Президент:

Офіс:

Президент:

Офіс:

Президент України

Інформаційно-аналітичні матеріали за підсумками роботи Департаменту з питань звернень громадян протягом 2022 року

1. Протягом 2022 року до Президента України надійшло 76491 звернення громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося понад 2 млн 871 тис. громадян, якими порушено 81702 різноманітне питання, а також 3827 запитів на отримання публічної інформації. Із загальної кількості 5305 звернень надійшло засобами електронного зв’язку, у тому числі через державну установу «Урядовий контактний центр».

2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів:

  • Волинської області (12743, або 16,7 відсотка від загальної кількості звернень);
  • Хмельницької області (5673, або 7,4 відсотка);
  • Дніпропетровської області (5580, або 7,3 відсотка);
  • Сумської області (3457, або 4,5 відсотка);
  • м. Києва (3441, або 4,5 відсотка).

Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:

  • Луганської області (109, або 0,2 відсотка);
  • м. Севастополя (14 звернень);
  • Автономної Республіки Крим (14 звернень).

Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у 2022 році припадало 120 звернень громадян до Президента України, проти 127 звернень за підсумками попереднього року. Однак в окремих регіонах цей показник перевищує середній по країні.

Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення  протягом 2022 року надійшло до Офісу Президента України з таких регіонів: Волинської (1240), Хмельницької (456), Сумської (328), Чернігівської (264) та Миколаївської (199) областей. Найменше – з Донецької (31), Херсонської (27) та Луганської (5) областей.

3. Протягом 2022 року до Офісу Президента України надійшли 1233 повторні звернення громадян, що становить 1,6 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та на 19,0 відсотків менше аналогічного показника минулого року.

Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (132 звернення, або 3,8 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Київської (110, або 6,9 відсотка), Харківської (56, або 3,7 відсотка), Одеської (54, або 1,8 відсотка), Дніпропетровської (54, або 0,9 відсотка) областей. Найменше – з Донецької та Рівненської (по 9), і Луганської (6) областей.

4. Протягом 2022 року до Офісу Президента України надійшли 26634 колективні звернення громадян, що складає 34,8 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень зменшилася на 7,1 відсотка.

Найбільше колективних звернень надійшло з Волинської області (1987, або 15,6 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 7,5 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом 2022 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Дніпропетровська (1933, або 34,6 відсотка), Чернігівська (1712, або 66,3 відсотка), Одеська (1630, або 56,5 відсотка) та  Миколаївська (1412, або 64,0 відсотка) області. Найменше – з Херсонської (13, або 4,7 відсотка) області, м. Севастополя (8, або 57,1 відсотка) та Луганської (7, або 6,4 відсотка) області.

Привертає увагу факт зростання на 52,1 відсотка кількості масових (акційних) звернень за підсумками 2022 року (38725, або 50,6 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України), порівняно з попереднім роком.

5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:

за соціальним станом: від пенсіонерів – 2157 звернень, або 2,8 відсотка від загальної кількості за цей період;

за категоріями авторів – 1403 звернення, зокрема:

  • від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 698 звернень, або 0,9 відсотка;
  • від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 367 звернень, або 0,5 відсотка;
  • від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 133 звернення, або 0,2 відсотка;
  • від ветеранів праці – 77 звернень, або 0,1 відсотка;
  • від дітей війни – 46 звернень, або 0,06 відсотка;
  • від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 82 звернення або 0,1 відсотка.

Питома вага звернень від цих категорій громадян за 2022 рік становить 1,8 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом 2021 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 3839 звернень і питома вага їх становила 5,7 відсотка. Окремо слід відзначити надходження 159 звернень від внутрішньо переміщених осіб, що становить 0,2 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України за 2022 рік, та на 41,3 відсотка менше порівняно з попереднім роком, коли йшлося про громадян, які вимушено покинули зону проведення операції Об’єднаних сил та анексовану територію Автономної Республіки Крим.

6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом 2022 року порушили 81702 різноманітне питання, що на 3,1 відсотка більше аналогічного показника попереднього року.

Насамперед, за актуальністю, це питання щодо забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин.

Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації − 6902 питання означеної тематики (8,4 відсотка від загальної кількості).

Кількість цих питань зменшилася на 41,9 відсотка, а питома вага – на 6,6 відсотка порівняно з показниками попереднього року. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • невиконання судових рішень (246 питань, що становить 3,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • неправомірні дії працівників поліції (242, або 3,5 відсотка);
  • неправомірні дії працівників прокуратури (129, або 1,9 відсотка).

Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями м. Києва (30 звернень), Вінницької (27), Полтавської (26), Одеської (23) та Київської (19) областей, при середньому показнику по країні – 13 звернень. Найменше – жителями Рівненської, Тернопільської, Херсонської (по 7), Донецької (2) і Луганської (1) областей.

На другому місці за актуальністю перебувають питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин – 5779 питань, що становить 7,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла у п’ять разів порівняно з показниками попереднього року. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • обороноздатності та суверенітету держави (4939 питань, або 85,5 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • функціонування мов (455, або 7,9 відсотка);
  • виплати грошового утримання (103, або 1,8 відсотка).

Протягом 2022 року за категорією «діяльність Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України» надійшло 3998 звернень (4,9 відсотка від загальної кількості звернень, третє місце за актуальністю), серед яких 1825 звернень (45,6 відсотка) стосуються питань нагородження, присвоєння почесних звань, громадянства та помилування. У 2021 році зазначені питання посідали п’яте місце.

На четвертому місці за актуальністю – питання соціального захисту –  3012 питань, що становить 3,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 45,9 відсотка порівняно з попереднім роком (у 2021 році – 5570 питань, друге місце).

У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Офісу Президента України від жителів Харківської (14 звернень) області, Київської області та м. Києва (по 8), Полтавської та Чернігівської (по 7) областей, при середньому показнику по Україні – 5 звернень. Найменше – з Донецької, Херсонської (по 2) і Луганської (1) областей. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • призначення та перегляду розміру пенсій (711 питань, що становить 23,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • надання матеріальної допомоги (351, або 11,7 відсотка);
  • виплати пенсії (154, або 5,1 відсотка);
  • призначення і виплати соціальної допомоги (63, або 2,1 відсотка).

На п’ятому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства 2459 питань, або 3,0 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 46,7 відсотка, а питома вага – на 2,8 відсотка порівняно з попереднім роком  (у 2021 році – 4617 питань, третє місце).

У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Офісу Президента України з Київської області (13), міста Києва (9), Чернігівської (6), Харківської (5), Вінницької, Запорізької, Івано-Франківської, Львівської, Полтавської та Сумської (по 4) областей, при середньому показнику по Україні – 3 звернення. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (642 питання, що становить 26,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • санітарного стану, благоустрою населених пунктів, ремонту доріг (169, або 6,9 відсотка);
  • опалення, забезпечення паливом (143, або 5,8 відсотка);
  • оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (135, або 5,5 відсотка).

Питання охорони здоров’я перебувають на шостому місці – 1646 питань, що складає 2,0 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 57,4 відсотка порівняно з аналогічним показником попереднього року, а питома вага – на 2,9 відсотка порівняно з аналогічними показниками попереднього року  (у 2021 році – 3860 питань, четверте місце). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • надання безоплатної медичної допомоги (88 питань, або 5,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (66, або 4,0 відсотка);
  • роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (61, або 3,7 відсотка);
  • забезпечення ліками (46, або 2,8 відсотка).

Питання фінансової, податкової, митної політики посіли сьоме місце – 1214 питань, що становить 1,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 28,1 відсотка порівняно з аналогічним показником попереднього року (у 2021 році – 1688 питань, шосте місце).

  Найчастіше громадяни зверталися з питань податкової політики (160 питань, або 13,2 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), кредитування (98, або 8,1 відсотка), митної політики (54, або 4,5 відсотка). При цьому за підсумками 2022 року кількість звернень з питань повернення вкладів, цінних паперів з банків порівняно з 2021 роком зменшилася у три рази.

На восьмому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 1004 питання, що становить 1,2 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 31,6 відсотка, порівняно з показником попереднього року (у 2021 році – 1468 питань, восьме місце). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • працевлаштування (141, або 14,0 відсотків від загальної кількості питань даної тематики);
  • оплати праці, виплати зарплати  (139, або 13,8 відсотка).

Дев’яте місце за актуальністю посіли питання освіти, науково-технічної діяльності 804 питання, що становить 1,0 відсоток від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зменшилася на 12,7 відсотка (у 2021 році – 921 питання, одинадцяте місце). У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:

  • роботи дошкільних, середніх та вищих навчальних закладів (57 питань, що становить 7,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • незаконних дій працівників освіти (29, або 3,6 відсотка).

На десятому місці за актуальністю перебувають питання транспорту і зв’язку – 659 питань, що становить 0,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зменшилася на 14,5 відсотка (у 2021 році – 771 питання, дванадцяте місце). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • роботи пасажирського транспорту (77 питань, або 11,7 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • роботи пошти (57, або 8,6 відсотка).

7. Після спроби анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Глави держави від жителів цього регіону порівняно з попередніми роками. Так, протягом 2022 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 14 звернень (у 2021 році – 38, за підсумками 2014 року – 857), з міста Севастополя – 14 звернень (у 2021 році – 6, а за підсумками 2014 року – 259).

У зв’язку з початком повномасштабної агресії Російської Федерації проти України ситуація з надходженням звернень від жителів Донецької і Луганської областей суттєво змінилася, оскільки найбільш запеклі бойові дії точаться саме на сході, а також на півдні країни.

За підсумками 2022 року порівняно з 2021 роком кількість звернень з Донецької області зменшилася на 17,9 відсотка, з Луганської області – на 81,0 відсоток, із Запорізької області – на 45,3 відсотка. При цьому до Глави держави надійшло 159 звернень від вимушених переселенців (на 41,3 відсотка менше, ніж у 2021 році), у яких 34,1 відсотка порушених питань стосувалося соціального захисту та 11,4 відсотків – забезпечення житлом.

8. За підсумками 2022 року вирішено позитивно 7,2 відсотка питань, порушених у 749 зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Офісі Президента України, на 92,5 відсотка звернень надано відповідні роз’яснення.

У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій вирішено 9,5 відсотка звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 6,3 відсотка; на рівні органів прокуратури надано роз’яснення на 98,0 відсотків порушених питань.

Протягом звітного періоду працівниками Департаменту взято на контроль 411 звернень громадян.

9. Протягом 2022 року працівниками Департаменту з питань звернень громадян проведена відповідна робота з учасниками 92 акцій пікетування біля адміністративних будівель Офісу Президента України, під час 89 акцій їхні представники виявили бажання передати письмові або усні звернення працівнику Департаменту. Готувалися оперативні інформаційні електронні повідомлення керівництву Офісу – на підставі надходження інформації з різних джерел стосовно намірів та щодо самого проведення зазначених акцій, вимог їх учасників та завершення проведення акцій (всього підготовлено – 111 повідомлень).

З метою забезпечення реалізації конституційного права на звернення, проводилася робота з інформування громадян, які зверталися на довідковий телефон Департаменту. Усього протягом січня – лютого 2022 року отримано 1193 дзвінки від громадян щодо стану опрацювання їх звернень до Глави держави, порядку направлення таких звернень та з інших питань.

10. За підсумками 2022 року до Офісу Президента України надійшло 3438 листів (протягом грудня – 267 листів) з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.

Крім того протягом березня – грудня 2022 року надійшло 543 звернення від громадян іноземних держав, у яких переважно йдеться про підтримку українського народу в боротьбі за свою свободу і незалежність, висловлюються враження мужністю Президента України Володимира Зеленського. Повідомляють про надання пожертв організаціям, які допомагають Україні, про звернення до високопосадовців своїх країн із закликом зробити якомога більше для перемоги України.

11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Департаменту організовують опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави.

Загалом, станом на 30.12.2022 опрацьовано 99437 петицій, з яких: на 169 петицій було надано відповідь Президента України (на 72 петиції –  протягом 2022 року); триває збір підписів 1737 петицій; в установлений строк не набрало необхідну кількість голосів 74409 петицій.

12. За підсумками 2022 року до Офісу Президента України надійшло 3827 запитів на отримання публічної інформації (протягом грудня – 367 запитів), які були опрацьовані в управлінні доступу до публічної інформації Департаменту з питань звернень громадян.

Із загальної кількості запитів 2085 (54,5 відсотка) розглядалося у межах компетенції Офісу Президента України, 1414 (36,9 відсотка) надіслано до належних розпорядників інформації для опрацювання в установленому порядку. Надано 328 (8,6 відсотка) роз’яснень щодо опрацювання інформаційних запитів в умовах воєнного стану. За підсумками 2022 року за категорією запитувачів отримано запитів: 3449 (90,1 відсотка) – від фізичних осіб; 193 (5,0 відсотків) – від засобів масової інформації; 115 (3,0 відсотка) – від громадських організацій; 70 (1,8 відсотка) – від юридичних осіб.

Департамент з питань звернень громадян