31,0 відсоток порушених питань стосувалися соціального захисту та 15,2 відсотка – забезпечення дотримання законності, реалізації прав і свобод громадян.
8. За підсумками першого кварталу 2023 року вирішено позитивно 12,6 відсотка питань, порушених у 119 зверненнях громадян, моніторинг розгляду яких органами державної влади здійснював Офіс Президента України, на 86,6 відсотка питань – надано роз’яснення.
У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій позитивно вирішено 16,1 відсотка звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади; на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 8,5 відсотка; на решту звернень надано відповідні роз’яснення.
Протягом звітного періоду працівниками Департаменту взято на контроль 159 звернень громадян.
9. Протягом першого кварталу 2023 року працівниками Департаменту з питань звернень громадян проведена відповідна робота з учасниками 61 акції пікетування біля адміністративних будівель Офісу Президента України (після запровадження воєнного стану – біля контрольно-перепускних пунктів по периметру «урядового кварталу», де введено особливий режим роботи), під час яких їхні представники виявили бажання передати письмові або усні звернення працівнику Департаменту. Готувалися оперативні інформаційні електронні повідомлення керівництву Офісу – на підставі надходження інформації з різних джерел стосовно намірів та щодо самого проведення зазначених акцій, вимог їх учасників та завершення проведення акцій (всього підготовлено – 51 повідомлення). Працівники Департаменту залучалися до 2 заходів за участю Глави держави. На довідковий телефон відділу-приймальні Департаменту протягом лютого – березня 2023 року надійшло 623 дзвінки від громадян щодо стану опрацювання їхніх звернень до Глави держави та з інших питань.
10. За підсумками першого кварталу 2023 року до Офісу Президента України надійшли 1046 листів з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.
Крім того протягом січня – березня 2023 року надійшло 313 звернень від громадян іноземних держав, у яких переважно висловлюється велика повага та захоплення українським народом; містяться щирі слова підтримки, вдячності та віри у перемогу, а також подяка Президентові України за особистий внесок у боротьбу з російською навалою. Наводяться різні варіанти припинення війни в Україні, які варто обговорити під час міжнародних зустрічей; повідомляється про допомогу, перш за все, гуманітарну, яку заявники надають громадянам України; пропонується допомога для повоєнної відбудови України; вноситься пропозиція створити «Волонтерську армію США» з метою допомогти українцям подолати ворога; пропонуються технології для протидії російській артилерії; вноситься проєкт економічного закону, який забезпечить швидке економічне відновлення після схвалення спільного та програмного мирного плану (законопроєкт про валоризацію економіки України). Також пропонується змінити правила членства в НАТО, які допоможуть Україні набути у 2023 році тимчасового членства в Альянсі, та зупинити бойові дії. Серед іншого повідомляють про внески у валюті до Фонду United24. Наголошують, що місія України полягає не просто виграти війну, а змінити хід історії.
Варто відзначити, що 13 листів надіслали діти віком від 5 до 12 років (з Чехії, Індії, Австрії, ФРН, США, Польщі, Швеції, Англії, Ірландії) зі світлинами та малюнками на підтримку України.
11. 28.08.2015 видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Департаменту залучаються до опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави. Загалом, станом на 01.04.2023 опрацьовано 105510 петицій (у першому кварталі 2023 року – 6073), при цьому: на 197 петицій було надано відповідь Президента України (у першому кварталі – на 28 петицій); триває збір підписів 1861 петиції; в установлений строк не набрали необхідну кількість голосів 76123 петиції.
12. За підсумками першого кварталу 2023 року до Офісу Президента України надійшли 1230 запитів на отримання публічної інформації, які були опрацьовані в Управлінні доступу до публічної інформації Департаменту з питань звернень громадян, що на 7,7 відсотка більше ніж у 2022 році.
Із загальної кількості запитів 815 (66,3 відсотка) розглядалося у межах компетенції Офісу Президента України, 413 (33,6 відсотка) надіслано до належних розпорядників інформації для опрацювання в установленому порядку. Надано 2 (0,2 відсотка) роз’яснення щодо опрацювання інформаційних запитів в умовах воєнного стану.
За підсумками першого кварталу 2023 року за категорією запитувачів отримано запитів: 1162 (94,5 відсотка) – від фізичних осіб; 34 (2,8 відсотка) – від громадських організацій; 26 (2,1 відсотка) – від засобів масової інформації; 8 (0,7 відсотка) – від юридичних осіб.
За формою надходження 1041 (84,6 відсотка) запитів отримано електронною поштою, 189 (15,4 відсотка) – поштою.
За звітний період на підставі частини четвертої статті 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» було використано законодавчо закріплене право на продовження строку розгляду 6 запитів, відповіді на які було надано в повному обсязі до завершення встановленого законодавством терміну у 20 робочих днів.
Департамент з питань звернень громадян