1. Затвердити додаткові заходи щодо забезпечення виконання Національної програми "Діти України" на період до 2005 року (далі - заходи), що додаються.
2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям у місячний строк розробити та затвердити плани реалізації заходів.
3. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади здійснювати витрати на фінансування заходів у 2001 році в межах асигнувань, передбачених їм у Державному бюджеті України.
4. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям вирішити питання про фінансування заходів.
5. Кабінету Міністрів України:
передбачати під час розроблення проектів законів про Державний бюджет України на 2002 і наступні роки, асигнування на реалізацію заходів, виходячи з реальних можливостей;
здійснювати контроль за виконанням заходів та цільовим використанням виділених коштів.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Указом Президента України
від 24 січня 2001 року N 42/2001
ДОДАТКОВІ ЗАХОДИ
щодо забезпечення виконання Національної програми "Діти України" на період до 2005 року
Захист людини в дитячі роки, коли відбувається духовне, моральне, фізичне становлення особистості, засвоєння національних та загальнолюдських культурних цінностей і коли навіть тимчасові нестатки й помилки дорослих здатні заподіяти шкоду і деформувати її розвиток, має бути одним з головних завдань при формуванні стратегії розвитку нашої держави.
Виконання основних заходів Національної програми "Діти України" у 1996 - 2000 роках активізувало процеси практичного розв'язання проблем поліпшення становища дітей, а також реалізації положень Конвенції ООН про права дитини, сприяло частковому вирішенню питань захисту материнства і дитинства, розвитку нормативно-правової бази щодо забезпечення прав та законних інтересів дітей, удосконаленню якості медичних та освітніх послуг, виявленню таких негативних соціальних явищ як дитяча безпритульність і бездоглядність, зростанню кількості державних закладів і установ, що надають соціальну та психологічну допомогу дітям, які її потребують, розширенню мережі фондів і організацій, що займаються питаннями сімей з дітьми. Тіснішим стало співробітництво України з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ), іншими міжнародними організаціями.
Значна частина заходів Національної програми "Діти України" має довгостроковий характер і їх виконання триває. Проте в ході реформування економічних і соціальних засад нашої держави виник ряд несприятливих факторів, які негативно вплинули на становище дітей і сімей з дітьми. Аналіз стану справ щодо захисту прав та інтересів дітей в Україні свідчить про загострення низки проблем. Це стосується, зокрема, соціального захисту дітей, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, захворюваності дітей, які проживають на радіаційно забрудненій території, що в 2,35 раза вища ніж захворюваність дітей у цілому в Україні. Збільшилося число дітей-інвалідів, дітей з вадами розвитку, які потребують соціального захисту держави.
Незважаючи на певні позитивні результати у вихованні підростаючого покоління в Україні та здобутті ним освіти, суспільне виховання дітей, позбавлених батьківського піклування, в цілому не зазнало змін. Сирітство та дитяча безпритульність, бездоглядність, жебрацтво - це наслідок недостатньої уваги суспільства, насамперед органів опіки та піклування, до соціальних проблем сімей з дітьми. Невчасне виявлення проблемних сімей, зволікання з вилученням дітей з таких сімей, недостатній контроль суспільства за вихованням дітей у неблагополучних сім'ях призводять до того, що дедалі більше дітей не мають адекватного соціального захисту.
Недосконалість державної системи соціального захисту позначається й на дітях, особливо тих, які проживають у сільській місцевості, хоча традиційно село відзначалося суворішим суспільним контролем над дітьми-сиротами і дітьми, позбавленими батьківського піклування. Поширення в сільській місцевості такого явища як "діти вулиці" є незаперечним доказом ослаблення виховної ролі сільської громади, проявом руйнування традиційних форм громадського самоврядування на селі.
Існування дитячої злочинності свідчить про необхідність удосконалення виховної роботи, зокрема правового виховання учнів, пошуку ефективних форм взаємодії всіх заінтересованих організацій, спрямованих на запобігання втягненню підлітків у протиправну діяльність. Потребує вдосконалення робота, пов'язана із забезпеченням права кожної дитини на гуманне ставлення і повагу до її гідності. Нерозв'язаними залишаються проблеми адаптації неповнолітніх після звільнення з місць позбавлення волі.
У сучасних умовах проблема поліпшення становища дітей набуває особливої значущості. Її розв'язання залежить не тільки від сім'ї, а й від діяльності суспільних інститутів, які беруть участь у вихованні та навчанні дітей, сприяють їх соціалізації. Таким чином формується державна політика стосовно дітей як особливої соціально-демографічної групи суспільства, що має специфічні потреби та запити. У зв'язку з цим потребує активізації розроблення економічних, соціальних та правових заходів щодо створення умов для повного задоволення потреб і запитів дітей.
Специфіка та головна спрямованість соціальної політики стосовно дітей у сучасних умовах має сприяти, насамперед, зменшенню впливу на них негативних явищ, що виникають у ході реформування суспільства.
У зв'язку з викладеним виникла потреба в розробленні додаткових заходів щодо забезпечення виконання Національної програми "Діти України" в 2001 - 2005 роках, метою та основними завданнями яких є:
створення умов для фізичного, інтелектуального і духовного розвитку дітей, забезпечення їх соціального захисту та належного виховання, яке грунтується на здобутках українського національного та світового культурно-історичного розвитку;
дальше вдосконалення законодавства щодо соціального захисту дітей;
удосконалення механізмів соціальної підтримки дітей, які перебувають у скрутних та надзвичайних умовах;
розвиток мережі та підвищення ефективності діяльності спеціалізованих закладів і служб соціального захисту дітей;
поліпшення здоров'я матерів та дітей, запобігання інвалідності, створення умов для інтеграції в суспільство дітей з вадами розвитку;
удосконалення таких форм сімейного виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, як дитячі будинки сімейного типу, прийомні сім'ї;
своєчасне виявлення функціонально неспроможних сімей та забезпечення здорового розвитку дітей, які в них виховуються;
урегулювання дитячої праці та створення ефективних механізмів контролю за додержанням норм законодавства про працю дітей.
Реалізація додаткових заходів сприятиме:
зниженню показника смертності немовлят;
забезпеченню проведення повноцінного медичного обстеження вагітних жінок, медико-генетичного консультування, скринінг-діагностики вроджених вад розвитку новонароджених;
проведенню своєчасного обстеження всіх новонароджених на фенілкетонурію та гіпотеріоз;
створенню розгалуженої служби неонаталогії та оснащенню неонаталогічних відділень сучасною технікою;
дальшому розширенню мережі спеціалізованих медичних закладів, диспансерів, центрів для надання медико-санітарної допомоги дітям, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
оптимізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів і наданню дітям рівних можливостей для здобуття якісної загальної середньої освіти;
підвищенню рівня виховання дітей, створенню умов для їх фізичного, духовного, морального становлення;
удосконаленню системи утримання, виховання, навчання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування;
розвитку нових форм сімейного виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпеченню права дитини на благополучне сімейне оточення;
запобіганню дитячій бездоглядності, безпритульності, бродяжництву та жебрацтву;
оптимізації мережі спеціальних закладів соціального захисту дітей, підвищенню ефективності їх роботи;
запобіганню негативному впливу на свідомість дітей інформації, яка містить елементи жорстокості, бездуховності, насильства, пропагує антисоціальну поведінку;
розробленню засобів психокорекційного впливу на соціально дезадаптованих неповнолітніх;
удосконаленню системи статистичної звітності про становище сім'ї, жінок та дітей.
І. Законодавче забезпечення прав і соціальних гарантій розвитку дітей
1. Провести експертну оцінку відповідності законодавства України міжнародним документам щодо соціального захисту дітей.Держкоммолодьспорттуризм, Мін'юст, МОН, МВС України
2001 рік
Мінпраці, Держкоммолодьспорттуризм, Мін'юст, МОН, МВС, Мінфін України
2002 - 2003 роки
Держкоммолодьспорттуризм, МОН, Мінпраці, Мінфін, Мін'юст України
2001 - 2003 роки
Держкоммолодьспорттуризм, Мінфін України
2001 рік
Держкоммолодьспорттуризм, МЗС, Мін'юст України
2002 рік
Держкомінформ, Мін'юст, МОН, Держкоммолодьспорттуризм України
2001 - 2005 роки
ІІ. Створення умов для формування гармонійно розвиненої особистості
7. Сприяти вдосконаленню мережі загальноосвітніх навчальних закладів, а також розробленню та запровадженню різних варіантів навчальних програм відповідно до потреб розвитку індивідуальних здібностей дітей.МОН України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Постійно
МОН, Академія педагогічних наук України
Постійно
МОН України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Постійно
МОН, Академія педагогічних наук, Національна академія наук України
2002 - 2003 роки
МОН, Академія педагогічних наук України
2002 - 2003 роки
МОН України
2001-2005 роки
МОН, Академія педагогічних наук України
2001 рік
МОН, Держкоммолодьспорттуризм, Академія педагогічних наук України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Постійно
Мінкультури, Держкомінформ України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Постійно
МОН, Мінпраці України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Постійно
Держкоммолодьспорттуризм України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Постійно
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 - 2005 роки
Держкомінформ, Держкоммолодьспорттуризм, МОЗ, МОН України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001-2005 роки
Держкомінформ України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Починаючи з 2001 року
Держкомінформ, Держкоммолодьспорттуризм, Мінкультури, МОН, Академія педагогічних наук України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Постійно
МОН, Мін'юст, Держкоммолодьспорттуризм, Академія педагогічних наук України
2001 - 2005 роки
Академія педагогічних наук України
2001 - 2004 роки
МОН, Академія педагогічних наук України
2002 рік
Академія педагогічних наук України
2001 - 2004 роки
Академія педагогічних наук, МОН України
2001 рік
Академія педагогічних наук, МОН, Мінкультури, Держкоммолодьспорттуризм України
2001 - 2005 роки
Академія педагогічних наук, МОН України
2001 - 2002 роки
Академія педагогічних наук, МОН, МОЗ, Держкоммолодьспорттуризм України
2001 - 2005 роки
Академія педагогічних наук України
2001 - 2005 роки
ІІІ. Поліпшення становища дітей, які перебувають в особливо скрутних і надзвичайних умовах
Діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування
31. Проаналізувати ефективність функціонування системи опіки і піклування стосовно дітей та підготувати пропозиції щодо її вдосконалення.МОН, МОЗ, Держкоммолодьспорттуризм, Мінпраці України
2001 - 2002 роки
Держкоммолодьспорттуризм, МОН України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 - 2005 роки
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 рік
Академія медичних наук, МОЗ, Держкоммолодьспорттуризм України
2001 - 2005 роки
МОН, Держкоммолодьспорттуризм, Мінфін України
2001 - 2002 роки
МОН, Академія педагогічних наук, Держкоммолодьспорттуризм України
2001 - 2005 роки
МОН, Держкоммолодьспорттуризм, МОЗ, Мінфін України
2001-2002 роки
Діти-інваліди, діти з вадами розвитку
38. Розробити і впровадити у діяльність лікувально-профілактичних закладів стандарти медико-соціальної реабілітації дітей-інвалідів.МОЗ, Академія медичних наук України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 - 2002 роки
МОН, Академія педагогічних наук України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 - 2005 роки
Держкоммолодьспорттуризм, МОЗ, Мінпраці України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 - 2005 роки
Держкоммолодьспорттуризм, МОЗ, Мінпраці, Мін'юст України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 - 2005 роки
Академія медичних наук України
2001 - 2003 роки
МОЗ, Академія медичних наук України
2001 - 2003 роки
Держкоммолодьспорттуризм України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Постійно
МОН, Держкоммолодьспорттуризм, МОЗ України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Починаючи з 2002 року
МОН, Держкоммолодьспорттуризм України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністраці
Постійно
Діти, які проживають в екологічно несприятливих умовах і віддаленій місцевості
47. Приділяти особливу увагу лікуванню, оздоровленню, реабілітації дітей, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.МНС, МОЗ, Академія медичних наук України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Постійно
Академія медичних наук України
2001 - 2005 роки
МНС України, Житомирська, Київська, Чернігівська обласні державні адміністрації
2001 - 2005 роки
МОН, МОЗ, Мінкультури, Держкоммолодьспорттуризм, Мінекономіки, Мінагрополітики України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні державні адміністрації
2001 - 2005 роки
Держкоммолодьспорттуризм України, Закарпатська, Івано-Франківська, Львівська, Чернівецька обласні державні адміністрації
2001 рік
МОН України
2001 - 2005 роки
Держкоммолодьспорттуризм, МОН, МОЗ України, Закарпатська, Івано-Франківська, Львівська, Чернівецька обласні державні адміністрації
2001 - 2005 роки
Закарпатська, Івано-Франківська, Львівська, Чернівецька обласні державні адміністрації
Починаючи з 2002 року
Держкоммолодьспорттуризм України, Закарпатська, Івано-Франківська, Львівська, Чернівецька обласні державні адміністрації
2001 - 2005 роки
Держкоммолодьспорттуризм, МОН України
2001 рік
Діти-біженці
57. Підготувати пропозиції щодо законодавчого врегулювання питання надання статусу біженців дітям, які прибули в Україну без супроводження батьків.Мін'юст, Держкоммолодьспорттуризм України
2001 рік
Мін'юст, МОН, Держкоммолодьспорттуризм України
2001 рік
МЗС, Мін'юст, МВС, Держкоммолодьспорттуризм України
2002 рік
МОН України
2001 - 2002 роки
ІV. Поліпшення здоров'я дітей
61. Здійснювати обстеження вагітних жінок та новонароджених з метою попередження та своєчасного виявлення в них вроджених та спадкових захворювань.МОЗ України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Постійно
МОЗ України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Постійно
МОЗ України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Постійно
МОЗ України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Постійно
МОЗ України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Постійно
МОЗ України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Починаючи з 2001 року
МОЗ України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Постійно
Хмельницька, Чернівецька обласні державні адміністрації
До 2003 року
МОЗ України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 - 2005 роки
МОЗ України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Постійно
МОЗ, Академія медичних наук України
2001 - 2005 роки
МОЗ України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 - 2005 роки
МОЗ, Академія медичних наук України
Починаючи з 2001 року
МОЗ, Мінагрополітики, Академія медичних наук України
Починаючи з 2001 року
Мінагрополітики, МОЗ України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 - 2005 роки
76. Розробити санітарні норми якості та безпеки продуктів дитячого харчування і відповідної продовольчої сировини.
МОЗ, Мінагрополітики, Академія медичних наук України
2001 - 2003 роки
МОЗ, Мінагрополітики, Академія медичних наук України
2001 - 2003 роки
МОЗ, Академія медичних наук України
2001 - 2005 роки
МОЗ, Академія медичних наук України
2001 - 2004 роки
МОЗ, Академія медичних наук України
2001 - 2003 роки
МОЗ України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Починаючи з 2001 року
МОЗ, Академія медичних наук України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Починаючи з 2002 року
V. Запобігання дитячій бездоглядності, безпритульності, бродяжництву, жебрацтву та правопорушенням серед неповнолітніх
83. Вивчити питання поширення дитячої бездоглядності, безпритульності, бродяжництва та жебрацтва в регіонах, впливу криміногенного елементу на неповнолітніх.МВС, Держкоммолодьспорттуризм України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 - 2005 роки
МОН, МВС, Академія педагогічних наук, Держкоммолодьспорттуризм України
2001 - 2005 роки
МВС, Держкоммолодьспорттуризм, МОН України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 - 2005 роки
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
Постійно
МОЗ України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 - 2005 роки
Держкоммолодьспорттуризм, МОН України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 - 2005 роки
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 - 2005 роки
Держкоммолодьспорттуризм, Департамент з питань виконання покарань МВС України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 рік
Академія педагогічних наук України
2001 - 2002 роки
МВС, Держкоммолодьспорттуризм, МОН України
2001 рік
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 - 2005 роки
МОН, Держкоммолодьспорттуризм, МВС України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації
2001 - 2005 роки
МВС України
2001 - 2005 роки
Держкоммолодьспорттуризм України
2001 - 2002 роки
МОН, Академія педагогічних наук України
2001 рік
Академія педагогічних наук України
2001 - 2002 роки
Держкоммолодьспорттуризм України
2001 - 2005 роки
VІ. Міжнародне співробітництво в інтересах дітей
100. Активізувати співробітництво з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ), забезпечивши реалізацію Зведеного плану дій між Урядом України та Дитячим фондом ООН на 2000-2001 роки та Основної Угоди про співробітництво між Дитячим фондом ООН та Урядом України. Використовувати членство України у Виконавчій Раді Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) для привернення уваги міжнародних організацій та країн-донорів до поліпшування становища дітей в Україні.Держкоммолодьспорттуризм, МЗС, Мін'юст, МОН України
2001 - 2005 роки
Держкоммолодьспорттуризм, МЗС, МОЗ, Мін'юст, МОН України
2002 - 2003 роки
Європейської конвенції про усиновлення дітей (1967 рік), Європейської конвенції про правовий статус дітей, народжених поза шлюбом (1975 рік), Європейської конвенції щодо визнання та виконання рішень про опіку над дітьми та відновлення опіки над дітьми (1980 рік);
МОН, Мін'юст, МЗС, Держкоммолодьспорттуризм України
2004 рік
Мін'юст, МЗС, МОН, Держкоммолодьспорттуризм, МВС України
До 2005 року
МЗС, Держкоммолодьспорттуризм, Мін'юст України
2003 рік
МЗС, Мін'юст, Держкоммолодьспорттуризм, МОЗ, МОН України
2001 рік
МЗС, Мін'юст, МОН, МВС, Держкоммолодьспорттуризм України
2001 - 2005 роки
МОН, Академія педагогічних наук України
2001 - 2005 роки
МЗС України
Постійно
Глава Адміністрації | В.ЛИТВИН |