Президент:

Офіс:

Президент:

Офіс:

Президент України

Інформаційно-аналітичні матеріали за підсумками роботи Департаменту з питань звернень громадян протягом 2021 року

1. Протягом 2021 року до Президента України надійшло 67393 звернення громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося близько 3 млн 725 тисяч громадян, якими порушено 79261 різноманітне питання. Із загальної кількості 4699 звернень надійшло засобами електронного зв’язку, у тому числі через державну установу «Урядовий контактний центр».

2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів:

м. Києва (6760, або 10,0 відсотків від загальної кількості звернень);

Київської області (6418, або 9,5 відсотка);

Дніпропетровської області (5160, або 7,7 відсотка);

Одеської області (5000, або 7,4 відсотка);

Миколаївської області (3747, або 5,6 відсотка).

Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:

Луганської області (570, або 0,8 відсотка);

Автономної Республіки Крим (38, або 0,1 відсотка);

м. Севастополя (6 звернень).

Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у 2021 році припадало 127 звернень громадян до Президента України, проти 104 звернень за підсумками попереднього року. Однак в окремих регіонах цей показник перевищує середній по країні.

Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення  протягом 2021 року надійшло до Офісу Президента України з таких регіонів: Київської (359), Миколаївської (338) областей, м. Києва (228), Одеської (211) та Рівненської (189) областей.

3. Протягом 2021 року до Офісу Президента України надійшло 1522 повторних звернень громадян, що складає 2,3 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та на 26,9 відсотка менше аналогічного показника минулого року.

Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (319 звернень, або 4,7 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Харківської (124, або 3,4 відсотка), Дніпропетровської (90, або 1,7 відсотка), Черкаської (78, або 4,4 відсотка) та Одеської (77, або 1,5 відсотка) областей.

4. Протягом 2021 року до Офісу Президента України надійшло 28674 колективних звернень громадян, що складає 42,6 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень та їх питома вага зросла на 60,1 відсотка.

Найбільше колективних звернень надійшло з Київської області (4218, або 65,7 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 6,3 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом 2021 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Дніпропетровська (2631, або 50,9 відсотка), Миколаївська (2550, або 68,1 відсотка), Запорізька (1514, або 49,9 відсотка), Рівненська (1444, або 66,6 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло з Чернівецької (81, або 14,0 відсотків), Івано-Франківської (61, або 7,8 відсотка) областей і м. Севастополя (2 звернення).

Привертає увагу факт зростання більш ніж у чотири рази кількості та питомої ваги масових (акційних) звернень за підсумками 2021 року (25459, або 37,8 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України), порівняно з попереднім роком (у 2020 році – 5550 звернень, або 8,6 відсотка).

5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:

за соціальним станом: від пенсіонерів – 3796 звернень, або 5,6 відсотка від загальної кількості за цей період;

за категоріями авторів – 3839 звернень, зокрема:

від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 1786 звернень, або 2,7 відсотка;

від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 921 звернення, або 1,4 відсотка;

від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 436 звернень, або 0,6 відсотка;

від ветеранів праці – 159 звернень, або 0,2 відсотка;

від дітей війни – 147 звернень, або 0,2 відсотка;

від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 371 звернення або 0,6 відсотка.

Питома вага звернень від цих категорій громадян за 2021 рік склала 5,7 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом 2020 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 4999 звернень і питома вага їх складала 7,7 відсотка.

Окремо слід відзначити надходження 270 звернень від внутрішньо переміщених осіб, які вимушено покинули зону проведення операції Об’єднаних сил та анексовану територію Автономної Республіки Крим, що складає 0,4 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України за 2021 рік, та у два рази менше порівняно з попереднім роком.

6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом 2021 року порушили 79261 різноманітне питання, що на 5,2 відсотка більше аналогічного показника попереднього року (у 2020 році – 75343 питання).

Насамперед, за актуальністю, це питання щодо забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, соціального захисту та комунального господарства.

Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації − 11887 питань означеної тематики (15,0 відсотків від загальної кількості).

Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян з правоохоронної тематики:

  • прохання відкрити кримінальне провадження (441 питання, що складає 3,7 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики);
  • невиконання судових рішень (424, або 3,6 відсотка);
  • неправомірні дії працівників поліції (331, або 2,8 відсотка);
  • неправомірні дії працівників прокуратури (229, або 1,9 відсотка).

Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями м. Києва (76 звернень), Одеської (47), Вінницької (34), Київської (31) та Миколаївської (29) областей, при середньому показнику по країні – 23 звернення. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Тернопільської і Донецької (по 8), Луганської (5) областей.

На другому місці за актуальністю – питання соціального захисту –  5570 питань, що складає 7,0 відсотків від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 25,6 відсотка порівняно з попереднім роком.

У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Офісу Президента України від жителів Харківської (26 звернень) області, міста Києва (21), Полтавської (15), Житомирської, Київської та Сумської (по 14) областей, при середньому показнику по Україні – 11 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Волинської (8), Донецької (5) та Луганської (4) областей.

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • призначення та перегляду розміру пенсій (1468 питань, що складає 26,4 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • надання матеріальної допомоги (792, або 14,2 відсотка);
  • виплати пенсії (281, або 5,0 відсотків);
  • призначення і виплати соціальної допомоги (181, або 3,2 відсотка).

На третьому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства 4617 питань, або 5,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 13,1 відсотка, а питома вага практично не змінилася порівняно з попереднім роком.  

У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Офісу Президента України з міста Києва (34 звернення), Львівської та Харківської (по 18), Сумської (11), Житомирської, Запорізької, Київської і Полтавської (по 10) областей, при середньому показнику по Україні – 10 звернень. Найменше питань цієї категорії у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Донецької та Рівненської (по 4), Волинської та Луганської (по 3) областей. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (1329 питань, що складає 28,8 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • санітарного стану, благоустрою населених пунктів, ремонту доріг (741, або 16,0 відсотків);
  • оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (493, або 10,7 відсотка);
  • експлуатації та ремонту житла (203, або 4,4 відсотка).

Питання охорони здоров’я перебувають на четвертому місці – 3860 питань, що складає 4,9 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 27,9 відсотка порівняно з аналогічним показником попереднього року, а питома вага майже дорівнює аналогічному показнику попереднього року.  

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • надання безоплатної медичної допомоги (324 питання, або 8,4 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • забезпечення ліками (136, або 3,5 відсотка);
  • роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (125, або 3,2 відсотка);
  • неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (114, або 3,0 відсотка).

Питання фінансової, податкової, митної політики посіли шосте місце – 1688 питань, що складає 2,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 46,2 відсотка порівняно з аналогічним показником попереднього року.  

Найчастіше громадяни зверталися (додаток 14) з питань кредитування (272 питання, або 16,1 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики); питань податкової політики (240, або 14,2 відсотка); повернення грошових заощаджень Ощадбанку СРСР (158, або 9,4 відсотка). При цьому за підсумками 2021 року кількість звернень з питань повернення вкладів із банків порівняно з 2020 роком зменшилася у три рази, а питань кредитування – на 44,0 відсотка.

Сьоме місце за актуальністю посіли питання житлової політики 1569 питань, що складає 2,0 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зменшилася на 36,5 відсотка.

У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:

  • забезпечення житлом (481 питання, що складає 30,7 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • поліпшення житлових умов (228, або 14,5 відсотка);
  • порушення житлового законодавства (215, або 13,7 відсотка).

На восьмому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 1468 питань, що складає 1,9 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань та питома вага зменшилися у два рази, порівняно з  аналогічними показниками попереднього року.  У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • працевлаштування (259, або 17,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • оплати праці, виплати зарплати  (242, або 16,5 відсотка).

На дев’ятому місці за актуальністю перебувають питання аграрної політики і земельних відносин – 1359 питань, що складає 1,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 36,0 відсотків порівняно з попереднім роком. Найчастіше громадяни зверталися з питань:

  • індивідуального землекористування і присадибного господарства (398 питань, або 29,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • паювання земель та видачи майнових паїв (106, або 7,8 відсотка).

На десятому місці за актуальністю перебувають питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин – 1013 питань, що складає 1,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з попереднім роком кількість цих питань зменшилася у два рази. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • неправомірних дій військовослужбовців (86, або 8,5 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • функціонування мов (67 питань, або 6,6 відсотка);
  • забезпечення житлом військовослужбовців (55, або 5,4 відсотка).

7. Після спроби анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Глави держави від жителів цього регіону порівняно з попередніми роками. Так, протягом 2021 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 38 звернень (у 2020 році – 28, за підсумками 2014 року – 857), з міста Севастополя – 6 звернень (у 2020 році – 9, а за підсумками 2014 року – 259).

Не зважаючи на продовження проведення операції Об’єднаних сил на Сході України, завдяки поступовій імплементації Мінських угод (перш за все з боку керівництва нашої держави в контексті припинення вогню в окремих районах Донецької та Луганської областей України) ситуація з надходженням звернень від жителів цих регіонів залишається стабільною та відповідає загальним тенденціям надходження звернень громадян до Глави держави. 

За підсумками 2021 року порівняно з попереднім роком кількість звернень з Донецької області зменшилася на 40,0 відсотків, а з Луганської області – на 14,2 відсотка. При цьому до Глави держави надійшло 270 звернень від вимушених переселенців (на 47,7 відсотка менше, ніж у 2020 році), у яких 30,2 відсотка порушених питань стосувалося соціального захисту та 31,5 відсотка – забезпечення житлом.

8. За підсумками 2021 року вирішено позитивно 18,1 відсотка питань, порушених у 1084 зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Офісі Президента України, на 81,4 відсотка питань – надано роз’яснення.

У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій вирішено 23,2 відсотка звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 12,8 відсотка, на рівні органів прокуратури – 1,8 відсотка.

Протягом звітного періоду працівниками Департаменту взято на контроль 1225 звернень громадян.

9. Протягом 2021 року працівниками Департаменту з питань звернень громадян проведена відповідна робота з учасниками акцій пікетування біля адміністративної будівлі Офісу Президента України: відстежувалося проведення 506 акцій, з них представники 224 акцій виявили бажання передати письмові, або усні звернення працівникам Департаменту. Щоденно готувалися оперативні інформаційні електронні повідомлення керівництву Офісу – на підставі надходження інформації з різних джерел стосовно намірів та проведення зазначених акцій, вимог їх учасників та завершення проведення акцій (всього підготовлено 626 повідомлень). Разом із тим, працівники Департаменту залучалися до 16 заходів за участю Глави держави.

З метою забезпечення реалізації конституційного права на звернення, проводилася робота з інформування громадян, які зверталися на довідковий телефон Департаменту, усього отримано 7259 телефонних дзвінків щодо стану опрацювання їхніх звернень до Глави держави та з інших питань.

10. За підсумками 2021 року до Офісу Президента України надійшло 2347 листів (протягом грудня – 232 листи) з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни

11. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Департаменту організовують опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави.

Загалом, станом на 01.01.2022 опрацьовано 77497 петицій, з яких: на 97 петицій було надано відповідь Президента України; триває збір підписів 2719 петицій; в установлений строк не набрало необхідну кількість голосів 60595 петицій.

12. За підсумками 2021 року до Офісу Президента України надійшло 5983 запити на отримання публічної інформації, які були опрацьовані в Управлінні доступу до публічної інформації Департаменту з питань звернень громадян.

Департамент з питань звернень громадян